عصر خودرو

تثبیت نفت جهانی پس از ریزش سه درصدی قیمت‌ها

عصر بازار- قیمت‌های نفت پس از کاهش بیش از سه درصدی در معاملات روز گذشته، روز پنج‌شنبه تحت تاثیر دورنمای کاهش تولید از سوی اوپک و روسیه تثبیت شد.

تثبیت نفت جهانی پس از ریزش سه درصدی قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، 54.02 دلار معامله شد که 12 سنت نسبت به قیمت نهایی روز گذشته افزایش داشت. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه، 1.82 دلار یا 3.3 درصد کاهش یافته و در 53.90 دلار در هر بشکه بسته شده بود.

    نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در 51.02 ایستاد که نسبت به قیمت نهایی روز گذشته تفاوت چندانی نداشت. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 1.94 دلار یا 0.7 درصد کاهش یافته و در 51.04 دلار در هر بشکه بسته شده بود.

    قیمت‌های نفت روز چهارشنبه بدنبال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که سرمایه‌گذاران را از بازارهای کالا خارج کرد و همچنین تجدید نگرانیها نسبت به استمرار اشباع عرضه در بازار جهانی، با کاهش شدید روبه‌رو شد.

    تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اعلام کردند: اگر اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان که در راس آنها روسیه قرار دارد، به تعهداتشان برای کاهش حدود 1.8 میلیون بشکه در روز از تولیدشان پایبند بمانند، بازارهای نفت در سه ماهه اول سال 2017 با کمبود عرضه قابل توجهی روبه‌رو خواهند شد و این امر قیمت‌های نفت را اوایل سال آینده به بالای 60 دلار در هر بشکه خواهد رساند.

    قیمت‌های نفت همچنین از کاهش ذخایر نفت آمریکا مورد حمایت قرار گرفتند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 9 دسامبر به میزان 2.56 میلیون بشکه کاهش یافته و به 483.19 میلیون بشکه رسیده است.

    با اینهمه معامله‌گران می‌گویند هنوز معلوم نیست اوپک و سایر تولیدکنندگان به توافق کاهش تولیدی که اعلام کرده‌اند عمل خواهند کرد یا خیر.

    بر اساس گزارش رویترز، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: این سازمان ماه گذشته 33.87 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده که 150 هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر افزایش داشته است. این امر نشان می‌دهد که تولید این گروه همچنان رو به افزایش بوده و به اشباع عرضه جهانی افزوده است، در حالی که قرار است اوپک از اول ژانویه توافق کاهش تولید را اجرا کند.

    اوپک در اواخر نوامبر موافقت کرد تولید روزانه را به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد. کشورهای غیرعضو اوپک شامل روسیه هم ابتدای هفته جاری با کاهش روزانه 558 هزار بشکه موافقت کردند که مجموعا برابر با حدود دو درصد از عرضه جهانی است. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده است این کاهش به تدریج انجام خواهد گرفت تا در آوریل یا مه هدف پیش بینی شده حاصل شود.

    برچسب ها