عصر خودرو

افزایش قیمت دلار چه بر سر اقتصاد می آورد؟

عصر بازار- کارشناسان معتقدند که تجار به دنبال افزایش نرخ دلار در بلاتکلیفی به سر می برند و این درحالی است که وزارت اقتصاد برای کاهش اثر روانی حاکم بر جامعه این نوسانات را مقطعی عنوان می کند.

افزایش قیمت دلار چه بر سر اقتصاد می آورد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نرخ دلار طی یک ماه اخیر در برابر سکوت بانک مرکزی حرف خود را پیش برده و تاکنون سدی جلودار این نوسانات نبوده است؛ این افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزها نگرانی هایی برای تجار و فعالان اقتصادی ایجاد کرده چرا که با ادامه این روند چرخ اقتصاد به کندی حرکت می کند.

    حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی اظهار داشت: افزایش عرضه دلار در بازار یکی از راهکارهای اساسی جهت کاهش نوسان قیمت است.

    وی در خصوص آثار نوسانات قیمت دلار بر فعالیت های اقتصادی، گفت: تجار به دنبال افزایش نرخ دلار در بلاتکلیفی به سر می برند و این درحالی است که وزارت اقتصاد برای کاهش اثر روانی حاکم بر جامعه  این نوسانات را مقطعی عنوان می کند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده نرخ دلار را سه هزار و 300 تومان پیش بینی کرده است، تصریح کرد: نرخ دلار دولتی با بازار آزاد 10 الی 15 درصد اختلاف دارد از این رو لازم است، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد براساس محاسبات و مطالعات صورت گرفته نرخ مشخصی را اعلام کرده تا از حیث روند صعودی قیمت ضربه مهلکی بر بدنه اقتصاد وارد نشود.


    افزایش قیمت دلار به ضرر اقتصاد تمام می شود

    همچنین محمد حسین میرمحمدی کارشناس اقتصادی گفت:کنترل نرخ ارز یکی از برنامه های حاکمیتی بانک مرکزی است که در شرایط کنونی نیاز به شفاف سازی دارد.

    وی بابیان اینکه سکوت بانک مرکزی در برابر افزایش قیمت دلار به نفع کشور نیست، عنوان کرد: سکوت بدون تدبیر بانک مرکزی در شرایط کنونی اقتصاد،  واکنش هیجانی بازار و افزایش بیش از پیش قیمت دلار را به همراه خواهد داشت.

    این کارشناس اقتصادی معتقد است: روند افزایش قیمت دلار، اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی را تحت شعاع قرار داده است.

    تحولات سیاسی عامل اصلی نوسان نرخ ارز

    در همین راستا محمد عباس نیا فعال اقتصادی مسائل اقتصادی اظهار داست: این جهش ناگهانی ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی کشور، بازارهای منطقه و بازار جهانی است.

    وی با بیان اینکه ابزارهای مدیریت ریسک ارز باید به صورت کارآمد در کشور ایجاد شوند، افزود:  برخی از این ابزارها از جمله مشتقات مالی به صورت کارآمد در کشور اعمال نمی شوند و بانک مرکزی باید شرایط را جهت بهبود وضعیت فعلی فراهم کند.


    فتیله افزایش و کاهش نرخ دلار دست بانک مرکزی نیست

    ناصر عاشوری قلعه رودخانی کارشناس اقتصادی بیان کرد: عوامل مختلف اقتصادی اعم از نرخ تورم، قیمت نفت و همچنین رویدادهای اقتصادی بازار جهانی منجر به بروز نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی در برابر نوسانات نرخ ارز سکوت اختیار کرده است، گفت: نوسانات نرخ ارز در حال حاضر از حیطه اختیارات بانک مرکزی خارج است.

    وی در پایان با بیان اینکه امکان یکسان سازی نرخ ارز در شرایط کنونی فراهم نیست، تصریح کرد:  آرامش نسبی بازار و کاهش نوسانات نرخ دلار، امکان اجرای یکسان سازی نرخ ارز را فراهم می‌کند .

    ضعف نظارت بانک مرکزی، نوسانات نرخ دلار را رقم زد

    محسن بیگلری دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظارت بانک مرکزی در اکثر حوزه ها اعم از ارز ضعیف است که درنهایت این امر موجب شده که داستان نوسانات نرخ ارز تکرار شود.

    وی با اشاره به اینکه از نوسانات نرخ ارز بیشترین سود عاید دلالان می شود، افزود: بازار ارز غیر قابل پیش بینی است از این رو امکان زیان تولیدکنندگان که مواد اولیه خود را از واردات تامین می کنند، وجود دارد.

    بیگلری در ادامه بیان کرد: از بانک مرکزی انتظار می رود که با ورود به این حوزه از نابه سامانی های بازار جلوگیری بعمل آورد چرا که روند صعودی نرخ دلار ، بخش تولید را تحت شعاع خود قرار می دهد.

    دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نرخ دلار از ابتدای مهرماه به سرعت افزایش یافته از این رو انتظار می رود با ساماندهی بازار و افزایش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی ، نوسانات بازار کاهش یابد و به نرخ 3 هزار و 500 تومان برسد.

    برچسب ها