عصر خودرو

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

تامین مالی ۳۵ ایرباس این هفته نهایی می‌شود

پیش پرداخت اولیه به بوئینگ ۲۲۷ میلیون دلار است

عصر بازار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از تامین مالی ۳۵ فروند ایرباس طی هفته جاری خبر داد و گفت: اگر تحریم‌های جدیدی اعمال شود بوئینگ کل پیش پرداخت‌ها و بهره آن را به ما برمی‌گرداند.

تامین مالی ۳۵ ایرباس این هفته نهایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اصغر فخریه‌کاشان در نشست خبری نمایشگاه راهسازی و راهداری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که پیش پرداخت  هواپیمای بوئینگ که مجوز اوفک را دارند چه میزانی است،‌اظهار کرد:‌پیش پرداخت ها در 4 قسط پرداخت می‌شود و قسط اول 227 میلیون دلار است.

    وی با اشاره به امضای قرارداد با هواپیماسازی بوئینگ ، اظهار کرد:‌ 15 فروند از این هواپیماها مشمول مجوزهای اوفک است، این مجوزها معمولا یکساله و دوساله است و از این رو تحویل این هواپیما قبل از زمان انقضای مجوزها صورت می‌گیرد.

    وی با بیان این‌که مجوز 65 فروند دیگر نیز پس از انقضای زمان مجوز اوفک برای 15 فروند صادر می‌شود، افزود: پیش پرداخت‌های ما فقط مربوط به 15 فروند ابتدایی است و برای هواپیماهایی که مجوز آنها پس از این 15 فروند است پیش پرداختی نمی‌دهیم.

    وی با اشاره به تامین مالی کل معامله، اظهار کرد:‌6 فروند از هواپیماها را بوئینگ تامین مالی می‌کند و بقیه نیز به صورت اجاره به شرط تملیک تامین مالی می‌شود.

    وی با اعلام این‌‌که تامین مالی  35 فروند هواپیما از 74 فروند طی هفته جاری تامین مالی می‌شود، گفت:‌ بنابراین تامین مالی 39 فروند دیگر بعدا انجام می‌شودو با توجه به برنامه تحویل آنها عجله ای برای تامین مالی این تعداد هواپیما نداشته‌ایم.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رتبه ایران در نزد موسسات رتبه بندی 6 است، گفت: معنی این رتبه بندی این است که از 7 گروه شش است و هزینه‌های استقراض برای ایران گران است.

    فخریه کاشان با اشاره به این‌که در آینده ریسک‌ها در ایران کاهش می‌یابد، تصریح کرد: بهتر این است که 39 فروند هواپیمای باقیمانده به آینده موکول شود تا با نرخ‌های کمتری آنها را تامین مالی کنیم.

    وی تاکید کرد: اگر شرایط ایران بهتر شود می‌توانیم ریفاینانس کنیم و پول را بازپرداخت کرده و از بازار پول ارزانتری را برای تامین مالی هاپیماهای بوئینگ تامین کنیم.

    وی با اشاره به این‌که برگشت تحریم‌ها یکی از مسائلی است که با آن مواجه هستیم، گفت: اگر تحریم‌ها قبلی برگردد و تحریم‌های جدید اعمال شود و یا این‌که قراردادها به دلایلی غیرمعتبر شود، آن‌چه نگرانی کشور بوده که مبادا وارد قراردادی شویم چنین حالتی پیش بیاید و کشور دچار مشکل شود. خوشبختانه در قرارداد با بوئینگ اگر برگشت تحریم‌ها روی دهد پیش پرداخت ما با بهره باگشت داده می‌شود.

    وی ادامه داد: اوفک هفته قبل سئوال و جواب جدیدی را منتشر کرد که در آنجا اوفک به صراحت می‌گوید اگر قراردادی قبل از تحریم جدیدی امضا شود، معتبر است. اگر تحریم جدیدی اعمال شود طرفین 6 ماه زمان دارند که به آن رسیدگی کنند.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در ایرباس نیز 100 فروند هواپیماست که با دسته‌بندی بوئینگ یعنی پیش پرداخت‌ها دو دسته،‌مجوز و فاینانس 3 دسته است.

    به گفته فخریه کاشان، 37 هواپیمای ایرباس زمانبندی با زمانبندی مجوز اوفک منطبق است، 23 فروند هواپیما مجوز اوفک برای آنها وجود ندارد اما فاینانس آن فراهم است و در نهایت 38 فروند مانند بوئینگ است که منوط به آن کرده‌ایم که در صورت تامین فاینانس و صدور مجوز قرارداد آن منعقد می‌شود.

    وی با بیان این‌که در قرارداد با ایرباس و بوئینگ اصرار داشتیم که همکاری تکنولوژی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس ایرباس به ایران می‌آید و امکانات تولید سخت افزار و نرم افزار را در ایران بررسی می‌کند تا شرکت‌ها واجد شرایط را شناسایی کرده و گواهینامه‌های مربوطه را برای آنها صادر کند. در این صورت این شرکت‌ها در فهرست زنجیره تامین کالای سراسر دنیا قرار می‌گیرند.

    قائم مقام وزیر راه با بیان این‌که 330 میلوین دلار از منابع صندوق توسعه ملی به خرید هواپیماها اختصاص می‌یابد، گفت: 120 میلوین دلار از محل اوراق و 500 میلیون دلار نیز از منابع خارجی به اتکای خود ایران ایر تامین می‌شود. از این رو با این حدود یک میلیارد دلار خریدهای اولیه را انجام می‌دهیم و تامین مابقی هواپیما از محل درآمدها تامین می‌شود.

    برچسب ها