عصر خودرو

چین سال آینده تولید نفت خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد

عصر بازار- مالزی و برونئی از جمله کشورهایی هستند که تلاش دارند نقشی هر چند محدود در طرح کاهش عرضه جهانی نفت ایفا کنند، اما بیشترین کاهش تولید نفت در آسیا در کشوری اتفاق می افتد که خود را به طرح کاهش تولید متعهد نساخته است.

چین سال آینده تولید نفت خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مالزی و برونئی از جمله کشورهایی هستند که تلاش دارند نقشی هر چند محدود در طرح کاهش عرضه جهانی نفت ایفا کنند، اما بیشترین کاهش تولید نفت در آسیا در کشوری اتفاق می افتد که خود را به طرح کاهش تولید متعهد نساخته است.

    چین، پنجمین تولید کننده بزرگ نفت جهان در سال گذشته، تولید نفت خود را در سال جاری میلادی روزانه 300 هزار بشکه در روز کاهش داده که بیش از مجموع کاهش تولید اعلام شده توسط تولید کنندگان غیر نفتی به استثنای روسیه است که اوایل ماه جاری میلادی با اوپک توافق کردند تولید خود را کاهش دهند. به گفته موسسه مشورتی انرژی اسپکتس، انتظار می رود این کاهش تولید در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا کند و تولید نفت چین 200 هزار بشکه دیگر کاهش یابد.
    وریندرا چاوهان، تحلیلگر موسسه مشورتی انرژی اسپکتس در این باره گفت: «ما شاهد کاهش طبیعی تولید نفت چین هستیم، زیرا میادین نفتی این کشور بسیار سالخورده اند و میزان تقلیل تولید آنها بالاست... سطح قیمتی که ما در طی 12 تا 18 ماه گذشته شاهد بودیم، انگیزه واردات نفت به جای صرف هزینه برای تولید در داخل چین را افزایش داده است.»
    در حالی که شرکت های دولتی چینی، چاه های موجود در میادین سالخورده را به دلیل بالا بودن هزینه ها بسته اند، تولید نفت این کشور کاهش یافته است. بر اساس گزارش های اداره آمار ملی دولت چین، تولید نفت این کشور در 10 ماهه نخست سال جاری به حدود 4 میلیون بشکه در روز رسیده که حدود 7 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
    مالزی و برونئی تنها کشورهای آسیایی غیر عضو اوپک بوده اند که در مورد طرح کاهش تولید نفت با اوپک توافق کرده اند. بر اساس امارهای آژانس بین المللی انرژی، میزان مصرف نفت آسیا در سال جاری به 32.88 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که  بیش از یک سوم کل مصرف نفت جهانی به شمار می رود. انتظار می رود میزان تقاضای آسیا برای نفت در سال آینده میلادی به 33.7 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    برچسب ها