عصر خودرو

چراغی با اشاره به توسعه ابزارهای مالی بورس کالا؛

پس از آپشن، نوبت به آتی ارز می رسد

عصر بازار- شاهین چراغی، رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین درباره راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا گفت: معاملات آپشن تکمیل کننده عملیاتی است که طی سال های اخیر در بورس کالا به کار گرفته شده بنابراین بورس کالا مسیر بسیار خوبی را در راستای راه اندازی و تکمیل ابزارهای جدید در پیش گرفته است.

پس از آپشن، نوبت به آتی ارز می رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه فراهم بودن زیرساختهای لازم برای راه اندازی معاملات آپشن طلا در بورس کالا نشان دهنده آمادگی این بورس برای میزبانی از معاملات آتی ارز است، گفت: در حال حاضر بورس کالا جهت استفاده از ابزارهای مالی در جهت پوشش ریسک و جذب نقدینگی روند خوبی را در پیش گرفته و امیدواریم به زودی با تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس و نیز با توجه به زیرساخت های فنی مناسب در بورس کالا، معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بورس کالا راه اندازی شود.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین با اشاره به راه اندازی ابزارهای پوشش ریسک در بازار سرمایه گفت: به طور قطع با راه اندازی و توسعه ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه، نوسانات بهای کالاها و ارز نمی تواند ضربه های سنگینی به فعالان اقتصادی بزند و براین اساس می توان از معاملات آتی ارز به عنوان حلقه مفقوده فعالیت های اقتصادی نام برد.

چراغی در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات آپشن سکه طلا با استقبال از سوی معامله گران روبه رو می شود؟ گفت: به طور طبیعی ابزارهایی که تازه به بازار سرمایه ورود پیدا می کنند به دلیل ناشناخته بودن، نیاز به فرهنگ سازی دارند تا بازیگران آنها رفته رفته افزایش یابد. برای مثال معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز در ابتدا با استقبال پر شوری روبه رو نشد اما با گذشت زمان به یکی از جذاب ترین بازارهای بازار سرمایه مبدل شد؛ در این بین به نظر می رسد با توجه به وجود بازار آتی سکه قوی در بورس کالا، بازار آپشن این محصول به زودی با رونق مواجه شود.

وی تاکید کرد: به طور حتم معاملات آپشن بسیار موفق عمل خواهد کرد و تمام این ابزارها در راستای بزرگ شدن بازار سرمایه و توسعه اقتصادی راه اندازی می شوند.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه سکه طلا بهترین محصول جهت معرفی این ابزار جدید در بورس کالا است، گفت: سکه به عنوان محصولی است که در معاملات آتی به خوبی خود را نشان داده و بازار نسبت به آن شناخت پیدا کرده، از این رو سکه برای شروع معاملات آپشن در بورس کالا بهترین گزینه بود.

وی درخصوص مزایای معاملات آپشن در بازار سرمایه گفت: از مهمترین مزایای این ابزار کاهش و پوشاندن ریسک های موجود در معاملات بازار سرمایه و فعالیت های اقتصادی است و هدف از انجام معاملات آپشن متناسب کردن ریسک معاملات با بازدهی سرمایه گذاران است.

چراغی با اشاره به تفاوت های موجود در انجام  معاملات آپشن و آتی گفت: در معاملات آتی خریدار و فروشنده ملزم به استفاده از معامله هستند اما معاملات آپشن یک اختیار است که خریدار یا فروشنده حق خرید یا فروش دارند و زیان موجود به حد خریدی است که انجام شده است.

برچسب ها