عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت سهامداران

حقوقی‌ها به داد شاخص می‌رسند؟

عصر بازار: هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر ریسک گریزی سهامداران به ویژه حقیقی‌ها و تشکیل صف‌های فروش سنگین با افت ۱.۹ درصدی روبه‌رو شد.

حقوقی‌ها به داد شاخص می‌رسند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر ریسک گریزی سهامداران به ویژه حقیقی‌ها و تشکیل صف‌های فروش سنگین با افت 1.9 درصدی روبه‌رو شد. به این ترتیب رقم شاخص در پایان هفته مبادلاتی به 62 هزاو 264 واحد رسید که کمترین رقم از 26 اسفندماه 93 تاکنون به شمار می‌رود.

    در این میان بررسی معاملات کلیه سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی حکایت از عمده تحرکات گروه اول در سمت فروش و گروه دوم در سمت خرید سهام دارد که این رویکرد معاملاتی موجب شد در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه هفته گذشته 158 میلیون سهم به ارزش تقریبی 38 میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت یابد.

    در گروه بانکی‌ها و در نماد "وبصادر" به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار در هفته قبل، تغییر مالکیت 93 میلیون سهمی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی رخ داده و در اغلب روزهای معاملاتی حقیقی‌ها در قالب فروشنده سهام بانک صادرات حضور یافته‌اند.

    در نماد "وبملت" نیز به عنوان یکی دیگر از نمادهای پرمعامله هفته قبل 18 میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت یافته است. بیش از 90 درصد از فروش سهام بانک ملت توسط سهامداران حقیقی در این چند روز صورت گرفته است.

    روز چهارشنبه دو نماد "وبملت" و "وبصادر" به ترتیب اولین و سومین نماد پربیینده نیز نام گرفتند.

    بررسی ها از معاملات بازار سهام همچنین نشان می‌دهد در گروه خودر و در نماد "خودرو" معامله‌گران شاهد تغییر مالکیت یک میلیون و 900 هزار سهمی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بوده‌اند.حجم عمده‌ای از خرید سهام ایران خودرو در فاصله روزهای شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته به حقوقی‌ها اختصاص داشته و در سمت مقابل حقیقی‌ها در سمت فروش تحرکات زیادی از خود نشان داده‌اند.

    پارس خودور به عنوان لیدر گروه خودرو طی هفته قبل شاهد تغییر مالکیت یک میلیون و 800 هزار سهمی به نفع معامله‌گران حقوقی بوده است. سهامداران حقیقی بیش از 90 درصد از سهام "خپارس" را در هفته گذشته به فروش رساندند.

    سهام گروه بهمن نیز در هفته گذشته به نفع حقوقی‌ها تغییر مالکیت یافت. در واقع 5 میلیون و 700 هزار سهم "خبهمن" در حالی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد که گروه اول (حقیقی‌ها)، 100 درصد از فروش سهام این شرکت را به عهده داشتند. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد، صنایع ریخته‌گری ایران در فاصله روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته قبل فروشنده یک میلیون و 500 هزار سهم "خبهمن" بوده است.

    هفته گذشته در گروه پالایشی‌ها نماد "شبندر" که با تازگی گزارش‌ عملکرد سه‌ماهه خود را منتشر کرده و در آن سود سال مالی منتهی به اسفند 94 را 220 ریال ، (56 درصد کمتر از سود سال مالی گذشته) اعلام کرده است، تغییر مالکیت 8 میلیون و 500 هزار سهمی به نفع سهامداران حقوقی رخ داده است. بیش از 95 درصد از فروش سهام پالایش نفت بندرعباس توسط حقیقی‌ها در خلال روزهای گذشته صورت گرفته است.

    به هر ترتیب طبق روال سنتی و به خصوص در دو سال گذشته در بازار منفی حقوقی‌ها خریدار و در بازار مثبت حقیقی‌ها فروشنده هستند که این رخداد تحت تاثیر ریسک‌گریزی و بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی و خُرد نسبت به معاملات بازار سهام رخ می‌دهد. کمااینکه حقوقی‌ها خود را ملزم به حمایت از بازار سهام و حفظ نقد‌شوندگی پرتفوی خود نیز می‌دانند.

    برچسب ها