عصر خودرو

جدیدترین مقررات صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی اعلام شد

عصر بازار- دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران تازه‌ترین مقررات صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را اعلام کرد.

جدیدترین مقررات صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، بر این اساس صادرات فرآورده‌های اصلی نفتی شامل نفت سفید، گازوئیل، گاز، بنزین و نفت خام همچنان در انحصار وزارت نفت است و در صورت صدور مجوز توسط این وزارتخانه امکان صادرات آن توسط سایر افراد وجود دارد.

    در حال حاضر برخی شرکت‌های خصوصی با مجوز وزارت نفت در زمینه صادرات این فرآورده‌ها فعالیت دارند و اقدام به بازاریابی این فرآورده‌ها در بازارهای جهانی می‌کنند که گاهی اوقات به نام خود این شرکت‌ها یا به صورت توافقی به نام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت صادرات به بازارهای بین‌المللی انجام می‌شود.

    بر اساس این گزارش، هم‌اکنون صادرات محصولات پتروشیمی جامد به جز کود اوره نیاز به اصل مجوز ندارد و صادرات این محصولات با ارائه فاکتور خرید از شرکت‌های پتروشیمی آزاد است.

    همچنین صادرات محصولات مایع پتروشیمی و به طور کلی مشتقات مایع نفت و گاز پس از ارائه فاکتور مشمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و منوط به اظهارنظر سازمان ملی استاندارد مبنی بر فقدان مواد یارانه‌ای است.

    این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین تسهیلات در نظر گرفته شده 15 گروه کالای مشتق مایع نفت و گاز از شمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستثنی شده و صادرات آنها پس از تعیین ماهیت بلامانع است که فهرست کامل این محصولات متعاقبا منتشر می‌شود.

    بر اساس این گزارش، صادرات قیر در صورت خرید از رینگ صادراتی بورس کالا بلامانع است، اما صادرات انواع گوگرد در صورتی که منشاء گازی داشته باشد نیاز به اخذ مجوز از شرکت گاز و در صورت داشتن منشاء نفتی نیاز به اخذ مجوز از شرکت نفت دارد.

    برچسب ها