عصر خودرو

بررسی ۴ رویداد مهم پیش روی بازار سرمایه;

تاثیر مثبت رشد اقتصادی کشور بر بورس

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ بهره در آمریکا، راه اندازی معاملات «آپشن» در بازار سرمایه ایران، وضعیت وضع عوارض بر سنگ آهن و اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی را از عوامل تاثیر گزار بر بورس دانست و گفت: با رشد نرخ اقتصادی کشور، بورس نیز به صورت مستقیم از این رشد بهره مند می شود.

تاثیر مثبت رشد اقتصادی کشور بر بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار در هر پنج روز کاری هفته ای که گذشت منفی بود، البته، فشار فروش زیادی در بازار وجود نداشت و در نهایت، مجموع افت شاخص کل در هفه گذشته به هفت دهم درصد محدود شد.
    شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) با 57 واحد افت به رقم 80 هزار و 683 واحد رسید.
    در معاملات روز چهارشنبه بیش از 965 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 2 هزار و 407 میلیارد ریال در 48 هزار و 432 نوبت دادوستد شد.
    با توجه به افت اندک شاخص در هفته گذشته و وضعیت مثبت معاملات در هفته های پیشتر، کارشناسان معتقدند که نگاه مثبت و امیدوارانه ای به رشد شاخص وجود دارد، بر این اساس، احتمال کاهش قابل توجه شاخص در هفته های پیش رو وجود ندارد.
    بهنام بهزادفر کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت معاملات بورس و افت شاخص کل در هفته گذشته، گفت: در روزهای انتهایی هفته ای که گذشت چهار اتفاق مهم پیرامون بازار رخ داد که تاثیرات آن برای بازار بسیار مهم خواهد بود.
    وی با بیان این که نخستین و شاید مهمترین آنها، تصمیم گیری درباره نرخ های بهره در آمریکا بود، افزود: بانک «فدرال رزرو» آمریکا، در نهایت نرخ بهره بانکی را با 25 صدم درصد افزایش به 75 صدم درصد رساند؛ همچنین اعلام کرد که در سال آینده شاهد سه بار رشد نرخ بهره خواهیم بود.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بدین ترتیب، هر بار رشد نرخ بهره، 25 صدم درصد بوده و درنهایت در پایان سال 2017 این نرخ معادل 1.5 درصد خواهد شد.
    بهزادفر ادامه داد: با افزایش نرخ بهره در آمریکا، ارزش دلار یا همان شاخص دلار رشد خواهد کرد و بر این اساس انتظار می رود قیمت فلزات گرانبها و اساسی افت داشته باشد که این موضوع می تواند برای بورس کشور ما یا بورس های کشورهایی که بیشتر، کامودیتی (مواد پایه و معدنی) محور هستند اتفاقی نامناسبی باشد.
    وی اضافه کرد نکته مهم اینکه برخلاف انتظارات تا روز جمعه (روز پایانی معاملات هفته جاری) افت کامودیتی ها خیلی محسوس نبوده و حتی نفت برنت 2 درصد رشد هم داشت.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: سایر فلزات مهم مانند روی و مس نیز نوساناتی داشتند و با ریزش نیز روبرو بودند، به عنوان نمونه نرخ مس 2 درصد و روی 2.5 درصد کاهش یافت.
    بهزادفر افزود: در این بین، فقط فلز طلا ابتدا افت هشت دلاری کرده و در نهایت با مقداری رشد در محدوده 1136 دلاری متوقف ماند. همچنین «شاخص دلار» نیز با یک درصد رشد به محدوده 103 رسید.
    وی یادآور شد: اگرچه هنوز تبعات این تصمیم در قیمت کامودیتی ها مشخص نشده است، اما وضعیت حرکت شاخص ها نشان می دهد بخش زیادی از رشد فلزات اساسی به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضاست که ارتباطی با شاخص دلار ندارد؛ پس از این نظر شاید بخشی از دغدغه بازار سرمایه کشور نیز برطرف شود.
