عصر خودرو

"یک دیدار یک عرضه فرابورس" ؛

"پترو صنعت گامرون" یکشنبه یا دوشنبه در SME

عصر بازار- مدیر عامل شرکت "پتروصنعت گامرون" خبر از احتمال عرضه ۱۰ تا ۱۵ درصد سهام این شرکت در بازار SME های فرابورس در روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آتی داد.

"پترو صنعت گامرون" یکشنبه یا دوشنبه در SME
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، امروز دوشنبه 29 آذرماه در مراسم"یک دیدار یک عرضه فرابورس" شرکت "پتروصنعت گامرون" برای عرضه در بازار SME ها معرفی شد. در ابتدای این نشست، بهنام محسنی معاون شرکت فرابورس در این مراسم از پذیرش شرکت پتروصنعت گامرون" در بازار صنایع کوچک (SME)خبر داد و گفت: تمامی شرکت‌های حقوقی امکان خرید سهام در بازار (SME)را دارند.

    محسنی در تشریح بند هفت ماده یک بازار (SME)گفت: بر اساس این قانون سرمایه گذاران نهادی  از جمله هلدینگ ها، لیزینگ ها، شرکت های بانک و بیمه، صندوق های بازنشستگی و صندوق های سرمایه گذاری، نهادهای دولتی و عمومی می توانند وارد این بازار شوند. همچنین سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که پنج درصد یا بیش از 5 میلیارد ریال از ارزش اسمی شرکت را خریداری کنند در زمره سرمایه گذاران نهادی قرارمی گیرند.

    به گفته وی در موضوع سرمایه گذار نهادی اعضای هیات مدیره شرکت مدیران ناشر و افرادی که وظایف مشابه مدیر عامل را دارند نیز جزء سرمایه گذار نهادی محسوب می‌شوند.

    این مقام مسوول فرابورس در ادامه شرکت های این بازار را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول شامل شرکت هایی هستند که بازار گردان دارند و معاملات سهام آنها بدون دامنه قیمت انجام می شود. دسته دوم نیز شرکت هایی هستند که بازار گردان رسمی ندارند .این شرکت ها در ساعت 8.30 تا 9 صبح ثبت سفارش شده و در ساعت 9 قیمت آپشن تعیین می شود و تا ساعت 12 قابل معامله است. در ساعت 12 نیز سفارش گیری مجدد از بازار انجام می شود تا قیمت مجدداً بازنگری شود.
    10 تا 15 درصد سهام عرضه می‌شود

    در ادامه این جلسه، سید حمید واحدی مدیر عامل شرکت "پتروصنعت گامرون" با اشاره به اینکه SMEها در اقتصاد کشور مغفول مانده اند گفت:  SMEها 45 درصد اشتغال جهان را تشکیل داده اند و از این میزان 33 درصد GDP دنیا متعلق به آنهاست.

    وی مهمترین مشکل SMEها را نقدینگی و تامین منابع مالی دانست و گفت: بانک ها به شرکت های بزرگ بیشتر و راحت تر تسهیلات می دهند در حالیکه چالش بزرگ آنها با صنایع بزرگ عدم بازگشت منابع بانکی است . لذا در این شرایط صنایع کوچک امید دارند از بازار پول کناره گیری و در بازار سرمایه تامین مالی کنند.

    واحدی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی در ایران SMEها هستند گفت: در وزارت نفت همیشه با صنایع بالادستی چالش داریم. بازار SME بازار بخش خصوصی است اما در تابلوی بورس نیز درصد اندکی از سهام متعلق به بخش خالص خصوصی است و بخش های دولتی و شبه دولتی بازار را پر کرده است.

    این مقام مسوول ادامه داد: از سازمان بورس انتظار داریم SMEها را به راحت ترین شکل ممکن پذیرش کنند. قانون سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار نهادی در این بازار باعث محدود کردن کمک و تامین مالی SMEها از بازار سرمایه می شود.

