عصر خودرو

روندهای جهانی بیشتر تعدیل شدند

آرامش بازارها در هفته آخر؟

عصر بازار- روندهای بازارهای جهان در آخرین هفته کامل سال میلادی ابهام‌برانگیز شده‌اند. هفته گذشته، اعلام افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و به‌خصوص تاکید فدرال‌رزرو بر آهنگ سریع‌تر انقباض پولی، بازارها را نوسانی کرد‌. تعدیل‌های روز جمعه، احتمال معکوس شدن روندها را در هفته جدید کاری مطرح کردند، با این همه، بازارها در نخستین روز از سومین هفته دسامبر هم کم و بیش نوسانی ماندند.

آرامش بازارها در هفته آخر؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این وضعیت، پیش‌بینی روند آخرین روزهای کاری سال 2016 را دشوار کرده است. شاخص دلار که هفته گذشته تا بالای عدد 103 واحد جهش کرده بود، روز جمعه تا رقم 95/ 102 واحد تعدیل شد و صبح دوشنبه نیز اندکی بیشتر اصلاح شد. اونس طلا هم که هفته گذشته تا محدوده 1120 دلار افت کرده و روز جمعه تا بهای 1135 دلار اصلاح شده بود، روز گذشته حضور در محدوده 1140 دلار را تجربه کرد. در این میان بازارهای سهام به افت هفته گذشته خود ادامه دادند؛ چراکه معامله‌گران این بازار همیشه از سیاست‌های انقباضی در هراس بوده‌اند. صبح دوشنبه در حالی شاهد نوسان‌های محدودتر بازارهای جهانی بود که تحولات اخیر ممکن است روزهای پایانی سال را نوسانی‌تر کند.

روز اول

صبح روز دوشنبه، مهم‌ترین عامل رشد طلا، افت دلار بود، گرچه رشد بهای نفت خام هم کمی به آن کمک کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1141 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. تا ساعت پیش گفته، شاخص دلار با خنثی‌کردن اصلاح صبحگاهی نیز به عدد 07/ 103 رسید.در حالی که هفته‌ها است، رشد شاخص دلار به ضرر طلا کار کرده، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «متال بولتین» بر این باورند که انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر فشار زیادی بر ارزش دلار وارد کرده و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا بوده است. تحلیلگران این موسسه افزودند: «سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1130دلار و سطح مقاومتی نیز 1160 دلار خواهد بود.» با این همه، موسسه «ای ان زد» استرالیا دوشنبه اعلام کرد: «قیمت طلا در شرایط کنونی در حال تثبیت است. قیمت طلا در روزهای گذشته بعد از اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره، روندی نزولی داشته و اکنون بار دیگر در حال تثبیت شدن است.»

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه اعلام کرد که بازه هدف نرخ‌ها را از 25/ 0 تا 5/ 0 درصد به 5/ 0 تا 75/ 0 درصد افزایش داده است؛ اما نکته مهم‌تر این است که کمیته گفته انتظار دارد نرخ‌های بهره در سال آینده میلادی 3 بار دیگر رشد کند. این اظهارنظر درباره روند سال 2017 با توجه به همیشه محتاط بودن کمیته بازار آزاد، بسیار جالب توجه است. حتی برای سال 2018 نیز 2 یا 3 بار رشد نرخ و برای سال 2019 هم 3 بار رشد دیگر پیش‌بینی شده است. صحبت از 8 یا 9 بار رشد نرخ‌های بهره در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر این احتمال مطرح بود که شیب بسیار کند رشد نرخ‌ها؛ اثر انقباض را در کوتاه‌مدت خنثی کند. حالا حتی اگر سه رشد سال 2017 هم 25/ 0 درصدی باشد، نرخ‌های بهره به بازه 5/ 1 درصد خواهد رسید که بسیار از نرخ‌های نزدیک به صفر سال‌های بحران فاصله دارد.

ادامه هفته

صبح دوشنبه، تازه‌ترین تحلیل فنی «اف‌ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 30 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1137 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1135 و سپس 1127دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1143 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1150 دلار و سپس 1157 دلار افزایش خواهد یافت. به اعتقاد تحلیلگران این پایگاه، قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده و اعلام سیاست‌های ترامپ قرار خواهد داشت.

تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر آمارهای جدید رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال و نتایج نشست بانک مرکزی ژاپن قرار خواهد داشت. در هفته پیش رو قیمت طلا بیشتر تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مربوط به رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال قرار خواهد داشت. نشست بانک مرکزی ژاپن نیز طی روزهای آینده برگزار می‌شود و نتایج این نشست می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو و آلمان نیز طی روزهای آتی منتشر می‌شود. بانک مرکزی استرالیا نیز در روزهای آینده متن مذاکرات نشست اخیر خود را منتشر می‌کند.

بانک مرکزی ژاپن سه‌شنبه نرخ بهره جدید خود را اعلام خواهد کرد و از سوی دیگر، به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز می‌تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر قیمت طلا باشد. تقاضای فیزیکی پتانسیل کمک به طلا را دارد اما اصلی‌ترین عامل روندساز در ماه‌های آینده، تحولات آمریکا است. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، قیمت جهانی طلا پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است و اعلام سیاست‌های اقتصادی و مالی ترامپ در ماه‌های آینده می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد.

برچسب ها