عصر خودرو

خیز دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز

پیشنهاد دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه ۹۵

عصر بازار: یک منبع آگاه خبر داده که دولت در لایجه بودجه سال ۹۵ نرخ دلار را ۳۱۰۰ تومان تعیین کرده است. اما آیا این به آن معناست که دولت با کاهش شکاف میان نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد سال آینده ارز را تک نرخی می‌کند؟

پیشنهاد دلار ۳۱۰۰ تومانی در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشته نرخ دلار در لایجه بودجه سال آینده 3100 تومان پیشنهاد شده است. این منبع آگاه تاکید کرده این افزایش قیمت برای افزایش درآمدهای دولت نیست، اما توضیح نداده که آیا این افزایش قیمت برای تک نرخی کردن نرخ ارز است یا خیر؟

    دولت یازدهم زمانی که روی کار  آمد نرخ دلار مبادله‌ای 2470 تومان بود. اما در دو سال گذشته با یک شیب کاملا ملایم و نامحسوس نرخ دلار مبادله‌ای به 2990 تومان رسیده و در مرز 3000 تومان باقی مانده است. سیاستی که نشان می‌دهد دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز و کم کردن شکاف میان این دو نرخ، نرخ دلار مبادله‌ای را تدریجا افزایش داده و به دلار آزاد نزدیک کرده است. به گونه‌ای که اختلاف 1000 تومانی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای در دولت قبل و تا سال 92 اکنون به نصف رسیده و حدود 500 تومان است.

    اکنون آن‌طور که فارس گزارش داده یک منبع آگاه خبر داده که دولت در لایحه بودجه نرخ ارز مبادله‌ای را 3100 تومان پیشنهاد کرده که بعید است مجلس با آن مخالفت کند. با این اقدام و در یک روند تدریجی افزایشی شاشد بتوان امیدوار بود نرخ ارز در سال آینده تک نرخی شود. البته این مشروط به آن است که نوسانات بازار ارز هم مهار شود و نرخ حدود 3500 فعلی افزایش چندانی نداشته باشد.

    البته دولتمردان هم پیش از این وعده تک نرخی شدن نرخ ارز را داده بودند و کارشناسان اقتصادی هم معتقدند هرچه سریعتر یکسان سازی باید انجام شود.

    برچسب ها