عصر خودرو

بوسنی مشتری نفت ایران شد

عصر بازار- براساس اعلام مسئولان صنعت نفت، پس از لهستان، بوسنی و هرزگوین نیز یکی یگر از مشتریان اروپایی نفت ایران شد.

بوسنی مشتری نفت ایران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، در حال حاضر روزانه حدود  2 میلیون 200 هزار بشکه از نفت خام ایران به مشتریان سنتی و جدیدش فروخته می‌شود.

    براساس گفته سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، حدود 500 تا 600 هزار بشکه از نفت ایران به طور روزانه با نفتکش‌های اروپایی به مقاصد اروپا صادر می شود که این رقم ممکن است با افزایش تولید نفت ایران و همچنین وجود تقاضای این بخش از مشتریان نفت ایران افزایش یابد.

    ظاهرا یکی از مشتریان جدید نفت ایران کشور لهستان است که قرارداد خرید نفت خام از ایران را در تیرماه سال جاری با خرید یک محموله 2 میلیون بشکه‌ای اجرایی کرد.

    طبق اطلاعات کشتیرانی و اعلام منابع بازرگانی، یک نفتکش غول پیکر حامل نفت خام ایران به سوی پایانه نفتی گدانسک لهستان در تیرماه سال جاری حرکت کرد.

    پایانه گدانسک ظرفیت تخلیه بار نفت‌کشهای غول پیکر را ندارد، اما به گفته برخی منابع، محموله نفتی یاد شده به نفت‌کشهای کوچکتر منتقل و سپس در این پایانه تخلیه شده است.

    شرکتهای پی کی ان اورلن و لوتوس، دو پالایشگر بزرگ نفت در لهستان، اعلام کردند که به فراوری نفت خام تولیدی ایران در پالایشگاه‌های خود علاقمند هستند.

    اخیرا نیز معاون مدیرعامل شرکت پالایشی لوتوس در اظهاراتی گفته است این پالایشگاه لهستانی پس از دریافت نخستین محموله نفتی از ایران در ماه گذشته میلادی، ممکن است یک قرارداد بلند مدت برای واردات نفت خام با جمهوری اسلامی امضا خواهد کرد.

    لهستان بیشتر نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کرد که با واردات نفت خام خود از ایران قصد دارد وابستگی پالایشگاه‌های خود را از نفت خام روسیه بکاهد.

    در همین رابطه شرکت دولتی پی کی ان اورلن که بزرگترین پالایشگر نفت لهستان به شمار می‎آید، روز چهارشنبه ٢٤ آذر ماه اعلام کرد یک میلیون بشکه نفت خام سبک از شرکت ملی نفت ایران خریده است.

    پی کی ان که به طور عمده نفت خام وارداتی از روسیه را پالایش می‎کند، اعلام کرد محموله وارداتی از ایران در ماه ژانویه امسال در بندر گدانسک لهستان تحویل داده می‎شود و در پالایشگاه این شرکت در شهر پلوک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    این شرکت در بیانیه‎ای اعلام کرد: پس از فرآوری محموله وارد شده از ایران، درباره برنامه‎های آینده برای استمرار واردات نفت از این مسیر تصمیم‎گیری خواهد شد.

    همچنین در کنار لهستان، بوسنی و هرزگوین به جدیدترین مشتری نفت خام ایران تبدیل شده است، به طوری که مذاکرات مقدماتی برای صادرات نفت ایران به این کشور اروپایی بین شرکت نفت و «زاروبژ نفت» آغاز شده است.

    برچسب ها