عصر خودرو

تجارت ایران و اتریش در مسیر رشد تصاعدی

عصر بازار- کریستین بنگر، وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت کارنتیای اتریش در خرداد گذشته در رأس هیأتی اقتصادی –تجاری از این کشور به ایران آمده بود. او شرکت هایی را به همراه آورده بود که به گفته خودش حاضرند هر ریسکی را در ایران بپذیرند.

تجارت ایران و اتریش در مسیر رشد تصاعدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فرصت امروز، بنگر در همان تاریخ در گفت و گویی مراودات بانکی را بزرگ ترین مانع توسعه ارتباطات کشورش با ایران می دانست؛ موضوعی که درخصوص ارتباط بانک های بزرگ اتریش با ایران همچنان وجود دارد، اگرچه کنترل بانک اتریش اخیرا سطح پوشش بیمه ای پروژه های مربوط به ایران را تا یک میلیارد یورو افزایش داده و این مسئله سرمایه گذاران و تجار دو کشور را دلگرم کرده است.

    براساس آمارهای سال 2014، درآمد ناخالص داخلی این ایالت 17/9میلیارد یورو بوده که 5/4 درصد کل تولید ناخالص داخلی اتریش است. کارنتیا با وجود صنعتی بودن در رعایت استانداردهای زیست محیطی جدی است و شهری بدون آلودگی به شمار می آید. کریستین بنگر در گفت وگوی زیر که در حاشیه سفر هیأت تجاری اتاق تهران به اتریش در اوایل آذر انجام شد، از روند رفت و آمدهای هیأت ها و سطح روابط تجاری میان دو کشور گفته است. به گفته مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، اتریش در شکل گیری روابطش با ایران در مقایسه با دیگر کشورها پیشتاز است.

    در سفری که به تهران آمدید، تمرکز هیأت شما بر انرژی های سبز و موضوع آب بود، بحرانی که ایران با آن مواجه است و دولت ایران هم در برنامه ششم توسعه بودجه قابل توجهی برای آن تعریف کرده است. آیا روابطی بین شرکت های این حوزه شکل گرفت؟

    سفر ما نتایج خوبی داشت. اینکه پس از چند ماه هیأتی از ایران به ایالت کارنتیا آمده، ازپیامدهای سفر ما به ایران است. حضور شرکت های ایرانی در اتریش نشان می دهد که آنها توانایی و صلاحیت کار در این حوزه را دارند و می خواهند قدم به مرحله اجرا بگذارند. متخصصان زیادی درحوزه آب و فاضلاب، مدیریت آب و پساب در این رفت و آمدهای از دو کشور با هم ارتباط گرفتند و به نظر من در کنار هم می توانند کار را پیش ببرند.

    گروه متخصصی که در حوزه انرژی خورشیدی در سفر قبل به ایران آمدند با یک شرکت فعال در این حوزه در شهر کرمان ارتباط گرفتند و بررسی هایشان را شروع کردند. چندی پیش هم در زمینه انرژی های سبز و خورشیدی هیأتی از ایران آمده بودند و مذاکرات اثربخشی داشتند، بررسی هایی انجام شد و همکاری های دو طرف در این زمینه تعیین شد.

    آیا برنامه مشخصی برای این همکاری ها تدوین شد؟

    ما درآغاز یک مسیر جدید برای همکاری های مان هستیم. ارتباطاتی که ایجاد شده، نشان می دهد برنامه هایی که در حال حاضر اجرا می کنیم فایده دارند و در آینده می تواند به نتایج مثبت برسد. به نظر من در واقع کسی که نگاهی به آینده دارد، می تواند آینده داشته باشد و ما می خواهیم با هم آینده مان را تشکیل دهیم.

    روند ارتباطات را چطور ارزیابی می کنید، شما در تهران به هیأت های دوطرف توصیه می کردید که باید خودتان فعال باشید و ارتباطات را پیگیری کنید؟

    ما از طریق دفتر نمایندگی که در ایران داریم با شرکت هایی که می توانند مخاطبانی در اتریش داشته باشند، مراجعه کردیم، این شرکت ها به هم معرفی شده و این قدم اول برای شروع کار بود. ارتباطات شروع شد و تا رسیدن به هدف ادامه دارد و فکر می کنم حل مشکلات بانکی این روند را تسریع خواهد کرد.

    موضوع دیگری که شما به آن انتقاد داشتید، سهم یک درصدی تجارت با ایران از تجارت خارجی کشور شما بود، امروز این رقم را چطور ارزیابی می کنید، انتظار شما این بود که در سایه همکاری شرکت های دو طرف این رقم هم افزایش یابد؟

    ما از این رقم صادراتی که داریم واقعا خشنود نیستیم. سفری که ما به ایران داشتیم به همین دلیل برای ما پراهمیت بود چون بزرگ ترین هیأت اعزامی بود که از این ایالت به کشوری رفته است. سهم تجارت ایران در تجارت خارجی ما برخلاف ظرفیتی که در دو طرف وجود دارد بسیار ناچیز است، اما من اعتقاد دارم می شود آن را بیشتر کرد.

    پیش بینی شما چیست؟

    اعتقاد دارم این همکاری ها به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. با اعتماد متقابل و اعتمادی که بانک مرکزی اتریش دارد و همچنین با راه اندازی سیستم سوئیفت، ایمان دارم همکاری های تجاری میان اتریش و ایران در آینده ای نه چندان دور و در حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. فضای همکاری چه در بخش دولتی و خصوصی فضای بازی است.

    بخش خصوصی در هر دو کشور برای ادامه همکاری همیشه راه حل های لازم را پیدا کرده است. این نشان می دهد بین طرف های اتریشی و ایرانی همیشه برای حل موانع همدلی وجود داشته است. به آینده روابط تجاری مان امیدوارم.

    برچسب ها