عصر خودرو

آغاز فعالیت آزمایشی قدیمی ترین معدن مس استان اصفهان

عصر بازار: فعالیت آزمایشی برای راه اندازی مجدد قدیمی ترین معدن مس استان اصفهان در بخش انارک شهرستان نایین در شرق استان آغاز شد.

آغاز فعالیت آزمایشی قدیمی ترین معدن مس استان اصفهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این معدن با هزینه ای بالغ بر 15 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی آماده بهره برداری مجدد شده است و پس از تکمیل پنج درصد عملیات باقیمانده آن به طور رسمی در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
    بر اساس این، فعالیت آزمایشی معدن مس « مسکنی» در بخش انارک نایین روز پنجشنبه در آیینی با حضور استاندار اصفهان آغاز شد و نماینده مردم نایین و خور در مجلس شورای اسلامی از انجام 95 درصد عملیات تجهیز و راه اندازی این معدن خبر داد.
    سید حمید رضا طباطبایی نایینی با تشریح اقدامات انجام شده برای راه اندازی این معدن گفت: شهرستان نایین خشک و کم آب و کشاورزی در آن اندک و ضعیف است و امید است با فعال کردن بخش صنعت و معدن و انجام این گونه پروژه ها به ایجاد اشتغال و اقتصاد منطقه کمک شود.
    طباطبایی با اشاره به وجود معادن مس در شهرستان نایین و بخصوص در انارک اضافه کرد: امروز شاهد شروع بکار اولین پروژه مس شهرستان نایین با ظرفیت بیش از 100 هزار تن و ایجاد اشتغال مستقیم 70 نفر و غیر مستقیم 120 نفر هستیم.
    وی گفت: منطقه انارک به آکواریم معدنی ایران معروف است و با انجام عملیات استخراج، اکتشاف و پروژه های فراوری و جلب سرمایه گذاری در این بخش می توان به رونق اقتصادی منطقه کمک کرد.
    مسعود مطلبی رییس اداره صنایع و معادن شهرستان نایین نیز گفت: معدن مس مسکنی ذخیر یک میلیون تن با عیار یک درصد دارد.
    مطلبی از مسئولان استان اصفهان درخواست کرد که برای اقتصادی تر شدن پروژه فرآوری مس، سایر معادن و اندیس های کوچک مس با ذخایر متفاوت در بخش انارک و نایین، در اختیار شرکت تعاونی بومی منطقه قرار گیرد تا اشتغال بیشتری ایجاد شود.
    وی با اشاره به مشکلات موجود در این بخش، ادامه داد: آب و زمین از مهمترین مشکلات است که معدن مسکنی نیز این مشکل را دارد و امید است با کمک مسئولان حل شود.
    محمود گوهرین سرمایه گذار این طرح نیز با بیان کاربردها و تاریخ استفاده بشر از مس گفت: ایران جزو کشورهای صادر کننده انواع محصولات مس در دنیا محسوب می شود اما صادرات انواع محصولات مس که در سال 88 بالغ بر 294 هزار تن به ارزش 895میلیون دلار بود در سال 89 به 172 هزار تن به ارزش 657میلیون دلار رسید.
    وی اضافه کرد: در صورت عدم سرمایه گذاری مناسب و راه اندازی معادن و کارخانه های جدید امکان دارد که این روند کاهش در سال های آتی نیز ادامه یابد و برای جلوگیری از این روند نیاز است بخش خصوصی برای ورود به این عرصه مورد حمایت قرار گیرد.
    وی اضافه کرد: بیشترین معادن مس استان اصفهان در حوزه انارک و در مسافتی کمتر از 100کیلومتر از معدن مسکنی انارک قرار دارد و در این میان معدن مسکنی قدیمی ترین و بزرگترین معدن مس استان اصفهان است.
    گوهرین افزود: تاریخ بهره برداری این معدن حاکی از آن است که از حدود 400سال پیش در دوره صفویه تاکنون این معدن در چندین دوره مورد بهره برداری قرار گرفته است که در طی 20 سال اخیر این معدن فعالیت نداشت و به صورت متروکه درآمده بود.
    سرمایه گذار معدن مسکنی مشکل اصلی این پروژه را نداشتن برق بیان کرد و گفت: برق مورد نیاز این معدن اکنون با ژنراتور تامین می شود.
    انارک در 75 کیلومتری نایین و شهر نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

    برچسب ها