عصر خودرو

یک اقتصاددان:

افزایش نرخ بهره در آمریکا اثری بر اقتصاد ما ندارد

عصر بازار- یک اقتصاددان درباره تاثیر نرخ بهره آمریکا بر اقتصاد ایران توضیح داد: اقتصاد ایران تقریبا از این موضوع تاثیر نمی‌گیرد، چون برون‌زایی اقتصاد ما فقط از تغییرات قیمت نفت اثر می‌پذیرد که آن موضوع نیز تحت تاثیر نرخ بهره آمریکا نخواهد بود.

افزایش نرخ بهره در آمریکا اثری بر اقتصاد ما ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، وحید شقاقی درباره‌ دلیل افزایش نرخ بهره در آمریکا چنین توضیح داد: در اقتصاد آمریکا موضوع رکود و مشکل سرمایه‌گذاری مدت‌هاست به وجود آمده و یکی از مباحثی که برای هدایت بازار به سمت افزایش سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، بالارفتن نرخ بهره است.

    وی افزود: با افزایش نرخ بهره، تورم نیز افزایش پیدا کرده و افزایش تورم می‌تواند برای بازار داخلی سرمایه‌گذار جذب کند، بازار رونق گرفته و اشتغال ایجاد کند. اگر به خاطر بیاورید یکی از اولویت‌های دونالد ترامپ – رییس جمهور آینده آمریکا – در جریان مناظرات انتخاباتی‌اش بحث اشتغال بود. وی بارها گفته بود برنامه‌اش این است که اقتصاد آمریکا را به سمت رشد، سرمایه‌گذاری و اشتغال ببرد.

    این اقتصاددان اضافه کرد: لازمه چنین اقداماتی از سوی دولت آمریکا جذاب کردن بازارهاست و طبیعتا یکی از این راه‌ها افزایش تورم است. وقتی در اقتصادی تورم افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری‌ تحریک می‌شوند و سود بیشتری به دست می‌آورند.

    شقاقی ادامه داد: البته در نظر داشته باشید اقدام برای رونق بخش واقعی اقتصاد آمریکا به منزله کم رنگ شدن بازار وال‌استریت یا بازار سرمایه است. مشکل اقتصاد آمریکا در چندین سال گذشته این بود که وال‌استریت رونق داشت و به صورت حبابی رشد کرده بود، در حالی که بخش واقعی اقتصاد آمریکا در رکود بود و در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته شده و بیکاری به شکل گسترده‌ای افزایش یافته بود که اینها از پیامدهای بازار رکودی بود، ولی با افزایش نرخ بهره در اقتصاد آمریکا بخش واقعی اقتصاد می‌تواند برای سرمایه‌گذاری جذاب شود و به این ترتیب سرمایه از وال‌استریت به سمت واقعی اقتصاد آمریکا حرکت کند.

    وی درباره‌ تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر بازارهای دیگر نیز گفت: افزایش نرخ بهره آمریکا بازارهای مالی دنیا را می‌تواند تحت‌ تاثیر قرار دهد و به این ترتیب در بازارهای سهام کشورهای مختلف دنیا نیز افتی رخ می‌دهد. وقتی بخش واقعی اقتصاد آمریکا جذاب شده و وال‌استریت کم‌رنگ‌تر می‌شود، تاثیر آن را در بازار سهام کشورهای دیگر می‌توانیم ببینیم، به این ترتیب که شاخص بازار سهام کاهش می‌یابد.

    به گزارش ایسنا، بانک مرکزی آمریکا بعدازظهر چهارشنبه به وقت آمریکا در پایان نشست دو روزه خود، افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کرد و از روند سریع‌تر افزایش نرخ‌ها در سال 2017 خبر داد. بر این اساس نرخ بهره بین0.5 تا 0.75درصد افزایش یافت.

    برچسب ها