عصر خودرو

رئیس اتاق ایران خبر داد:

احتمال محقق نشدن ارز تک نرخی

عصر بازار- رئیس اتاق ایران با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن نرخ ارز برای توسعه صادرات اظهار کرد: البته بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز قولی داده بود که خلف وعده از آن مورد انتظار نیست ولی امروز زمزمه هایی شنیده می شود که این اتفاق رخ نخواهد داد.

احتمال محقق نشدن ارز تک نرخی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی عصر روز گذشته، 24 آذر ماه، در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت صادرکنندگان در این شرایط بسیار ارزشمند است چون در یک شرایط نابرابر فعالیت می کنند. صادرات موفق حتما باید از پشتوانه تولیدی قوی برخوردار باشد؛ بنابراین بنای حرکت موفق صادرات در گرو تولیدی قوی و موفق است.

    وی ادامه داد: آنچه که از آن به عنوان صادرات کالا یاد می شود، اگر ارتباط زیادی با بنگاه های تولیدی نداشته باشد، صادرات پایداری نخواهد بود. در دنیای رقابتی امروز تولید است که می تواند در سنجش قدرت اقتصادی کشورها مد نظر قرار گرفته و صادرات نوک پیکان آن به شمار می آید.

    شافعی با اشاره به درآمد ایران از صادرات طی سال های اخیر بیان کرد: در سال های اخیر میزان صادرات ما به ارزش ریالی 40 میلیارد دلار سیده است که اگر نگاهی به ظریفت های کشور بیاندازیم در میابیم که این عدد شادمان برانگیز نیست چراکه ظرفیت کشور ما بسیار بالاتر از این هاست. کشوری مانند مالزی با جمعیت 30میلیون نفر 200 میلیارد دلار در سال صادرات داشته اما ارزش صادرات ما در یک سال 40 میلیارد دلار است در حالی که جمعیت ایران 80 میلیون نفر است.

    رئیس اتاق ایران تصریح کرد: این درست است که در طول سال های گذشته محدودیت های بسیار سنگینی را بر دوش کشیدیم. البته این واقعیت هم وجود دارد که زخم های عمیق تحریم در کوتاه مدت قابل ترمیم نیست؛ در عین حال باید توجه داشت که این محدودیت ها نباید ما را از غافله حرکت اقتصادی جهان عقب اندازد. باید بخش تولید ما در این رابطه بسیار بیاندیشد چون به لحاظ تولید تکنولوژی شکاف زیادی بین ما و جهان ایجاد شده است.

    وی افزود: علی رغم همه تلاش ها هنوز کالاهای ما محصولات جذابی برای دنیا نیست چون یکی از عوامل آن همین شکاف تکنولوژیک است. اگر این تغییر و این شکاف مورد توجه قرار نگیرد، با وجود منابع کافی باز هم قدرت رقابت در جهان را نخواهیم داشت. خوشبختانه با تلاش های مجدانه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور تحولات جدیدی در بازارهای بین المللی رخ داده است.

    شافعی خاطرنشان کرد: رویکرد فعالان اقتصادی دنیا به ایران و اقتصاد بزرگ ایران متفاوت شده و امروز شاهد یک نوع هجوم برای به دست آوردن سهمی از بازار ایران توسط اقتصاد جهانی به کشور هستیم. در این وضعیت دولتمردان و فعالان اقتصادی باید توجه ویژه ای به این شرایط داشته باشند. دولتمردان باید فضای مناسب برای بهره مندی از این فرصت در بازار جهانی را ایجاد کنند. اگر فضای کسب و کار جذابیت لازم را برای بازار جهانی ایجاد نکند، ممکن است سرمایه گذاران خارجی از آمدن به ایران پشیمان شوند و بار دیگر به ایران نیایند.

    وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی نیز باید تغییرات تجارت در دنیا توجه داشته باشند، عنوان کرد: ما با شیوه های گذشته نمی توانیم در آینده پرتحول دنیا به رقابتی مناسب و برابر دست یابیم؛ به همین جهت استفاده از شیوه های نوین تجارت برای کالای صادراتی بسیار اهمیت دارد. 

    رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات کشور گفت: مسایل و مشکلاتی بر سر راه صادرات وجود دارد که اصلی ترین آن مساله تولید است. باید تغییرات فعالیت ها و رویکردهای ما در جلساتی که در استان برگزار می شود، ارزیابی شود. متاسفانه همیشه مجموعه بحث ها و مشکلاتی که بیان می شود، تکراری است. این نشان می دهد ما در جهت تولید گامی برنداشتیم و مشکلات مرتبا تکرار شده در حالی که حرف تازه ای هم برای گفتن وجود نداشته است.

    شافعی اضافه کرد: یکی از مسایل و مشکلات عمده ما در صادرات در زیرساخت های تولیدی، تجاری و حمل و نقل ریشه دارد. باید زیرساخت های توسعه لازم برای این بخش ها فراهم شود اما متاسفانه در برخی از همین زمینه ها حتی پس رفت هم داشته ایم.

    وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حمل و نقل و صادرات موضوع تثبیت تصنعی نرخ ارز است. در گذشته تجربیات زیادی در این زمینه داشتیم که البته این تجربیات بسیار تلخ بود. ما نباید گرفتار این تجربه ها شویم. البته بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز قولی داده بود که خلف وعده از آن مورد انتظار نیست ولی امروز زمزمه هایی شنیده می شود که این اتفاق رخ نخواهد داد. این مساله مشکلی اساسی برای صادرات، تولید و سرمایه گذاری در کشور است. 

    رئیس اتاق ایران یادآور شد: قطعا سرمایه گذاری که نتواند 4 ماه آینده سرمایه گذاری خود را نبیند، به این کشور نخواهد آمد و در آن سرمایه گذاری نمی کند. امیدواریم این وعده عملی شود و ارز تک نرخی شده و پایدار بماند.

    دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: مساله دیگر ما این است که در حاکمیت قانون با مشکل مواجه هستیم. برخی قوانین توسط مجلس تصویب می شود ولی در اجرا مشکل دارد. گویی برخی حسادت دارند مشکل یک عده ای حل شود. برای حل مشکلات مالیاتی صادرات و موضوع مالیات بر ارزش افزوده جلسات زیادی برگزار شد ولی امروز باید پرسید چقدر این تصمیمات عملی شده است؟

    شافعی ادامه داد: البته ما از وزیر کشور تشکر می کنیم که حدود 100 مورد از اختیارات قابل واگذاری استان ها را شناسایی کرده و به استان ها واگذار کرده است ولی این مساله در برنامه ششم توسعه خیلی پررنگ نیست. ما اگر بخواهیم در حوزه صادرات به شیوه گذشته عمل کنیم، موفق نخواهیم شد و از بازارهای بین المللی به تدریج حذف می شویم. متاسفانه کشور ما از چند برند اقتصادی مشخص بی بهره است که قطعا این وضعیت نمی تواند دامنه فعالیت ما در بازار جهانی را افزایش دهد. باید در این حوزه دست به کار جدیدی زد تا این نقص بزرگ برطرف شود.

    رئیس اتاق بازرگانی مشهد اخلاق حرفه ای کسب و کار در تجارت را یکی دیگر از شاخص های ماندگاری در بازارهای بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در کار ما ارزشمند است، مساله اخلاق حرفه ای کسب و کار در تجارت بوده که موجب ماندگاری در بازار می شود. اگر اخلاق حرفه ای در بازار کشورهای توسعه یافته رعایت نشود، بخش عظیمی از صادرکنندگان ایرانی از آن بازار حذف خواهند شد. این یکی از اهرم های ماندگاری در بازار و توسعه بازار صادراتی ماست.

    شافعی سفرهای خارجی و ورود هیات های بین المللی به ایران را یک فرصت خوب برای صادرکنندگان ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه در بسیاری از این سفرها حتی یک نفر هم از صادرکنندگان استان خراسان رضوی ثبت نام نمی کند. در سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای خارجی امکانات ارتباطی زیادی نیز فراهم می شود و اگر در بازاری مشکلاتی باشد، می توان در قالب این سفرها و با بهره گیری از این امکانات به سرعت مسایل را حل کرد.

    برچسب ها