    وی در ادامه در تشریح  وضعیت شرکت "پتروصنعت گامرون" گفت: این شرکت در استان هرمزگان به دلیل نزدیکی به خروجی تنگه هرمز، بنادر و بازار مصرف در سال 1391 احداث شد و متاسفانه با وجود تحریم ها مشکلات زیادی را تحمل کرد.
    به گفته واحدی پس از افتتاح این مجموعه تولید اسمی سالانه 5 هزار تن هگزامین، 56 هزار تن فرمالین، و همچنین 10 هزار تن اوره فرمالدهید انجام شد.

    وی در تشریح اهداف این مجموعه گفت: تولید با کیفیت بر اساس استانداردهای جهانی، صادرات و رقابت با محصولات مشابه خارجی و حضور در بازارهای جهانی رفع نیاز و خودکفایی هر چه بیشتر کشور از فرآورده های تولیدی حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی، صرفه جویی انرژی و افزایش بهره وری، جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده، گسترش برند ایرانی در بازارهای معتبر پتروشیمی و حرکت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مهمترین اهداف این شرکت است.

    مدیر عامل شرکت "پتروصنعت گامرون" به یکی از مهمترین ویژگی های این مجموعه اشاره کرد و گفت: گامرون یکی از بزرگ ترین واحدهای تولید کننده فرمالین در کشور و خاورمیانه است.

    واحدی در ادامه تشریح ویژگی های این مجتمع تولیدی گفت: استفاده از سیستم کنترل گسترده BCS و PLC، وجود دانش فنی توانایی در احیای کاتالیست برای تداوم تولید، توانایی در تولید اوره فرمالدهید با مشخصات مورد نظر مشتری، بازیابی مواد از پساب صنعتی استفاده از محصولات تولیدی بعنوان مواد اولیه واحدهای دیگر صنایع شیمایی رزین و سیمان از مهمترین ویژگی های این مجموعه است.

    وی همچنین درخصوص کاربرد محصولات این مجموعه توضیح داد: کاربرد محصولات برای صنایع شیمایی، چوب، رنگ سازی، رزین و پلیمر، ماده ضد عفونی کننده، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع سیمان، صنایع آزمایشگاهی، حوزه پتروشیمی و صنایع لاستیکی و پلاستیکی است.

    این مقام مسوول در توضیح طرح و توسعه این مجموعه نیز گفت: شرکت گامرون در نظر دارد نسبت به احداث طرح توسعه محصولات جدید با گریدهای تخصصی آزمایشگاهی و دارویی که همگی جزء صنایع هایتک هستند و ارزش افزوده فراوانی دارند، اقدام کند.

    به گفته وی در زمینه تیومتانول این شرکت برای اولین بار در ایران قصد فعالیت دارد و امید است در حداقل زمان طرح توسعه آن انجام شود و به سمت صادرات حرکت کنیم.

    در ادامه واحدی در پاسخ به سوالات خبرنگاران ، سرمایه این شرکت را 6 میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: تا به حال افزایش سرمایه ای در این شرکت انجام نشده است.

    وی درباره برنامه عرضه سهام نیز گفت: از ما تعهد عرضه 10 درصدی در روز اول را گرفته اند اما میزان تقاضا بسیار بیشتر است در حالیکه در بازار SMEها سرمایه گذاران نهادی باید اقدام به خرید کنند تقاضاها در رقم های بالای 20 تا 30 درصد سهام است که سهامدار عمده مخالف بوده و بعید است بیشتر از 15 درصد سهام عرضه شود.

    به گفته این مقام مسوول تا پیش از برجام صادرات هگزامین به سختی انجام شده و با مشکلات زیادی مواجه بود اما پس از برجام در حال حاضر 95 درصد این محصول صادر می شود.

    وی سال مالی شرکت را پایان اسفند ماه اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلات موجود، این مجموعه از ابتدای تاسیس سودآور بوده است. برای سال گذشته شرکت بیش از 300 تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کرد و برای امسال نیز بیش از 400 تومان سود برای هر سهم پیش بینی شده که بخش قابل توجهی از آن در شش ماهه اول محقق شده است. اطلاعات نهایی شرکت نیز در سایت کدال منتشر شده است.

    این مقام مسوول سهامدار عمده این شرکت را سرمایه گذاری الوند با سهامداری 97 درصدی دانست و گفت: به زودی سهامدار عمده این شرکت نیز در یکی از تابلوی های بورس یا فرابورس وارد خواهد شد.

    برچسب ها