عصر خودرو

اوپک:

بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷ به تعادل می رسد

عصر بازار- پایگاه خبری «اویل پرایس» آمریکا اعلام کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی کرده است، مجموع کاهش تولید برنامه ریزی شده این سازمان و غیراوپک، به افت نفت موجود در انبارها شتاب بخشیده و بار دیگر بازار نفت را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به تعادل می رساند.

بازار نفت در نیمه دوم ۲۰۱۷ به تعادل می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا،  پایگاه خبری یاد شده، تحلیل اوپک از زمان بازگشت دوباره بازار نفت به تعادل را بدبینانه تر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی (آی ایی ای) دانست و افزود: آژانس یاد شده در گزارش ماه دسامبر(آذر-دی) خود پیش بینی کرده است، در صورتی که اوپک و غیراوپک به توافق های خود درباره کاهش تولید نفت عمل کنند، بازار نفت ممکن است در نیمه نخست سال 2017 دچار کمبودی به میزان 600 هزار بشکه در روز شود.

    اوپک پیش بینی کرده است، تقاضای نفت خام این سازمان در سال 2017 کمی بیشتر از عرضه این سازمان خواهد بود.
    با وجود آنکه اوپک در گزارش بازار نفت ژوئیه گذشته (تیر-مرداد) خود پیش بینی کرده بود که تولید غیراوپک در سال 2017 کاهش خواهد یافت، در گزارش ماه دسامبر پیش بینی کرده است تولید غیراوپک سال آینده 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد. اوپک دلیل این اصلاح را افزایش قیمت نفت در سال 2017 عنوان کرد.
    اوپک انتظار دارد، به دلیل افزایش سطح قیمت نفت، فعالیت شرکت های نفت شیل آمریکا در سال 2017 افزایش یابد و این فعالیت ها نیز بیشتر بر تکمیل فعالیت های نیمه کاره متمرکز باشند. به پیش بینی اوپک، حجم سرمایه گذاری سال آینده شرکت های نفت شیل آمریکا در زمینه اکتشاف قابل توجه نخواهد بود.
    اوپک همچنین با وجود رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2017، پیش بینی ماه گذشته خود از رشد تقاضای نفت این سازمان در سال آینده میلادی را تغییر نداد و آن را در سطح 1.15 میلیون بشکه در روز برآورد کرد.
    اویل پرایس همچنین با توجه به تولید ماه گذشته اوپک نوشت: شگفت آنکه، تولید اوپک در ماه نوامبر (آبان-آذر) بر اساس اعلام منابع ثانوی، با 151 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 33.87 میلیون بشکه در روز رسیده است که 1.37 میلیون بشکه در روز بیشتر از تولید هدف اوپک، مصوب ماه ژانویه (دی-بهمن 1394) است.
    این افزایش، بار دیگر این پرسش را مطرح می کند که آیا اوپک واقعا می تواند برنامه کاهش تولید خود را عملی سازد؟
    تولیدکنندگان کوچکتر اوپک مانند کشورهای آنگولا، نیجریه و لیبی در ماه نوامبر تولید خود را افزایش و تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی و کویت تولید خود را کاهش داده اند.
     نشست بیستم آذرماه اعضای اوپک با 12 کشور تولیدکننده نفت غیراوپک در وین، به توافق کاهش تولید منجر شد. براساس این توافق قرار شد کشورهای غیر اوپک شامل روسیه، قزاستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی 600 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند.
    براساس توافق نشست وین، به جز نیجریه و لیبی، اعضای دیگر این سازمان ٤,٥ درصد از تولید خود را کاهش می دهند اما ایران مجاز شد تولید نفت خام خود را از یکم ژانویه (دوره ٦ ماهه این توافق)، روزانه به طور میانگین ٩۰ هزار بشکه افزایش دهد و مجموع آن را به سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه در روز برساند.
    اوپک بر اساس توافق 30 نوامبر (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه ٢0١٧، یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.
    به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت، با توافق جدید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپکی ها دستکم روزانه 300 میلیون دلار به حجم درآمدهای نفتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان افزوده می شود؛ فقط روسیه از محل این توافق و افزایش احتمالی قیمت نفت خام روزانه 100 میلیون دلار درآمد بیشتر کسب می کند.

    برچسب ها