    بهزادفر ادامه داد: دومین اتفاق مهم دیگر پیش روی بازار سرمایه راه اندازی معاملات «آپشن» یا اختیار معامله برای سه بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و بورس کالای ایران هست.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که ورود ابزارهای نوین مالی مزایای زیادی برای این بازار دارد، گفت: عمق بخشیدن به بازار، پوشش ریسک سرمایه گذاران، جذابیت بیشتر معاملات برای سرمایه گذاران، تنوع ابزارهای بازار، نزدیک شدن به بازارهای بین المللی و معافیت مالیاتی از جمله مزایای راه اندازی ابزارهای جدید مالی هستند.
    وی افزود: در بورس کالای ایران، این ابزار در روز چهارشنبه راه اندازی شده و دو بورس دیگر نیز در هفته جاری راه اندازی می شود.
    بهزادفر تاکید کرد: این موضوع در بلند مدت می تواند موجب اقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده و به این بازار، جان تازه ای ببخشد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که سومین اتفاق مربوط به بورس نیز عوارض بر روی سنگ آهنی ها بود، گفت: براساس مصوبه شورایعالی عالی معادن، عوارض پنج تا 15 درصدی برای صادرکننده سنگ خام تعیین شده که از امسال تا 1397 قابلیت اجرایی دارد.
    بهزادفر افزود: موضوع وضع عوارض صادراتی بر این ماده معدنی همچنان یکی از مسایل مورد بحث میان معدن کاران و تولیدکنندگان محصولات فولادی است و نظرات متعددی درباره چگونگی صادرات این محصول معدنی مطرح می شود؛ با این وجود، اکنون آخرین تصمیم، حذف عوارض صادراتی این محصول بوده و مصوبه جدیدی به گمرک ابلاغ نشده است.
    وی با بیان اینکه تاکنون طبق آخرین گزارش ها، این عوارض وضع نشده است، اضافه کرد: چنانچه این عوارض وضع شود، برای شرکت های فروشنده سنگ آهن شرایط مقداری سخت تر خواهد شد که تاثیر آن بر بورس نیز ملموس خواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: چهارمین اتفاق مهم مربوط به بازار، اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی بوده که براساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی در 6 ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7.4 درصد رشد داشت.
    بهزادفر گفت: باتوجه به اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور از تولیدات همان کشور ناشی می شود، در نتیجه با افزایش نرخ رشد اقتصادی، میزان درآمد شرکت ها و نیز میزان تولید آنها افزایش می یابد.
    وی بیان داشت: بخش زیادی از شرکت های تولیدی در بورس نیز قرار دارند، در نتیجه طبیعی است که با رشد نرخ اقتصادی کشور، بورس نیز به صورت مستقیم از این رشد بهره مند شود.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ رشد اقتصادی، موجب افزایش درآمد دولت می شود، گفت: بدین ترتیب، بدهی دولت به بانک ها، شرکت ها و پیمانکاران پرداخت می شود و امور عمرانی و توسعه ای نیز در دستور کار دولت قرار می گیرد.
    وی افزود: تحقق این موضوع، موجب رشد شاخص بورس به صورت غیرمستقیم خواهد شد، در نتیجه تاثیر این آمار بر بازار بسیار مثبت خواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر میرسد بازار در هفته های پیش رو تحت تاثیر این چهار عامل باشد.
    بهزادفر با بیان اینکه شاخص کل در هفته گذشته، با وجود افت هفت دهم درصدی، با فشار فروش زیادی همراه نبود، گفت: شاخص بورس به صورت میانگین در یک ماه پیشتر، هر هفته حدود 9 دهم درصد رشد داشت که مقایسه این 2 رقم نشان می دهد، فشار عرضه ها در هفته های آتی احتمالا ادامه دار نباشد.

    برچسب ها