عصر خودرو

واکنش به افزایش نرخ بهره «فدرال رزرو»؛

بهای نفت و طلا کاهش یافت

عصر بازار- به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی از سوی «فدرال رزرو»، شاخص بورس های بین المللی با روند نزولی و همچنین بهای طلا و نفت با روندی کاهشی روبرو شد.

بهای نفت و طلا کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، به دنبال افزایش 25 دهم درصدی نرخ بهره بانکی از سوی «فدرال رزور» و رسیدن آن به 75 دهم درصد، همانطور که پیش بینی می شد، بازارهای جهانی در شروع به کار خود در روز پنجشنبه با نوسان مواجه شدند ضمن اینکه ارزش دلار آمریکا هم به طرز قابل توجهی در مقابل سایر ارزهای اصلی تقویت شد.

    همچنین ترکش تصمیم «فدرال رزور»  به بازار بورس کشورهای آسیایی برخورد کرد و شاخص بورس این منطقه را با ترکیبی از روند نزولی و افزایشی روبرو کرد. 

    در همین حال شاخص بورس ASX 200 استرالیا با 82 دهم درصد روند نزولی معادل 46.02 واحد به 5 هزار و 538.6 واحد رسید، در چین شاخص بورس «شانگهای» 72 دهم درصد کاهش یافت در حالیکه شاخص بورش «شنزن» 67 دهم درصد رشد پیدا کرد. 

    البته شاخص بورس «نیکی» ژاپن و «کاسپی» کره جنوبی هم هر کدام یک دهم درصد افزایش پیدا کردند؛ این درحالی است که شاخص بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ با کاهش 1.84 دهم درصدی روبرو شد.

    در همین حال کارشناسان اقتصادی مرکز «مودی» بر این باور هستند که اگرچه بازارهای نوظهور می توانند با رشد بیشتر اقتصادی آمریکا سود ببرند اما به دلیل بی ثباتی گردش سرمایه، آسیب پذیر خواهند بود. 

    نقطه نظرات تحلیلی بیانگر این موضوع است که اگر رشد اقتصادی آمریکا منجر به افزایش تقاضای واردات شود، در اینصورت صادر کنندگان بازارهای نوظهور سود خواهند برد.

    همچنین به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی، ارزش دلار به بیشترین رقم در مقابل سایر ارزهای اصلی از سال 2003 میلادی به بعد رسید؛ ضمن اینکه سایه سنگین تقویت دلار آمریکا بر سر «ین» ژاپن، ارزش پول ملی ژاپن را تقریبا به کمترین میزان در 11 ماه اخیر در مقابل دلار آمریکا رساند.

    در بازار ارزها، دلار استرالیا هم از گزند افزایش نرخ بهره بانکی بی نصیب نماند و با کاهش ارزش روبرو شد. 

    اما پس لرزه افزایش نرخ بهره بانکی «فدرال رزور»، به بورس آمریکا هم رسید و شاخص بورس «داوجونز» تقریبا یک درصد، «S&P 500» هم 81 دهم درصد و «نزدک» با 5 دهم درصد کاهش روبرو شد؛ ضمن اینکه بیشتر بورس های اروپایی هم با روند کاهشی مواجه شده اند.

    البته در بازار انرژی، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 16 دهم درصد روند کاهشی به 50 دلار و 96 سنت در هر بشکه رسید؛  نفت برنت هم با 4 دهم درصد روند نزولی به 53 دلار و 92 سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

    این در حالی است که به دنبال تقویت دلار آمریکا، بهای نفت بیش از 3 درصد ارزش خود را از دست داد. 

    همچنین بهای طلا هم که به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ بهره است،  با رسیدن به یکهزار و140 دلار و 61 سنت در هر اونس به کمترین رقم از فوریه سال جاری میلادی به بعد یعنی 10 ماه اخیر رسید.

    برچسب ها