عصر خودرو

از ریسک پورتفوی یک هلدینگ تا بدهی‌های بالای چند شرکت بورسی

عصر بازار: بر اساس کامنت‌های قرار داده شده در سایت تدان، عملکرد و وضعیت شرکت‌های «خکاوه»، «وساخت»، «وساپا» و «خبهمن» بررسی می‌شود.

از ریسک پورتفوی یک هلدینگ تا بدهی‌های بالای چند شرکت بورسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  بر اساس کامنت‌های قرار داده شده در سایت تدان عملکرد و وضعیت شرکت‌های «خکاوه»، «وساخت»، «وساپا» و «خبهمن» بررسی شده است که در ادامه می‌خوانید.

    یک خودرویی در دام بدهی
    شرکت سایپا دیزل که با نماد «خکاوه» در بورس تهران فعالیت می‌کند گزارش صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی 29/12/93 را ارائه کرده است. بر اساس تحلیل کارشناسان روی سایت «تدان»، وضعیت شرکت از نظر میزان بدهی و زیان انباشته بسیار نگران‌کننده است. به طوری که زیان خالص شرکت در سال گذشته به 538 ریال رسیده است و زیان انباشته آن به ازای هر سهم حدود 2400 ریال شده است. بر اساس این گزارش، گرچه زیان شرکت در سال گذشته نسبت به سال 92 کاهش یافته است، اما برخی حساب‌های افشانشده (مثل مالیات) و عدم اخذ برخی ذخایر ضروری در سال 93 وجود دارند که محاسبه آنها در صورت قطعی شدن می‌تواند زیان سال مزبور را نیز افزایش دهد.

    از طرفی، دریافت وام‌هایی که سود آنها تا 30 درصد هم رسیده است و از سوی دیگر وضعیت وصول اقساط و حساب‌های پرداختنی از مشتریان نیز به هیچ عنوان مناسب نیست. این دو موضوع بر افزایش هزینه‌های مالی شرکت تاکید دارند. با این حال مشابه عمده شرکت‌های عضو صنعت خودرو، این شرکت نیز با رشد قابل توجه تولید همراه بوده است. به طوری که فروش آن حدود 239 درصد نسبت به سال 92 افزایش یافته است و ظرفیت فعال از 22 درصد در سال 92 به 88 درصد در سال 93 رسیده است. با این حال، حاشیه سود شرکت در سال 93 به علت افزایش بهای مواد مصرفی کاهش یافته است و از 30 درصد در سال 92 به کمتر از 19 درصد رسیده است.

    دارایی‌های بلوکه‌شده یک ساختمانی
    شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نماد «وساخت» در بورس تهران فعالیت می‌کند و در سایت «تدان» بر اساس صورت پورتفوی دوره یک ماهه منتهی به خرداد مورد بررسی قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری این شرکت حدود 59 درصد مربوط به شرکت‌های عضو سازمان بورس و 41 درصد مربوط به شرکت‌های خارج از بورس است که نشان از اهمیت شرکت‌های غیربورسی در سودآوری «وساخت» دارد. خالص ارزش دارایی‌های (NAV) شرکت رقم بالایی است که بر اساس گزارش تحلیلگر مزبور، به دلیل مالکیت بر بخش مهمی از بانک اقتصاد نوین است. با این حال، بدهی‌های سنگین بانکی «وساخت» با ایجاد هزینه‌های مالی از سودآوری مناسب این هلدینگ جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از پروژه‌های شرکت به علت رکود در بخش مسکن یا ناتمام مانده یا به طور کلی لغو قرارداد شده‌اند، این موضوع نیز سبب شده است بخش قابل توجهی از دارایی‌های شرکت مزبور به صورت بلوکه‌شده باقی بماند. با این حال، شرکت مزبور در صورت رونق بخش مسکن می‌تواند چشم‌انداز مناسبی داشته باشد.

