عصر خودرو

با افزایش ۲برابری فروش نفت؛

ایران بزرگترین بازار نفت جهان راگرفت

عصر بازار- ایران با رکورد فروش روزانه ۷۷۷ هزار بشکه نفت، ۱۰ درصد سهم بزرگترین بازار نفت جهان را در اختیار گرفت.

ایران بزرگترین بازار نفت جهان راگرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، در شرایط فعلی حجم تولید نفت خام ایران به مرز چهار میلیون بشکه در روز و حجم صادرات نفت به بیش از دو میلیون و 440 هزار بشکه در روز رسیده که مطابق با توافق اخیر اوپکی‌ها، حجم صادرات نفت ایران می‌تواند با افزایش حدود 90 هزار بشکه‌ای، از مرز دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز عبور کند.

    همزمان با افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران در طول یکسال گذشته تاکنون، یک رکورد جدید فروش نفت خام توسط ایران در بزرگترین بازار نفت آسیا و جهان به ثبت رسیده است.

    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران امروز با اشاره به ثبت رکورد فروش روزانه 777 هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران به چین در اکتبر سال 2016 میلادی، از افزایش حدود دو برابری فروش نفت در این بازار استراتژیک در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داده است.

    بر این اساس، حجم فروش نفت ایران اکتبر امسال با افزایشی حدود 437 هزار بشکه‌ای به 777 هزار بشکه در روز رسیده و کشورمان پس از روسیه، عربستان سعودی و عراق با در اختیار گرفتن حدود 10 درصد بازار نفت چین، به چهارمین تامین کننده نفت این کشور بزرگ آسیایی تبدیل شده است.

    نکته قابل توجه درباره حجم صادرات نفت ایران به چین آن است که در طول یکسال گذشته تاکنون، ایران با ثبت افزایش 437 هزار بشکه‌ای عملا بیشترین میزان فروش نفت به چین در بین کل کشورهای رقیب همچون عربستان، روسیه و عراق را داشته است.

    در شرایط فعلی، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده؛ به طوری‌که اکتبر امسال، حجم فروش نفت این کشور به چین با افزایش حدود 314 هزار بشکه‌ای، به حدود یک میلیون و 121 هزار بشکه در روز رسیده است.

    همزمان با افزایش صادرات نفت ایران و روسیه به چینی‌ها؛ اما فروش نفت عربستان در بزرگترین بازار نفت جهان اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهشی حدود سه هزار بشکه‌ای داشته و به حدود 940 هزار بشکه در روز رسیده است.

    عراق به عنوان سومین تامین‌کننده نفت چین پس از روسیه و عربستان هم، روزهای پر فروغی برای تصاحب بازار نفت چین داشته؛ به طوری‌که حجم فروش نفت عراقی‌ها به چین، اکتبر امسال با افزایش 331 هزار بشکه‌ای بالاترین میزان افزایش فروش نفت پس از ایران را به خود اختصاص داده است.

    هم اکنون عراق با صادرات روزانه 879 هزار بشکه‌ای نفت به چین، سومین تامین کننده نفت این کشور آسیایی است.

    پس از این چهار کشور، آنگولا و عمان به ترتیب با صادرات 580 هزار و 530 هزار بشکه نفت خام به چین به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بوده؛ اما حجم صادرات نفت این دو کشور اکتبر امسال در مقایسه با پارسال به ترتیب با کاهشی روزانه حدود 280و 142 هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

    ونزوئلا هم به عنوان یکی دیگر از کشورهای عضو اوپک فعال در بازار نفت چین، هر چند هم اکنون حدود 254 هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کند؛ اما حجم صادرات نفت این کشور در مقایسه با پارسال کاهشی حدود 93 هزار بشکه در روز را تجربه می‌کند.

    در مجموع هم اکنون روسیه حدود 16 درصد، عربستان سعودی 14 درصد، عراق 10.1 درصد، ایران 9.9 درصد، آنگولا 8.5 درصد، عمان 7.7 درصد و ونزوئلا حدود 3.7 درصد از بازار نفت چین را در اختیار دارند.

    برچسب ها