عصر خودرو

رشد هفتگی شاخص ارزی کند شد

ناهمسویی در بازار دلار

عصر بازار- دلار در حالی وارد آخرین هفته کاری پاییز شده است که روند قیمت این ارز در انتهای هفته گذشته، تضاد حاکم در میان معامله‌گران را پر‌رنگ‌تر کرد. در آخرین روز هفته گذشته، دلار با ۱۹ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۹۵۴ تومان رسید. عبور دلار از سطح ۳ هزار و ۹۵۰ تومان موجب شده است که دیدگاه‌های دوگانه‌ای در بازار ارز شکل بگیرد.

ناهمسویی در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط، برخی معامله‌گران عوامل خارجی مانند نرخ حواله درهم و تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی را کماکان علامت‌های افزایشی به‌حساب می‌آورند که می‌تواند زمینه‌ساز ورود شاخص ارزی به سطوح بالاتر شود. در مقابل، حضور پرقدرت بازارساز و عرضه دلار به‌صورت اسکناس موجب شده که برخی معامله‌گران احساس کنند که قیمت این ارز به سقف رسیده است.

    این گروه اعتقاد دارند که بهتر است دلار را در این سطوح قیمتی به فروش برسانند. در این وضعیت، سنگ‌محک یا عیاری که نشان‌دهنده آن باشد که کدام دیدگاه می‌تواند با واقعیت تطبیق بیشتری داشته باشد، وجود ندارد؛ با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانند تایید کنند در مقطع فعلی زورآزمایی قیمت به نفع کسانی خواهد بود که سطوح کنونی قیمت را پذیرفته‌اند. یکی از نشانه‌های دیگری که امکان عبور دلار به سطوح بالاتر را کم‌رنگ‌تر می‌کند، میزان بازدهی این ارز در هفته گذشته بود. در یک هفته مانده به پایان پاییز، شاخص ارزی 1/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که کمترین میزان رشد هفتگی در آذرماه بود. البته دسته‌ای در بازار معتقدند، اگر قیمت حواله درهم مدیریت نشود، ممکن است اتفاق دیگری رخ بدهد. همچنین عده‌ای باور دارند، تقاضای انتهای سال میلادی همچنان در بازار وجود دارد که می‌تواند به تحریک بیشتر قیمت کمک کند.

    در آخرین روز هفته گذشته، برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و از کانال یک میلیون و 140 هزار تومان پایین آمد. روز پنج‌شنبه، سکه تمام 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 139 هزار تومان رسید. کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و پایین آمدن تا محدوده هزار و 130 دلار مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را تحت‌فشار قرار داد. با افت روز آخر هفته، بازدهی سکه از حالت مثبت خارج شد و به صفر رسید. البته این اتفاق در حالی رخ‌داد که ارزش ذاتی سکه حدود 70 هزار تومان از قیمت بازار پایین‌تر است. به گفته فعالان، گروهی از معامله‌گران با افزایش خرید فیزیکی سکه مانع از آن شده‌اند که این فلز گرانبها متناسب با افت بهای اونس در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند. البته عده زیادی در بازار معتقدند که حباب سکه در زمستان کاهش خواهد یافت و در این سطح نامعقول باقی نخواهد ماند.

    دیدگاه‌های افزایشی

    به گفته فعالان بازار، تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی و رشد نرخ حواله درهم از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک کنند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، روز پنج‌شنبه نرخ حواله درهم تا هزار و 98 تومان بالا رفت تا تنها 2 گام با کانال هزار و 100 تومانی فاصله داشته باشد. به باور او، پس ازعبور درهم از نقطه مقاومتی هزار و 87 تومان، انتظارات افزایشی معامله‌گران بالا‌تر رفت و در نتیجه آن، سرعت رشد نرخ درهم بیشتر شد. در بازار ارز داخلی این انتظار به‌طور سنتی وجود دارد که قیمت درهم و دلار هم جهت با یکدیگر حرکت کنند، بنابراین روند قیمت حواله درهم همواره به دقت از سوی معامله‌گران داخلی رصد می‌شود و در مقطع فعلی رشد نرخ حواله ارز همسایه موجب شده است که انتظارات دسته‌ای از معامله‌گران پاساژ افشار نیز افزایشی شود. به گفته افزایشی‌های بازار ارز، با درهم بالای سطح هزار و 95 تومان، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند بالاتر از 3هزار و 990 باشد.

    در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی و رکوردزنی‌های افزایشی آن را دلیلی دانسته‌اند که ممکن است قیمت این ارز در بازار داخلی را تقویت کند. به گفته این دسته به‌عنوان مثال، در روزهای انتهایی هفته در بازارهای جهانی یورو در برابر دلار تضعیف شد ولی در بازار داخلی ارز اروپایی افت چندانی را تجربه نکرد. عاملی که ممکن است منجر به شکل‌گیری حباب قیمت یورو شود. در این شرایط سودجویان ارزی می‌توانند از اختلاف قیمتی ارزها کسب سود کنند و با خارج کردن دلار از بازار داخلی و وارد کردن یورو به جای آن کسب سود کنند. از سوی دیگر، عده زیادی اعتقاد دارند که همچنان در روزهای انتهایی سال میلادی تقاضای شرکت‌های تجاری در بازار وجود دارد. در واقع این گروه باور دارند که تقاضای فصلی از بازار خارج نشده است و می‌تواند قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    نشانه‌های کاهشی

    مهم‌ترین نشانه‌ای که از نظر فعالان بازار برای کاهش قیمت وجود دارد، عرضه بازارساز ارزی بود. به گفته این دسته، بازیگران بازارساز با قدرت در برابر نوسان‌گیران بازار ایستاده‌اند و با عرضه اسکناس به‌صورت فیزیکی توانسته‌اند اثر افزایشی درهم و تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی را کاهش دهند. در چنین فضایی، عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، بازارساز در برابر ورود دلار به مرزهای بالاتر مقاومت زیادی از خود نشان خواهد داد، در نتیجه این عده تصور می‌کنند که قیمت به سقف خود رسیده و بهتر است که ارز خریداری شده را به فروش برسانند. کاهش دامنه نوسانات یکی دیگر از عواملی است که اطمینان به قیمت‌های بازار را بالا برده و موجب شده که فضای بازار آرامش بیشتری را تجربه کند. در نهایت عده‌ای از فعالان معتقدند، دلار در انتهای ماه به‌دلیل کاهش نقدینگی توانایی رشد بیشتر قیمت را نخواهد داشت. به گفته فعالان، به‌طور سنتی در بازار ارز داخلی این انتظار وجود دارد که میزان تقاضا در روزهای انتهایی ماه کاهش پیدا کند و معامله‌گران تمایل چندانی نداشته باشند که اقدام به خرید ارز کنند.

    برچسب ها