عصر خودرو

افق تحولات در بازارهای مالی چگونه خواهد بود؟

بیم و امید سرمایه گذاران در هفته جاری

عصر بازار- تا روز پنجشنبه هفته پیش روی میلادی، گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر نخواهد شد و به همین دلیل تحلیلگران معتقدند تا آن روز، سرمایه گذاران عموما تحت تاثیر تحولاتی قرار خواهند داشت که هفته پیش در صحنه اقتصاد جهان رخ داد.

بیم و امید سرمایه گذاران در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته اخیر داده های متعددی از اقتصاد جهان منتشر شد، اما مهمترین رویداد، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بود. در این نشست، همانطور که انتظار می رفت، نرخ های بهره 0.25 درصد بالا برده شد و احتمال سه بار افزایش نرخ ها در سال آینده میلادی بیشتر شد.

    انتشار این خبر به افزایش قابل ملاحظه ارزش دلار منجر شد البته در بازارهای مالی شاخص ها رشد قابل ملاحظه ای نداشتند زیرا نوسان هایی در قیمت نفت ایجاد شد و نیز طبیعی بود رشد شاخص ها پس از چند هفته، متوقف شود.

    اما آنچه بیشترین تاثیر را بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی در ماه های آینده دارد باور آنها به بهبود اوضاع اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکاست. از دید آنها، تدابیر حمایتی بانک های مرکزی در سال های اخیر موثر وافع شده و اکنون اقتصاد جهان به سمت ثبات در حرکت است. همچنین در آمریکا، اجرای وعده های رییس جمهور جدید به رونق اقتصاد منجر خواهد شد. به همین دلیل پیش بینی شده رشد شاخص های مالی ادامه پیدا کند.

    البته عوامل مختلف بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی تاثیر می گذارد. برای مثال، تغییرات قیمت نفت و رویدادهای سیاسی می تواند بر جهت حرکت شاخص ها موثر باشد. عامل بسیار مهمی که در هفته های آینده اهمیت بالاتری پیدا خواهد کرد و مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید است.

    او در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات، بارها بر اجرای برنامه های بزرگ برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا تاکید کرده است و از ماه ژانویه که از رسما رییس جمهوری آمریکا می شود، سیاست های اقتصادی و تجاری اش در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در واقع سرمایه گذاران همزمان با امیدواری به بهبود اوضاع، رفتارهای ترامپ در حوزه های مختلف را زیر نظر خواهند داشت.

    در حال حاضر دیدگاه بانک مرکزی آمریکا درباره افق وضعیت اقتصادی این کشور مثبت است و داده های اقتصادی نشان می دهد این دیدگاه غیرمنطقی نیست. در باره افق اقتصاد چین و منطقه یورو نیز همین دیدگاه مثبت وجود دارد. در نتیجه شرایط بازارهای مالی در هفته ها و ماه های آینده عموما خوب خواهد بود.

    این هفته گزارش های متنوعی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود اما بیشترین گزارش ها روز پنجشنبه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. در این روز در آمریکا، نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه سوم امسال، سفارش کالاهای بادوام، مصرف شخصی و وضعیت بازار کار در هفته قبل اعلام می شود. پیش بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت باشد.

    در هفته پیش رو همچنین گزارش هایی از اقتصاد ژاپن، آلمان، منطقه یورو و انگلستان منتشر خواهد شد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها