عصر خودرو

توقف فروش نفت ایران به۲مشتری قدیمی;

فروش نفت به«انی»ایتالیاآغاز شد

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به فروش اولین محموله نفت ایران به انی ایتالیا در پسابرجام، از متوقف ماندن فرآیند صادرات نفت به دو مشتری سنتی ایران در آسیا و آفریقا خبر داد.

فروش نفت به«انی»ایتالیاآغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری با اشاره به آغاز فروش نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا در دوران پسابرجام، گفت: شرکت ملی نفت ایران تاکنون یک محموله نفت خام در قالب قراردادی کوتاه مدت به این شرکت ایتالیایی فروخته است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه مذاکرات با شرکت انی ایتالیا برای امضای قرارداد بلندمدت فروش نفت خام در حال انجام است، تصریح کرد: علاوه بر انی ایتالیا، برای سال 2016 میلادی قراردادی با شرکت «ساراس» این کشور برای فروش نفت خام امضا شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون امکان فروش روزانه 30 تا 65 هزار بشکه نفت به ساراس ایتالیا وجود دارد، اظهار داشت: حجم برداشت نفت توسط این شرکت ایتالیایی از ایران متغییر بوده و از روزانه 30 هزار بشکه آغاز و تا بیش از 60هزار بشکه در روز می رسد.

از سوی دیگر مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیشتر تاکید کرده بودند: در صورت توافق امکان فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به شرکت انی ایتالیا توسط ایران وجود دارد.

توقف فروش نفت ایران به 2 مشتری قدیمی

قمصری در ادامه در خصوص آخرین وضعیت از سرگیری صادرات نفت خام ایران به سریلانکا و آفریقای جنوبی به عنوان دو مشتری سنتی نفت کشور، گفت: هم اکنون فروش نفت خام به این دو کشور آسیایی و آفریقایی متوقف است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه از نظر ایران محدودیتی برای فروش نفت به این دو کشور وجود ندارد، بیان کرد: در آفریقای جنوبی، سهام پالایشگاه‌های نفت در اختیار شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی همچون شل، بریتیش پترولیوم، شورون و ... است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مذاکرات با شرکت‌های صاحب سهام در پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود فروش نفت به این کشور آفریقایی به زودی عملیاتی شود.

در طول چند ماه گذشته تاکنون در چند نوبت وزیر انرژی و سایر مقامات آفریقای جنوبی برای نهایی کردن مذاکرات خرید نفت خام از ایران به تهران سفر کرده‌اند  و هم اکنون مذاکرات برای فروش نفت به سه پالایشگاه در آفریقای جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال «تمبیسیله ماژولا» معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی هم دو سال قبل و در حاشیه مذاکرات نفتی با مقامات ایرانی درباره برنامه آفریقای جنوبی برای افزایش خرید نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها گفته بود: بخش عمده پالایشگاه‌های نفت آفریقای جنوبی توسط شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شرکت شل، بی پی، توتال، شورون آمریکا اداره می‌شود، بنابراین آنها خریدار نفت مورد نیاز پالایشگاه‌ها هستند، برهمین اساس ما می توانیم با آنها صحبت کنیم که با لغو تحریم‌ها دوباره تجارت نفتی را با تهران از سرگیرند.

سریلانکا هم یکی از مشتریان سنتی نفت‌ ایران در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها بود؛ به طوری‌که تقریبا 100 درصد نفت مورد نیاز این کشور آسیایی توسط ایران تامین می‌شد و حتی طراحی تنها پالایشگاه نفت این کشور، بر اساس مشخصات نفت ایران انجام شده است.

کل نیاز نفت خام سریلانکا حدود 45 تا 50 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و این کشور آسیایی، تنها یک پالایشگاه نفت با ظرفیت حدود 40 تا 45 هزار بشکه در روز به نام «سیلان» در اختیار دارد. این در حالی است که تا پیش از اعمال تحریم‌های غیرقانونی غرب، به طور متوسط روزانه حدود 40 تا 45 هزار بشکه نفت ایران توسط این کشور آسیایی وارد می‌شود.

با این وجود، پس از اعمال تحریم‌ها فروش نفت ایران به سریلانکا متوقف و نفت خام کشورهایی همچون عربستان سعودی و عمان در پالایشگاه نفت سیلان این کشور آسیایی جایگزین شد.

برچسب ها