عصر خودرو

لیست جدید مشتریان نفتی در اروپا؛

نفت ایران وارد حیاط خلوت عربستان شد

عصر بازار- ایران با فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به ۱۵ شرکت و پالایشگر اروپایی درحالی به رکورد جدیدی دست یافته که برای نخستین بار فروش نفت ایران به برخی از مشتریان سنتی عربستان در اروپا آغاز شده است.

نفت ایران وارد حیاط خلوت عربستان شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با امضای قراردادهای فروش نفت به بیش از 15 شرکت و پالایشگر بزرگ اروپایی، رکورد صادرات نفت خام ایران به کشورهای قاره سبز در دوران پسابرجام شکسته شد.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت  با بیان اینکه هم اکنون حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی به حدود 700 هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: این یک رکورد جدید فروش نفت خام به کشورهایی اروپایی در دوران پسابرجام به شمار می‌رود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون فروش نفت خام ایران به شرکت‌های اروپایی در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی از یونان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، سوئیس، مجارستان، لهستان و روسیه اقدام به خرید نفت خام از ایران می‌کنند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره  به توافق اوپکی‌ها به منظور افزایش 90 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران برای سال 2017 میلادی، تاکید کرد: در صورتی‌که بخشی از این افزایش تولید بخواهد روانه بازار شود امکان جذب مشتری برای آن وجود دارد و محدودیتی برای فروش نفت خام نداریم.

لیست مشتریان نفتی ایران در قاره سبز

در شرایط فعلی شرکت ملی نفت ایران با 6 شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا و توپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده به طوری‌که به طور متوسط بیش از 60 درصد فروش نفت به پالایشگران اروپایی از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می‌شود.

از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون به طور متوسط روزانه160 هزار بشکه نفت توسط توتال فرانسه، 60 هزار بشکه توسط هلنیک پترولیوم یونان، 30 تا 65 هزار بشکه توسط ساراس ایتالیا، حدود 80 هزار بشکه توسط لوک اویل روسیه، 60 هزار بشکه توسط سپسای اسپانیا و حدود 150 هزار بشکه نفت توسط توپراش ترکیه خریداری شده که پیش بینی می‌شود این روند برای سال 2017 میلادی هم ادامه یابد.

در کنار قراردادهای بلندمدت و یا یکساله فروش نفت ایران به این 6 شرکت بزرگ نفتی اروپایی، شرکت ملی نفت ایران با 9 شرکت نفتی دیگر اروپایی قراردادهای تک محموله نفت خام و یا میعانات گازی امضا کرده است.

تاکنون ایران با شرکت‌های «او ام وی» اتریش، انی ایتالیا، لوتوس و «پی کی ان اورلن» لهستان، «او ام ال» مجارستان، شل و برتیش پترلیوم انگلیس، ویتول سوئیس و رپسول اسپانیا قرارداد تک محموله فروش نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی امضا کرده است.

نکته قابل توجه برای فروش نفت خام ایران به شرکت‌های اروپایی آن است که نفت فروخته شده صرفا در پالایشگاه‌های این کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به طوری‌که برخی از محموله‌های نفت صادراتی ایران در پالایشگاه‌هایی در رومانی، آلمان، هلند، لیتوانی و ... پالایش و مورد مصرف قرار گرفته است.

علاوه بر این تاکنون ایران مذاکراتی با شرکت‌هایی همچون روس نفت، زابرژنفت روسیه و چند شرکت دیگر بلوک شرق اروپا برای امضای قراردادهای تک محموله و یا یکساله فروش نفت خام و یا میعانات گازی انجام داده است.

از سوی دیگر از کشورهایی همچون بلاروس، اوکراین، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی، اسلوونی، صربستان، جمهوری چک و ... هم به عنوان بازارهای جدید نفتی ایران در اروپا نام برده می شود و این احتمال دارد که برخی از محموله‌های فروخته شده نفت ایران به شرکت‌های معتبر در پالایشگاه‌های این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

لیست مهمترین مشتریان نفتی ایران در اروپا  نام شرکت و یا پالایشگر نفتی   میزان فروش نفت خام
توتال فرانسه   160 تا 200 هزار بشکه در روز
هلنیک پترولیوم یونان   60 هزار بشکه در روز
ساراس ایتالیا   30 تا 65 هزار بشکه در روز
لوک اویل روسیه   80 تا 110 هزار بشکه در روز
سپسای اسپانیا   35 تا 60 هزار بشکه در روز
توپراش ترکیه   150 هزار بشکه در روز
انی ایتالیا   یک محموله یک میلیون بشکه ای
او ام وی اتریش   یک محموله یک میلیون بشکه ای
لوتوس لهستان  دو  محموله یک میلیون بشکه ای
پی کی ان اورلن لهستان   یک محموله یک میلیون بشکه ای
او ام ال مجارستان   یک محموله یک میلیون بشکه ای
شل انگلیس   دو  محموله یک میلیون بشکه ای
برتیش پترولیوم انگلیس   یک محموله یک میلیون بشکه ای
ویتول سوئیس   یک محموله یک میلیون بشکه ای
رپسول اسپانیا   یک محموله یک میلیون بشکه ای

ورود نفت ایران به حیاط خلوت عربستان

 برای نخستین بار در طول حدود یکساله گذشته تاکنون پای بشکه‌های نفت ایران به کشورهای بلوک شرق اروپا باز شد؛ بازاری که تا پیش از لغو تحریم‌های نفتی بین دو کشور عربستان سعودی و روسیه دست به دست می‌شد.

با این وجود، ایران موفق شده اخیرا با برخی از مشتریان سنتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی و به عنوان نمونه «پی کی ان اورلن» لهستان قرارداد تک محموله فروش نفت امضا کند و حتی گفتگوهایی را به منظور امضای قراردادهای بلندمدت تر آغاز کرده است.

«پی کی ان اورلن» لهستان در کنار برخی از پالایشگران کشورهای حوزه بالکان از مشتریان سنتی نفت عربستان بوده و حتی برخی از تحلیلگران بازار از این کشورها به عنوان حیاط خلوت نفتی عربستان یاد می‌کنند که ایران در سال جاری میلادی موفق به جذب تعدادی از آنها شده است.

از سوی دیگر با توجه به توافق اخیر کشورهای عضو اوپک مبنی بر اعمال محدودیت تولید نفت از ابتدای ژانویه 2017 میلادی عملا برای ایران این بستر فراهم خواهد شد تا با استفاده از فرصت طلایی کاهش حدود 500 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت عربستان، 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه و حدود 200 هزار بشکه‌ای نفت عراق جا را برای افزایش روزانه حدود 90 هزار بشکه نفت خود در بازار بازتر کند.

برچسب ها