عصر خودرو

جزئیات توافق ایران و غول نفتی مالزی

پتروناس رقیب شل و توتال شد

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران و پتروناس مالزی تفاهم نامه توسعه دو میدان نفتی چشمه خوش و آزادگان جنوبی را هفته جاری در تهران امضا می‌کنند.

پتروناس رقیب شل و توتال شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از امضای تفاهم نامه انجام مطالعات توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت های توتال فرانسه، شل انگلیس و اینپکس ژاپن، شرکت ملی نفت ایران و پتروناس به عنوان بزرگترین شرکت نفتی مالزی و جنوب آسیا هم هفته جاری برای انجام مطالعات توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق تفاهم نامه همکاری امضا کنند.

علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه دیگری با این شرکت مالزیایی به منظور انجام مطالعات افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی چشمه خوش امضا خواهد کرد.

این درحالی است که در طول چند ماه گذشته تاکنون شرکت ملی نفت ایران چندین تفاهم نامه همکاری با شرکت های «او ام وی» اتریش و گازپروم روسیه برای اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی چشمه خوش در غرب ایران امضا کرده است.

قرار است تفاهم نامه همکاری شرکت ملی نفت ایران و پتروناس مالزی چهارشنبه هفته جاری در تهران توسط مقامات مسئول دو شرکت نفتی در تهران امضا شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت آبان ماه امسال در حاشیه دیدار با «مصطفی محمد» وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی از سرمایه گذاری و امضای قرارداد فروش نفت به عنوان دو محور مذاکره با مالزیایی‌ها در تهران یاد کرده و گفته بود: آماده از سرگیری همکاری‌های نفتی با پتروناس مالزی هستیم.

بر اساس این گزارش، مهمترین همکاری‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران و مالزی در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها به فروش و صادرات نفت خام باز می‌گردد به طوری‌که ایران به طور متوسط روزانه 50 تا 60 هزار بشکه نفت و به صورت تک محموله میعانات گازی به پتروناس مالزی فروخته است.

علاوه بر این، حضور و در اختیار گرفتن سهمی از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با مشارکت توتال فرانسه و رپسول اسپانیا و مشارکت در طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار به عنوان یکی از میادین مشترک نفتی با عربستان سعودی در خلیج فارس از مهمترین قراردادهای شرکت نفت ایران با این شرکت مالزیایی بود که به دلیل تحریم این قراردادها فسخ شد.

شرکت پتروناس از معدود شرکت‌های نفت و گاز جهان است که با توجه به سال‌های اندک فعالیت در صنایع نفت و گاز، هم‌اکنون دارای فعالیت و تیم‌های عملیاتی در هر دو بخش صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت است.

پتروناس امروزه در حوزه‌های پالایش نفت و گاز، احداث خطوط لوله انتقال، انتقال ال‌ان‌جی، مدیریت جایگاه‌های سوخت بنزین، تولید و بازاریابی محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی تا عملیات اکتشاف، استخراج، حفاری، تولید و ذخیره‌سازی نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند.

برچسب ها