عصر خودرو

نعمت زاده:

مشکلات بانکی سد راه توسعه تجارت خارجی

عصر بازار- وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: توسعه تجارت و فعالیتهای اقتصادی بدون برقراری روابط بانکی امکان پذیر نخواهد بود.

مشکلات بانکی سد راه توسعه تجارت خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازباشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نتایج نشست دیدار با وزیر صنایع جمهوری بلاروس اظهار داشت: مذاکرات در زمینه معدن، کشاورزی و تجارت صورت گرفت و  کمیسیون مشترک دو کشور نیز مذاکراتی  برای پیگری تصمیمات جلسه اردیبهشت ماه انجام دادند.

    وی در ادامه  تصریح کرد: پیگیری نقشه راهبردی سال 2017 میلادی در قالب توسعه همکاریهای مشترک در زمینه پروژه ها فنی مهندسی پیمانکاری و سرمایه گذاری از مهم‌ترین موضوعات مذاکرات بشمار می رود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رکود حاکم بر منطقه و تأثیر آن بر روابط دو طرف اظهار داشت: سرعت فعالیت بین دو کشور به سبب رکود در بازار با کندی مواجه شده  اما در آینده ای نزدیک شرکت های سرمایه گذاری، مهندسی و پیمانکاری فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

    نعمت زاده در خصوص نحوه فعالیت شرکت های ایرانی در کشور بلاروس اظهار داشت: تعدادی از سرمایه گذاران داخلی در حوزه های ساختمان سازی، انبارداری تجاری، نگهداشت محصولات تجاری و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعالیت های مشترک در این کشور دارند.

    این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص فعالیت های آتی دو کشور گفت: کشور بلاروس در زمینه مسائل صنعتی و تولید ماشین آلات سنگین تجارت ارزشمندی دارد اما تمامی همکاریها منوط به ساخت و مهندسی تولیدات در داخل کشور است.

    وی همچنین اذعان داشت:در خصوص ماشین آلات سنگین معدنی مذاکراتی صورت گرفته و قرار است تولیدات مشترک در این زمینه نیز آغاز شود.

    توسعه تجارت در گرو تسهیل روابط بین بانکی
    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در خصوص توسعه تجارت طرفین اظهار داشت: به نظر می رسد تجار دو کشور آشنایی محدودی با بازار های یکدیگر دارند بر همین اساس مقرر شد تا گروهی از تجار ایران و بلاروس برای یافتن راهکارهای مناسب برای توسعه تجارت همکاری کنند.

    نعمت زاده ضمن انتقاد از موانع بانکی میان طرفین گفت: در حال حاضر مشکل اصلی دو کشور نداشتن روابط معمول بانکی است به طوریکه بانک های طرف بلاروس علیرغم قول و قرارها هنوز روابط بانکی خود را با کشور ما آغاز نکرده اند.

    وی یادآور شد: بر همین اساس تاکید شد که بدون برقراری روابط بانکی توسعه تجارت و فعالیتهای اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود چرا که تجار ایرانی اعم از صادرکننده و وارد کننده در این زمینه مشکلات فراوانی داشته و  باید مبادلات بانکی و پولی خود را از طریق کشور سوم انجام دهند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشور روسیه که در همسایگی بلاروس قرار دارد و روابط بانکی خود با ایران را آغاز کرده، اظهار داشت: در خصوص از سرگیری روابط بانکی به طرف روس تاکید بسیار شد و طرف مقابل نیز در این زمینه قول پیگیری داده است چراکه توسعه همکاری‌های مشترک در گرو تسهیل روابط بین بانکی است.

    انعقاد قرارداد در حوزه های نفتی و کشاورزی
    نعمت زاده در خصوص سایر دیدارها با مقامات بلاروس اظهار داشت: مذاکراتی برای انعقاد قرارداد بلندمدت نفتی با کشور بلاروس صورت گرفته و مقرر شد در این زمینه کارگروهی از جانب طرفین  تشکیل شود.

    وی افزود: همچنین جلسه ای با وزیر کشاورزی در خصوص واردات کودهایی نظیر پتاس و فسفات و در مقابل صادرات فرآورده های شیلات نظیر میگو و ماهی و تأمین نیازهای طرفین برگزار شده است.

    کارخانجات مشترک در ایراناحداث می شود
    "ویتالی ووک" وزیر صنایع جمهوری بلاروس در خصوص زمینه فعالیت مشترک دو کشور اظهار داشت: در خصوص صادرات ماشین آلات سنگین و ماشین آلات کشاورزی نظیر تراکتور و کمباین قرار است فعالیتهای مشترکی صورت گیرد.

    وی افزود: همچنین مذاکراتی در خصوص تشکیل کارگروه تجاری بخش خصوصی برای تسهیل تجارتهای کوچک و متوسط و آشنایی فعالان اقتصادی دو طرف با بازارهای یکدیگر صورت گرفته است.

    "ووک" همچنین تاکید کرد: کشور بلاروس آمادگی خود را برای ایجاد شرکت و کارخانه مشترک در زمینه تولید محصولات این کشور و صادرات آن به کشور سوم از طریق ایران اعلام می دارد.

    وزیر صنایع جمهوری بلاروس در پاسخ به این سوال که چه فعالیتهایی برای برقراری روابط بانکی دو طرف صورت گرفته، گفت: در حال حاضر بانکهای ایرانی فعالیت خود را در کشور بلاروس آغاز کردند که امیدواریم تمامی موانع پیش رو به زودی از میان برداشته شود.

    برچسب ها