عصر خودرو

دلار گران‌تر می‌شود؟

عصر بازار- تحلیلگران جهانی می‌گویند پس از اوج‌گیری نرخ دلار به دنبال افزایش نرخهای بهره آمریکا، ممکن است نرخ آن در برابر سایر ارزها افزایش بیشتری پیدا کند.

دلار گران‌تر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از رقیبان بزرگش دنبال می کند، از 101 واحد پیش از اعلام تصمیم بانک مرکزی تا سطح 102.62 واحد جهش یافت که بالاترین سطح از سال 2003 بود.

    به گفته تحلیلگران، این افزایش به افزایش 25 واحد نرخ‌های بهره که دومین افزایش در یک دهه گذشته است، ارتباط مستقیم نداشت بلکه تحت تاثیر انتظارات برای تسریع روند افزایش نرخهای بهره بود.

    آنچه که تغییر کرد، تمایل کمیته بازار آزاد فدرال برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره بود. مقامات این کمیته اکنون انتظار دارند نرخهای بهره سه بار در سال آینده افزایش پیدا کند که بالاتر از پیش بینی قبلی برای دو دور افزایش نرخ‌ها بود.

    جان گورمان، مدیر معاملات در شرکت نومورا به شبکه سی ان بی سی گفت: اکثر بازار انتظار داشتند نرخهای بهره افزایش پیدا کند و این رویداد غافلگیرکننده نبود، اما تصور نمی کنم که بازار در اواخر سال آماده روبرو شدن با دورنمای تسریع افزایش نرخ‌های بهره بود. در حقیقت، طبق انتظار بازار نرخهای بهره افزایش یافت اما هیچ کس انتظار لحن موافق تحکیم سیاست پولی را نداشت.

    وی خاطرنشان کرد: آمار اقتصادی آمریکا در ماه‌های اخیر قوی‌تر شده اند و اکنون به نظر می رسد دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب این کشور تدابیر محرک رشد اقتصادی را معرفی خواهد کرد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا هم احتمالا علاوه بر آمار قوی‌تر، احتمال موثر بودن سیاستهای ترامپ را مورد محاسبه قرار داده است.

    سایر کارشناسان بازار هم انتظار دارند سیاستهای ترامپ دلار را به سطح بالاتری هدایت کند.

    استیون انگلاندر، مدیر جهانی استراتژی مبادلات ارزی G10 در موسسه مالی سیتی در یادداشتی پیش از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا نوشت: پیروزی ترامپ به دلار آمریکا شوک مثبتی داده که تحت تاثیر انتظارات برای سیاست مالی تورمی و توسعه بیشتر اقتصادی بوده است.

    انتظار می رود دلار آمریکا تحت تاثیر اصلاحات مالیات شرکتهای آمریکایی و بازگشت درآمدهای خارجی آنها، عملکرد قوی در سال 2017 و2018 داشته باشد.

    برچسب ها