عصر خودرو

روند کاهش طلای جهانی ادامه یافت

عصر بازار- طلای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه بدنبال تصویب افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که به صعود دلار منجر شد به پایین‌ترین قیمت در بیش از۱۰ ماه گذشته سقوط کرد.

روند کاهش طلای جهانی ادامه یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.4 درصد کاهش یافت و به 1139.54 دلار رسید در حالیکه ابتدای معاملات به 1134.71 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از سوم فوریه بود. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه بیش از یک درصد کاهش داشت.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه حدود دو درصد کاهش یافت و به 1141.80 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره در معاملات الکترونیکی تا مرز 1148.30 دلار عقب‌نشینی کرده بود.

    شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند، در معاملات آسیایی 0.7 درصد رشد کرد و در 102.490 واحد ایستاد. دلار نزدیک به بالاترین سطح 14 سال گذشته در برابر ارزهای رقیب قرار دارد. صعود ارزش دلار آمریکا، معاملات طلا را که به این ارز قیمت گذاری می شود برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می کند.

    بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه در روز چهارشنبه، نرخ‌های بهره را برای نخستین بار در یک سال گذشته افزایش داد و از تسریع روند افزایش نرخ‌های بهره در سال 2017خبر داد.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز که بازدهی ندارد لطمه می‌زند و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می کند. این فلز زرد در نوامبر بزرگترین کاهش ماهانه در بیش از سه سال گذشته را داشت و این روند در دسامبر به دلیل نگرانیهای رو به رشد نسبت به افزایش نرخهای بهره آمریکا، ریسک پذیری فزاینده و دلار قویتر که به تقاضا برای طلا لطمه زد، ادامه یافت.

    آمار اقتصادی که روز گذشته منتشر شد، نشان داد میزان خرده‌فروشی آمریکا در نوامبر رشد اندکی داشته و تولید صنعتی بزرگ‌ترین کاهش را در هشت ماهه گذشته داشت که نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم اندکی ضعیف شده است.

    ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، 0.80 درصد در روز چهارشنبه کاهش یافت و به 849.44 تن رسید.

    آمار بلومبرگ نشان داد ذخایر طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری روز سه‌شنبه برای بیست‌وسومین روز متوالی کاهش داشت که منعکس‌کننده ضعیف‌ شدن علاقه به سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند است.

    طبق پیش بینی بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور، هر اونس طلا در سه ماهه اول سال آینده 1175 دلار، در سه ماهه دوم 1150 دلار و در سه ماهه سوم 1125 دلار و در سه ماهه چهارم1100 دلار خواهد بود.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.4 درصد کاهش یافت و به 16.76 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.6 درصد افزایش، 930.66 دلار معامله شد و هر اونس پالادیوم با 0.8 درصد افزایش، به 728.78 دلار رسید.

    برچسب ها