عصر خودرو

از هراس بازیگران بازارساز رخ داد

استراتژی جدید معامله‌گران دلار

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار در شرایطی دومین افت متوالی را به ثبت رساند که در برابر افت به زیر محدوده ۳ هزار و ۹۱۰تومان مقاومت کرد. روز دوشنبه، شاخص ارزی تا محدوده ۳ هزار و۹۱۰ تومان پایین رفت، ولی در نهایت با قیمت ۳هزار و ۹۳۵ تومان به کار خود پایان داد.

استراتژی جدید معامله‌گران دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این قیمت که 5 تومان کمتر از روز یکشنبه بود، انتظارات افزایشی بازار را کمی بیشتر تعدیل کرد. به گفته فعالان، در روزهایی که قیمت دلار کشش افزایش زیادی را از خود نشان نداده است، معامله‌گران ارزی سعی کرده‌اند با تغییر تاکتیک کسب سود کنند. در این شرایط، معامله‌گران بیشتر ترجیح می‌دهند که در یک دامنه نوسانی کوتاه خرید و فروش کنند و کمتر تمایل به نگهداری ارز خریداری شده دارند. به گفته فعالان، علت این استراتژی عرضه بازیگران بازارساز بوده که احتیاط معامله‌گران را بالا برده است.همسو با کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان افت به بهای یک میلیون و 137 هزار تومان رسید. این افت در شرایطی ثبت شد که ارزش اونس تا ساعت 3 بعدازظهر در بازارهای جهانی تا حدی بالا رفته و به محدوده هزار و 140 دلار نزدیک شده بود.

برگشت سریع از کف

روز گذشته، قیمت دلار حتی تا محدوده 3هزار و 910 تومان پایین رفت، ولی در نهایت با برگشت از کف روزانه تا سطح 3 هزار و 940تومان بالا آمد. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 926 تومان آغاز کرد که 14 تومان پایین‌تر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. در ساعات ابتدایی روز، برخی از معامله‌گران قیمت فروش ارز خود را 3 هزار و 935 تومان تعیین کردند، ولی هیچ معامله‌گری در بازار حاضر نشد که در نقطه فوق اقدام به خرید دلار کند و در نهایت اولین معامله در محدوده 3 هزار و 920 تومان انجام شد. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز شدت انتظارات کاهشی به اندازه‌ای بالا بود که فشار فروش در بازار ارز را بالا برده بود. عرضه ارز ازسوی بازارساز و کاهش نوسانات نرخ حواله درهم در ابتدای روز از عواملی بودند که انتظارات کاهشی را بالا بردند. تحت‌تاثیر چنین عواملی قیمت دلار تا 3 هزار و 915 تومان پایین رفت، ولی پس از رسیدن دلار به نقطه یاد شده، میزان خریدهای ارزی در بازار بالا رفت و قیمت این ارز به سرعت از کف ابتدای روز بالا آمد. در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه دلار با قیمت 3 هزار و 935 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود.

 

سودهای محدود

به گفته فعالان، روز دوشنبه استراتژی شماری از معامله‌گران ارزی تا حد زیادی تغییر کرده بود و این دسته ترجیح می‌دادند بیشتر به‌دنبال سودهای کوتاه‌مدت در دامنه‌های محدود باشند. به‌عنوان مثال، در سومین روز هفته، معامله‌گرانی که در نقطه 3هزار و 930 تومان اقدام به خرید دلار کردند، هنگامی که قیمت این ارز به محدوده 3 هزار و 940 تومان نزدیک شد، اقدام به فروش کردند. در این شرایط، معامله‌گران یاد شده در انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها نماندند و با اتخاذ احتیاط ترجیح دادند که ارز خود را به فروش برسانند. در واقع، در بازار سومین روز هفته، تعدادی زیادی از معامله‌گران ترجیح دادند که استراتژی خود را تغییر دهند و به جای نوسان‌های سنگین به نوسان‌های کوتاه و روزمره اکتفا کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران ارزی تلاش می‌کنند ارز خریداری شده خود را با حاشیه سود کم ولی مطمئن به فروش برسانند. آنها پس از فروش ارز خود از بازار کنار می‌روند و سعی می‌کنند با مشاهده روند قیمت‌ها نقاط کف و سقف احتمالی بعدی را حدس بزنند و براساس نقاط تعیین شده استراتژی خرید یا فروش جدید خود را تعیین کنند. البته پیش از این تعداد زیادی از معامله‌گران براساس نقاط احتمالی سقف و کف قیمت اقدام به معامله دلار می‌کردند، ولی در شرایط کنونی از یک سو میزان افرادی که این تاکتیک را به کار می‌برند افزایش یافته و از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد کمتر معامله‌گری تمایلی دارد که برای مقاصد بلندمدت و سفته‌بازی اقدام به خرید و فروش کند. این در حالی است که در روزهای پیشین جو افزایشی زیادی در بازار وجود داشت که معامله‌گران را ترغیب می‌کرد به امید سود در بازه زمانی طولانی مدت‌تری اقدام به خرید ارز کنند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که در 2 روز ابتدایی هفته جاری و به‌ویژه در روز دوشنبه تاکتیک معامله‌گران ارزی تغییر کرده بود. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین دلایلی که منجر به تغییر تاکتیک معامله‌گران شده است، افزایش عرضه بازیگران بازارساز بوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت افزایش عرضه بازارساز و مدیریت نسبی نوسانات موجب شده است که عملیات سفته‌بازی تا حد زیادی در بازار صورت نگیرد.

با این حال، نکته‌ای که بازارساز ارزی باید در نظر بگیرد، نوسانات نرخ حواله درهم است. قیمت حواله درهم در 2 روز گذشته نوسان چندانی نداشته و هم چنان زیر مرز هزار و 100 تومان باقی مانده است. با این حال، درصورتی‌که نرخ حواله درهم تغییرات افزایشی را تجربه کند، به‌نظر می‌رسد که تاکتیک معامله‌گران بازار داخلی نیز ممکن است تغییر کند و منجر به افزایش دامنه نوسان شود. در چنین شرایطی، رصد جدی تغییرات نرخ حواله درهم و عرضه متناسب شرکت‌های پتروشیمی برای مدیریت نوسان در بازار داخلی ضروری هستند. به گفته فعالان، در هفته‌های گذشته نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی بود که زمینه ساز رشد بهای شاخص ارزی در بازار داخلی شد. در این شرایط، تعداد زیادی از معامله‌گران پاساژ افشار نگاه خود را به نوسانات درهم دوخته‌اند.

برچسب ها