عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی:

بازار نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ دچار کمبود می شود

عصر بازار- آژانس بین المللی نفت در گزارش ماه دسامبر(آذر-دی) خود اعلام کرد، اگر اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید خود پایبند باشند، ممکن است بازار در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ دچار کمبود نفت به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز شود.

بازار نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ دچار کمبود می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، آژانس یاد شده در گزارش ماه دسامبر بازار نفت خود نوشت: پیش از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان غیراوپک، ارقام تقاضا و عرضه جهانی نفت حاکی از آن بود که بازار در پایان سال 2017 دوباره به تعادل می رسد اما اکنون، اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر غیراوپک از جمله روسیه بدنبال تسریع فرایند به تعادل رسیدن بازار هستند.

    آژانس یاد شده افزود: اگر اوپک بی درنگ و با دقت، تولید هدف 32.7 میلیون بشکه در روز را که در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) به تصویب رسید دنبال کند و تولیدکنندگان غیراوپک نیز توافق 10 دسامبر (20 آذر) برای کاهش تولید 558 هزار بشکه در روز را محقق سازند، بازار ممکن است در نیمه نخست سال 2017 دچار کمبودی به میزان 600 هزار بشکه در روز شود.
    آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد: این پیش بینی آژانس نیست بلکه حدسی براساس ارقام توافق اخیر اوپک است که توافق تولیدکنندگان غیراوپک نیز به استحکام آن قوت بخشیده است.
    این نهاد بین المللی انرژی همچنین در گزارش ماه دسامبر خود اعلام کرد، چند هفته آینده در مورد اینکه آیا کاهش تولید اوپک و غیراوپک به طور کامل اجرا می شود و یک دوره حساس برای قیمت نفت را رقم می زند، به سرمایه گذاران اطلاعاتی خواهد داد.
    آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، تاکید کرد: مدت اجرای توافق اوپک و غیراوپک 6 ماه است و باید اجازه دهیم ابتدا این زمان سپری شود و سپس به ارزیابی چشم انداز بازار نفت بپردازیم.
    آژانس همچنین موفقیت در اجرای این توافق را به معنی افزایش قیمت های نفت و ثبات درآمد نفتی برای تولیدکنندگان پس از پشت سر گذاردن 2 سال دشوار دانست و شکست آن را به معنی کاهش بیش از پیش قیمت های نفت و افزایش ذخایر انبارها ارزیابی کرد.
    «نیل اتکینسون» رئیس بخش صنعت نفت و بازارهای آژانس بین المللی انرژی، چندی پیش به شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا گفت: توافق اخیر اوپک و غیراوپک به نفع همه کشورهای امضاکننده است.
    وی افزود: می دانیم که وضعیت مالی بسیاری از تولیدکنندگان نفت چه اوپکی و چه غیراوپکی تا حدودی دچار مشکل است و چنانچه وضعیت بازار تغییر نمی کرد، بخش بیشتر سال 2017 را نیز بازار با مازاد قابل ملاحظه نفت روبرو بود و برای چهارمین سال پیاپی فزونی عرضه بر تقاضا را تجربه می کرد.
    آژانس بین المللی انرژی اضافه کرد: تولید نفت خام اوپک در ماه نوامبر 34.2 میلیون بشکه در روز بود که بالاترین رکورد آن تاکنون است و 300 هزار بشکه در روز از تولید ماه اکتبر (مهر-آبان) این سازمان بیشتر است.
    آژانس بین المللی انرژی همچنین در گزارش ماه دسامبر، پیش بینی ماه نوامبر (آبان-آذر) خود در مورد تقاضای جهانی نفت در سال های 2016 و 2017 را اصلاح کرد و آن را افزایش داد. آژانس یاد شده دلیل این تغییر را پیش بینی افزایش تقاضای نفت روسیه و چین عنوان کرد.
    آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 را 1.4 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که از سال گذشته 120 هزار بشکه در روز بیشتر است.
    بنا به پیش بینی آژانس یاد شده، نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2017 معادل 1.3 میلیون بشکه در روز خواهد بود که از مقدار آن در سال 2015 به میزان 110 هزار بشکه در روز بیشتر است.
    نشست بیستم آذرماه اعضای اوپک با 12 کشور تولیدکننده نفت غیراوپک در وین، به توافق کاهش تولید منجر شد. براساس این توافق قرار شد کشورهای غیر اوپک شامل روسیه، قزاستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی 600 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند.
    براساس توافق نشست وین، به جز نیجریه و لیبی، اعضای دیگر این سازمان ٤,٥ درصد از تولید خود را کاهش می دهند اما ایران مجاز شد تولید نفت خام خود را از یکم ژانویه (دوره ٦ ماهه این توافق)، روزانه به طور میانگین ٩۰ هزار بشکه افزایش دهد و مجموع آن را به سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه در روز برساند.
    اوپک بر اساس توافق 30 نوامبر (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه ٢0١٧، یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.
    به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت، با توافق جدید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپکی ها دستکم روزانه 300 میلیون دلار به حجم درآمدهای نفتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان افزوده می شود؛ فقط روسیه از محل این توافق و افزایش احتمالی قیمت نفت خام روزانه 100 میلیون دلار درآمد بیشتر کسب می کند.

    برچسب ها