عصر خودرو

ایرانی‌ها در اندونزی نیروگاه‌ساز شدند;

۳ توافق نفتی تهران-جاکارتا

عصر بازار- در جریان سفر «ویدودو» به تهران، ایران و اندونزی به ۳ توافق بزرگ برای امضای قرارداد فروش گازمایع، تامین خوراک پالایشگاه‌های نفتی و اجرای پروژه افزایش ضریب بازیافت ۲ میدان نفت دست یافتند.

۳ توافق نفتی تهران-جاکارتا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با سفر «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی به تهران، ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام به سه توافق بزرگ نفتی دست یافته اند.

    بر این اساس در طول سفر رئیس جمهوری اندونزی به تهران، سه تفاهم نامه هم در حوزه صنایع نفت، گاز و نیروگاه‌سازی بین شرکت های دو کشور امضا شده به طوری‌که با توافق انجام شده به زوید ایرانی‌ها ساخت پالایشگاه و نیروگاه‌های برق را در این کشور آسیایی آغاز خواهند کرد.

    مهمترین توافق نفتی تهران-جاکارتا به حوزه تجارت گاز باز می گردد، جایی که شرکت ملی نفت ایران متعهد شده برای سال 2017 میلادی حدود 500 هزار تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان را به اندونزی صادر کند.

    علاوه بر این در جریان سفر رئیس جمهوری اندونزی به تهران، شرکت ملی نفت ایران با هدف توسعه همکاری‌ها در صنایع نفت و گاز و تامین خوراک پالایشگاه‌های جدید نفت این کشور، با شرکت‌های بخش خصوصی اندونزی یک تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.

    با امضای این تفاهم نامه پیش بینی می‌شود بخشی از خوراک نفت خام و یا میعانات گازی پالایشگاه‌های جدید اندونزی توسط شرکت ملی نفت ایران تامین شود.

    علاوه بر این در نشست مشترک «جوکو ویدودو» و حسن روحانی تهران قرار شده که پس از ارائه مطالعات توسط شرکت ملی نفت اندونزی (پترومینا) و تایید این مطالعات فنی توسط شرکت ملی نفت ایران، قرارداد پروژه افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری با این شرکت نفتی اندونزی و یا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت ایرانی، اروپایی و اندونزیایی امضا شود.

    ایرانی‌ها در اندونزی نیروگاه ساز شدند

    در کنار سه توافق بزرگ نفتی تهران-جاکارتا، دو کشور در حوزه صنایع برق و نیروگاه‌سازی هم در تهران یک تفاهم نامه جدید همکاری امضا کرده اند.

    به عبارت دیگر سومین تفاهم نامه میان شرکت ملی برق اندونزی و یک شرکت نیروگاه‌ساز ایرانی با هدف زمینه‌سازی حضور موثرتر این گروه در بازار انرژی اندونزی امضا شده تا مقدمات اجرای پروژه‌های مختلف و تامین مالی آنها در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

    با امضای این تفاهم‌نامه انتظار می‌رود همکاری با بانک‌ها و موسسات تجاری به منظور تامین مالی پروژه‌های آتی تسهیل شود و اشکال مختلف سرمایه‌گذاری شرکت‌های نیروگاه‌ساز ایران در بازار اندونزی با اجرای پروژه‌هایی همچون  IPP، EPC  و EPCF تحقق یابد.

    بازگشت اندونزیایی‌ها به پتروشیمی ایران

    از سوی دیگر اندونزیایی هم به منظور از سرگیری فعالیت‌های خود در صنایع پتروشیمی ایران به ویژه پس از خروج شرکت PUSRI  اندونزی از طرح پتروشیمی هنگام، یک تفاهم جدید با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران امضا کرده اند.

    حسین علیمراد، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درحاشیه امضای این تفاهم نامه با اندونزیایی‌ها، گفته است: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یک شرکت اندونزی برای آغاز مطالعات اقتصادی و امکان سرمایه گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران در چهار طرح پتروشیمی تفاهم نامه امضا کردند.

    این توافق‌ها در حالی در حوزه صنایع نفت، گاز و انرژی بین تهران-جاکارتا رد و بدل شده که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران  چهارشنبه شب ٢٤ آذر ماه با «ایگناسیوس جوهان» وزیر انرژی و منابع معدنی کشور اندونزی در تهران دیدار و گفتگو کرده است.

    در مجموع با توافق های انجام گرفته بین تهران-جاکارتا، پیش بینی می‌شود با اجرا و عملیاتی شدن این توافق‌ها اندونزی به یکی از شرکای ایران در صنایع نفت، گاز، برق و تجارت گاز مایع در سال‌های پیش روی تبدیل شود.

    برچسب ها