عصر خودرو

نگاهی به حال و هوای بورس کالا و مواد خام ترکمنستان؛

تنظیم صادرات و واردات ترکمنستان از طریق بورس کالا

عصر بازار- بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در واقع مهم‌ترین نهاد اقتصادی این کشور است که ساختار و نهاد اصلی تنظیم کننده صادرات و واردات ترکمنستان است. قراردادهای صادراتی و وارداتی این کشور، حتما باید در بازار بورس کالا و مواد خام آن ثبت شوند و تحقق آن‌ها منوط به ثبت در این نهاد تجاری اقتصادی است.

تنظیم صادرات و واردات ترکمنستان از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تجار و بازرگانان افغانستانی پیشتاز در معاملات بازار بورس کالا و مواد خام ترکمنستان بوده و با خرید انواع مختلف کالا و سوخت، بازار این کشور را گرم می‌کنند. در بازار بورس کالا و مواد خام ترکمنستان هر هفته 20 الی 50 معامله به ارزش 10 الی 120 میلیون دلار با حضور فعال تجار و بازرگانان افغانستانی و کشورهای خارجی صورت می‌گیرد که بخش عمده این معاملات به بازرگانان افغانستانی اختصاص می‌یابد.

فراورده‏‌های نفتی و پتروشیمی، گاز مایع، محصولات نساجی، پشم و پوست و گیاهان دارویی محلی از مهم‌ترین اقلام کالا و محصولاتی هستند که در بازار بورس کالا و مواد خام ترکمنستان مورد داد و ستد قرار می‌‏‌گیرند .

فراورده‏‌های نفتی و پتروشیمی به خصوص بنزین، گازوییل و گاز مایع از مهمترین اقلامی هستند که تجار و بازرگانان افغانستانی از بازار بورس کالا و مواد خام ترکمنستان خریداری و به صورت زمینی و ریلی از محل دو پالایشگاه از جمله پالایشگاه نفت ترکمنباشی در غرب در ساحل ترکمنی دریای خزر و پالایشگاه نفت «سیدی» در شرق ترکمنستان، به سمت مرزهای افغانستان حمل می‌کنند.

در بازار بورس کالا و مواد خام ترکمنستان که بازار و بورس راهبردی عرضه تولیدات و محصولات تولیدی این کشور آسیای مرکزی است، در طول یک هفته، معمولا 3 مرتبه معاملات بورس انجام می‌شود و محصولات تولیدی محلی در آن مورد داد و ستد قرار گرفته و تجار شرکت کننده در این معاملات مجوز انتقال این محصولات به خارج از مرزهای ترکمنستان را نیز دریافت می‌‏‌کنند.

بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در واقع مهم‌ترین نهاد اقتصادی این کشور است که ساختار و نهاد اصلی تنظیم کننده صادرات و واردات ترکمنستان است. قراردادهای صادراتی و وارداتی این کشور، حتما باید در بازار بورس کالا و مواد خام آن ثبت شوند و تحقق آن‌ها منوط به ثبت در این نهاد تجاری اقتصادی است.

شرکت‌های تجاری و  علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی سازمان بورس کالا و مواد خام ترکمنستان www.exchange.gov.tm/en اطلاعات بیشتری از کالاهای تولید و عرضه شده در بازار این کشور پیدا کنند و حضور فعال‌تری در بازار بورس کالای این کشور آسیای مرکزی داشته باشند.

برچسب ها