عصر خودرو

موانع مهم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت کدامند؟

عصر بازار- مشاور موسسه بین‌المللی انرژی درمورد موانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت کشور با تاکید بر اینکه یکی از این موانع ثبات مقررات و قوانین است، اظهار کرد: باید سرمایه گذار را مطمئن کنیم مقررات و قوانین به خصوص در زمینه بیمه ای، مالیاتی و گمرکی در ۵ سال آینده تغییر نخواهد کرد.

موانع مهم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت کدامند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، مهدی امیرمعینی با تاکید بر اینکه باید در مشارکت با شرکت‌های خارجی انتقال تکنولوژی صورت گیرد، توضیح داد: انتقال تکنولوژی می تواند در بخش‌های مدیریتی و فنی باشد، این راهکاری است که در بلند مدت کشور را به موفقیت می‌رساند. اما برای مشارکت با شرکت‌های خارجی و موفقیت در این زمینه در کوتاه مدت باید برای این شرکت‌ها انگیزه ایجاد کنیم تا کشور بتواند بعد از تحریم‌ها به یک مسیر منطقی بازگردد و این موضوع ممکن است یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر باشد.

    وی با اشاره به قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: گفته می‌شود این قراردادها می‌تواند انگیزه را در سرمایه‌گذار و شرکت‌های خارجی ایجاد کند اما از آنجایی که هنوز هیچ قراردادی در قالب قراردادهای جدید نفتی منعقد نشده است، هنوز نمی توان مطمئن بود که این قراردادها حتما این انگیزه را در شرکت‌های خارجی ایجاد می کند. باید صبر کرد تا دید جزییات اولین قراردادی که منعقد می‌شود چگونه است. با این حال در حال حاضر تنها چیزی که می‌تواند هم شرکت‌های خارجی را جذب کند و هم طی آن انتقال تکنولوژی صورت بگیرد همین قراردادها است.

    مشاور موسسه بین‌المللی انرژی در ادامه درمورد موانعی که ممکن است از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشور جلوگیری کند توضیح داد: به طور کلی پارامترهای زیادی وجود دارد که ممکن است از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در یک کشور جلوگیری کند. ثبات سیاسی یکی از این پارامترها است و یکی از ریسک‌های اصلی سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی محسوب می‌شود.

    امیرمعینی با بیان اینکه ثبات مقررات و قوانین در کشور کی دیگر از پارامترهای مهم در سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می شود، ادامه داد: بحث بعدی محتوای قرادادها است که می تواند انگیزه ایجاد کند و  همه این پارامترها در تصمیماتی که برنامه گذار اتخاذ می کند اثرگذار است.

    وی با تاکید بر اینکه در ایران ثبات سیاسی وجود دارد، تصریح کرد: موضوع ثبات سیاسی در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی بحث مطرحی نیست، زیرا در کشور ما ثبات سیاسی وجود دارد، اما درمورد ثبات مقررات و قوانین به خصوص در زمینه بیمه ای، مالیاتی و گمرکی باید سرمایه گذار را مطئن کنیم این قوانین در 5 سال آینده تغییر نخواهد کرد.

    مشاور موسسه بین‌المللی انرژی ادامه داد: بحث بعدی هم محتوای قرارداد و مذاکراتی است که صورت می گیرد. به نظر من  باید تیم‌های قوی برای مذاکره آماده کنیم که قادر باشند همزمان با دو یا سه شرکت مذاکره کنند تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

    برچسب ها