    ریسک بالا در پورتفوی «وساپا»
    شرکت سرمایه‌گذاری سایپا با نماد «وساپا» در بورس تهران فعالیت می‌کند و در آخرین گزارش خود، وضعیت صورت پورتفوی یک ماهه منتهی به خرداد را منتشر کرده است. کارشناسان در سایت «تدان» به تحلیل سبد سرمایه‌گذاری این شرکت پرداخته‌اند. بر این اساس، عمده صنایع فعال در پورتفوی این شرکت شامل 42 درصد در صنعت خودرو، 40 درصد در صنعت لیزینگ و 9 در صنعت محصولات شیمیایی است. بنابراین، ریسک‌های موجود در صنعت خودرو و پتروشیمی بر سودآوری «وساپا» اثرگذار است که از جمله آن می‌توان به نوسانات شدید قیمت سهام شرکت‌های خودرویی در یکی، دو سال اخیر، تعیین دستوری نرخ فروش خودروها، تعرفه واردات خودرو و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نتیجه مذاکرات هسته‌ای که بر میزان سرمایه‌گذاری خارجی در گروه خودرو اثرگذار است و نواسانات قیمت نفت که بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی موثر است اشاره کرد.

    بنابراین، به همان اندازه که رفع تحریم‌ها و توقف افت قیمت نفت می‌تواند عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری سایپا را بهبود بخشد، ریسک عدم تحقق این انتظارات برای سودآوری «وساپا» وجود دارد. سه شرکت هلدینگ گروه صنعتی رانا، سایپا و پارس خودرو نمادهای بورسی موجود در پورتفوی این شرکت را تشکیل می‌دهند (در مجموع 36 درصد کل پورتفو). بر خلاف بخش خودرو در سبد سرمایه‌گذاری این شرکت که عمدتا شامل نمادهای بورسی است، در بخش لیزینگ، عمده سرمایه‌گذاری‌ها (معادل 32 درصد کل پورتفو) در شرکت‌های خارج از بورس است؛ در این میان، سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا بیشترین سهم را (حدودا 21 درصد) در بخش صنعت لیزینگی این شرکت دارد. در صنعت پتروشیمی نیز، پتروشیمی جم بیشترین سهم را در میان شرکت‌های بورسی موجود در پورتفوی «وساپا» دارد.

    افت سودآوری «خبهمن» در 93
    شرکت گروه بهمن با نماد «خبهمن» در بورس تهران فعالیت می‌کند که صورت‌های مالی مربوط به سال مالی 29/12/93 را منتشر کرده و در سایت «تدان» مورد بررسی قرار گفته است. سود شرکت در پایان سال به 576 ریال به ازای هر سهم رسیده است که نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ترکیب دارایی‌ها، توزیع مناسبی میان دارایی‌های جاری و ثابت حفظ شده است. با این حال در رقم حساب‌ها تغییرات جدی صورت گرفته است. مثلا کاهش سرمایه‌گذاریهای کوتاه‌مدت به علت فروش سهام شرکت‌های بورسی (حدود 1400 میلیارد ریال) که نشان از عدم تمایل این شرکت برای سرمایه‌گذاری در این بازار دارد. عمده سهام پورتفوی شرکت را «شبندر»، «فولاد»، «فخوز»، «تاپیکو»، «فملی»، «پارسان»، «ولساپا» و «ومعادن» تشکیل می‌دهد.

    در سمت بدهی‌های شرکت نیز حدودا 15 درصد تسهیلات مالی دریافتی کاهش یافته است که علت آن می‌تواند عدم تمایل شرکت به دریافت وام با نرخ سود بالا یا اتمام دوره بازپرداخت برخی وام‌های قبلی بوده است. در صورت سود و زیان نیز نکات ویژه‌ای وجود دارد، به طوری که حدود 75 درصد رشد فروش در سال 93 مشاهده می‌شود. با این حال، گرچه سود ناخالص رشد 58 درصدی را تجربه کرده است، اما سود خالص حدودا 27 درصد کاهش یافته است؛ علت این امر، افزایش هزینه‌های مالی و هزینه‌های اداری و عمومی و فروش است. بخش مهمی از این افزایش مربوط به بهای تمام‌شده مواد مصرفی است که به علت افزایش تیراژ تولید رخ داده است. با این حال، نکته مهم افزایش هزینه‌ها، مربوط به افزایش 300 درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به بیش از 260 میلیارد ریال است. همچنین در سرفصل سایر درآمدها، شرکت مزبور با افت قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است که علت آن عدم تکرارپذیری سود حاصل از فروش سرمایه‌ها است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو