عصر خودرو

شاخص ارزی زیر مرز ۳۹۵۰ تومان;

قیمت دلار عقب کشید

عصر بازار- در اولین روز کاری از آخرین هفته پاییز، دلار پس از ۴ افزایش متوالی، اولین کاهش خود را تجربه کرد و از مرز ۳ هزار و ۹۵۰ تومان پایین رفت.

قیمت دلار عقب کشید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص ارزی با 14 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 940 تومان رسید. «دنیای اقتصاد» نیز در گزارش روز گذشته خود با تفسیر نشانه‌ها اشاره کرده بود «زورآزمایی قیمت به نفع کسانی خواهد بود که سطوح کنونی قیمت را پذیرفته‌اند» و در عین حال احتمال داده بود که معامله‌گرانی که دیدگاه افزایشی ندارند، برنده بازار روز یکشنبه خواهند بود. یکی از این نشانه‌ها عرضه پرقدرت بازارساز در انتهای هفته گذشته بود که در ابتدای هفته جاری نیز ادامه یافت و به بازگشت قیمت کمک کرد.

    به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم، افزایش حجم ارز موجود در بازار ارز و تعدیل انتظارات افزایشی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افت شاخص ارزی در دومین روز هفته شدند. با این حال، برخی معامله‌گران بازار باور دارند با آغاز به کار بازارهای جهانی از روز جاری، قیمت دلار در بازار داخلی تحت‌تاثیر تقویت شاخص آن در بازارهای جهانی افزایشی خواهد شد و به بالای سطح 3 هزار و 950 تومان بازخواهد گشت. این در حالی است که اکثر بازیگران بازار باور دارند؛ درصورتی‌که میزان عرضه در سطح فعلی باقی بماند و قیمت حواله درهم مدیریت شود، رشد خاصی در روز دوشنبه رخ نخواهد داد. همسو با افت قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 138 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، فلز گرانبهای داخلی ظرفیت افت بیشتری دارد، ولی تعدادی از معامله‌گران بزرگ این بازار در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

     

    انتظارات متناقض

    روز یکشنبه، دلار معاملات خود را زیر سطح 3 هزار و 950 تومان آغاز کرد، موضوعی که تا حدی نشان‌دهنده احتیاط حاکم بر بازار بود. در اولین روز کاری هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 948 تومان آغاز کرد که کاهشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان، در روزهای تعطیل بازار جوی در میان معامله‌گران شکل گرفت که دلار روز پنج‌شنبه به سقف قیمت خود رسیده است. همین موضوع موجب شد تعدادی از معامله‌گران، ارز خریداری شده خود را در روزهای تعطیل در معاملات پشت خطی به فروش برسانند. این موضوع موجب شد که دلار در اولین روز هفته معاملات خود را زیر مرز 3 هزار و 950 تومان آغاز کند. در ساعات ابتدایی روز یکشنبه، عده‌ای از معامله‌گران تلاش داشتند با خریدهای خود در آستانه مرز 3 هزار و 950 تومان مانع از افت بیشتر شاخص ارزی شوند، با این حال چنین اتفاقی رخ نداد و این ارز با فشار فروش به سرعت افت بیشتری را تجربه کرد، به‌طوری‌که تا ساعت یک بعدازظهر به محدوده 3 هزار و 930 تومان وارد شد و در مقاطعی از روز حتی در محدوده 3 هزار و 920 تومان معامله شد. با این حال، با ورود دلار به محدوده 3 هزار و 920 تومان، مقاومت معامله‌گران فردایی افزایش یافت و قیمت این ارز توانست به محدوده بالاتر بازگردد. قیمتی که در نهایت ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 940 تومان بود که 14 تومان کمتر از قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی در ساعات انتهایی روز با تحرکات خود قیمت دلار را بالا آوردند.

    فشار درهم

    از همان ابتدای روز یکشنبه، نگاه معامله‌گران به بازار همسایه و نرخ حواله درهم دوخته شده بود. نرخ حواله درهم یکی از متغیرهایی بوده است که در روزهای گذشته نقش غیرقابل انکاری در افزایش ارزش دلار داشت. به همین دلیل، تغییرات نرخ این ارز در روز یکشنبه اهمیت زیادی برای معامله‌گران بازار داخلی داشت. در دومین روز هفته، برخلاف روزهای پیشین نرخ حواله درهم به معامله‌گران بازار داخلی سیگنال افزایشی نداد و حتی با کاهش قیمت خود انتظارات صعودی بازیگران پاساژ افشار را پایین آورد. در دومین روز هفته، حواله درهم در ابتدای روز هزار و 98 تومان قیمت‌گذاری شد که تفاوتی با قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. تا حدود ساعت یک بعدازظهر، قیمت حواله درهم نوسان چندانی را تجربه نکرد و کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نداد. از ساعت یک بعدازظهر، حواله درهم به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا قیمت هزار و 95 تومان پایین رفت. به این ترتیب، در روزی که امید افزایشی‌های بازار به افزایش نرخ حواله درهم و به تبع آن رشد دلار در پاساژافشار بود، قیمت درهم افت کرد تا فشار فروش در بازار داخلی بالا رود.

     

    موقعیت معامله‌گران

    خریداران روز پنج‌شنبه با کاهش قیمت دلار در روز یکشنبه دچار ضرر هنگفتی شدند. به گفته فعالان، روند افزایشی دلار در 4 روز انتهایی هفته گذشته و عبور آن از سطوح مقاومتی، انتظارات افزایشی بخش زیادی از معامله‌گران را بالا برده بود. در کنار این، نزدیک شدن نرخ حواله درهم به مرز هزار و 100 تومان دیگر عاملی بود که انتظارات معامله‌گران ارزی را افزایشی‌تر می‌کرد. تحت‌تاثیر چنین عواملی خریدهای ارزی بخشی از معامله‌گران بالا رفت. این عده تصور می‌کردند قیمت دلار روز یکشنبه به سوی مرز 4 هزار تومانی حرکت خواهد کرد. با این حال، نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه افت قیمت این ارز موجب ضرر تعداد زیادی از بازیگران فردایی شد که دلار روز یکشنبه را با قیمت بالاتری پیش‌خرید کرده بودند. به گفته فعالان، بازیگران فردایی که روز پنج‌شنبه اقدام به خرید کرده بودند، روز یکشنبه دو موقعیت متفاوت به خود گرفتند.

    به گفته فعالان، در ابتدای روز که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار داشت، بازیگران فردایی متضرر سعی کردند برای جلوگیری از ضرر بیشتر وارد بازار شوند و ارز خریداری‌شده خود را به فروش برسانند. در واقع، هدف این دسته آن بود که با ضرر کمتری از بازار خارج شوند. در مقابل، به گفته فعالان، دسته‌ای دیگر از معامله‌گران نه‌تنها ارز خود را به فروش نرساندند؛ بلکه زمانی که قیمت وارد محدوده 3 هزار و 920 تومان شد، در موقعیت خریدار وارد بازار شدند و در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند.

    بازگشت دلار از محدوده 3 هزار و 920 تومان چنان برای شماری از معامله‌گران غیرمنتظره بود که آنها را دچار سرگردانی در تصمیم‌گیری کرد. در این شرایط، در رابطه با جهت قیمت دلار نگاه‌های متفاوتی در بازار شکل گرفت، ولی تعداد زیادی از معامله‌گران ترجیح دادند تا مشخص‌تر شدن روند قیمت خرید و فروش خاصی را انجام ندهند. در‌حالی‌که برخی فعالان بازار اعتقاد دارند که کاهش قیمت روز یکشنبه تنها اصلاح قیمتی بوده است، عده دیگری باور دارند که دلار از سقف سالانه خود پایین آمده است و کشش رشد بیشتری را ندارد. معامله‌گران دسته اول باور دارند که پس از 4 افزایش متوالی، یک کاهش قیمت طبیعی بود. به گفته این دسته، معامله‌گر ارزی نیاز دارد که دلار خریداری شده خود را در نقطه‌ای به فروش برساند و پس از کسب سود از فروش آن بار دیگر در موقعیت خریدار وارد بازار شود. این دسته امیدوارند که پس از خرید دوباره قیمت دلار را وارد سقف جدید کنند. با این حال، بازیگران دسته دوم باور دارند که معامله‌گران روز یکشنبه تمام تلاش خود را برای بالا بردن قیمت دلار انجام دادند، ولی شاخص ارزی توان رشد قیمت را از خود نشان نداد.

    برچسب ها