عصر خودرو

ریاست هیات خدمات مالی اسلامی به ایران رسید

عصر بازار- خبرگزاری رویترز گزارش داد بانک مرکزی ایران در سال ۲۰۱۷ ریاست هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) را به عهده خواهد گرفت که می‌تواند به منطبق شدن شیوه‌های سیستم بانکی این کشور با همتایانش در آسیا و خاورمیانه کمک کند.

ریاست هیات خدمات مالی اسلامی به ایران رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، رویترز نوشت: بانک‌های ایرانی که به دلیل تحریم‌های بین المللی، از دسترسی به سیستم جهانی محروم شده بودند، بدنبال اجرای توافق هسته ای و لغو محدودیتهای بانکی، مشتاق هستند همکاری با وام‌دهندگان خارجی را از سرگرفته و در زمینه‌های مختلف از تامین مالی پروژه‌های زیرساخت گرفته تا بیمه تجارت خارجی فعالیت داشته باشد.

    اما سال‌ها انزوا موجب شده ایران به استفاده از شیوه‌هایی روی بیاورد که ممکن است در تضاد با سایر مراکز مالی اسلامی باشد، اما یک نقش مهم در هیات خدمات مالی اسلامی که در کوالالامپور مستقر است ممکن است به کاهش این تفاوت‌ها کمک کند.

    شورای هیات خدمات مالی اسلامی اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد ولی‌اله سیف – رییس بانک مرکزی ایران – را به عنوان رییس این نهاد و فاضل کبیر - رییس بانک مرکزی بنگلادش - را به عنوان معاون وی انتخاب کرده است که از اول ژانویه سمتشان را برعهده خواهند گرفت.

    هیات خدمات مالی اسلامی یکی از نهادهای تعیین استاندارد اصلی برای مالیه اسلامی بوده و دستورالعمل‌هایی تعیین می‌کند که بخش‌های مختلف از جمله حکومت‌داری، کفایت سرمایه و مدیریت ریسک نقدینگی را پوشش می‌دهد.

    از سال 1983 کل سیستم بانکی ایران از اصول اسلامی پیروی کرده که شامل 34 بانک اسلامی بوده که مجموعا تا ماه مارس 14.451 تریلیون ریال (448 میلیارد دلار) دارایی داشتند. این میزان دارایی برابر با حدود یک سوم دارایی های بانکی اسلامی در سطح جهانی است. با این همه مدل مالیه اسلامی ایران ممکن است با آنچه در سایر کشورهای مسلمان عمل می‌شود، متفاوت باشد.

    برچسب ها