عصر خودرو

دلار از مرز۳۹۰۰ تومان عبور کرد

دو قطبی در بازار ارز

عصر بازار- روز سه‌شنبه، دو سیگنال متناقض در بازار ارز حضور داشت تا انتظارات متفاوتی در میان معامله‌گران شکل بگیرد. در چهارمین روز هفته، نرخ حواله درهم که به‌طور سنتی راهنمای انتظارات معامله‌گران داخلی بود، در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ از آن‌سو عرضه فیزیکی اسکناس دلار بالا رفت تا در مقابل عامل اول عمل کند.

دو قطبی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نتیجه این عوامل متناقض، دو قطبی در بازار ایجاد شد که موقعیت خرید و فروش بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار داد. البته در بیست‌وسومین روز آذرماه، افزایشی‌های بازار در نهایت قدرت بیشتری از خود نشان دادند و توانستند قیمت دلار را از مرز 3هزار و 900 تومان عبور دهند. روز سه‌شنبه، دلار با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 913 تومان رسید. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 142 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار رشد بهای دلار، دیگر عاملی که به افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی کمک کرد، انتظارات شماری از معامله‌گران سکه بود. به گفته برخی بازیگران بازار، شماری از معامله‌گران بزرگ بازار سکه انتظار دارند، پس از جلسه فدرال رزرو بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار گیرد. مقاومت اونس در میانه کانال هزار و 100 دلار یکی از عواملی است که این عده را به رشد طلای جهانی خوشبین کرده است.

     

    شروع افزایشی با علامت درهم

    در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کرد. حدود ساعت 11 بعدازظهر، اولین معامله اعتباری بازار با قیمت 3هزار و 917 تومان انجام شد که نشان‌دهنده انتظارات افزایشی بخشی از معامله‌گران بود. به گفته فعالان، رشد بهای درهم و ثبت قیمت هزار و 85 تومان در ابتدای روز مهم‌ترین عاملی بود که زمینه شروع افزایشی بازار داخلی را فراهم کرد. البته برخلاف معاملات اعتباری، بازار نقدی با آرامش بیشتری آغاز به کارکرد. روز سه‌شنبه، معاملات نقدی بازار با قیمت 3هزار و 913تومان کلید خورد که نشان‌دهنده افزایش 15 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. در حالی که برخی فعالان انتظار داشتند، در ادامه روز شاخص ارزی به رشد خود ادامه دهد، چنین اتفاقی تا ساعت 4 بعدازظهر رخ نداد و دلار در نهایت با همان قیمت ابتدای روز یعنی 3 هزار و 913 تومان به کار خود پایان داد. برخلاف افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای 2 ریال از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 222 تومان و 7 ریال رسید.

    سیگنال‌های متضاد

    روز سه‌شنبه، معامله‌گران دلار با دو علامت متضاد مواجه شدند که زمینه ساز افزایش سردرگمی در بازار ارز شد. به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، قیمت حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفت، عاملی که موجب می‌شد تعدادی از معامله‌گران همزمان انتظار رشد قیمت در بازار داخلی را داشته باشند. از سوی دیگر، روز سه‌شنبه حجم ارز موجود در بازار داخلی بالا بود، عاملی که نه‌تنها انتظارات افزایشی را تعدیل می‌کرد؛ بلکه موجب شده بود که برخی بازیگران تصور کنند که قیمت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. در این شرایط متناقض، عده زیادی از معامله‌گران ترجیح دادند که ریسک خرید و فروش را به جان نخرند و بیشتر تماشاگر اتفاقات بازار باشند تا زمانی که جهت حرکت قیمت مشخص‌تر شود.

    در چهارمین روز هفته، حواله درهم با قیمت هزار و 85 تومان آغاز به کار کرد، قیمتی که 4 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. افزایش حواله درهم در ادامه روز نیز ادامه یافت و در نهایت حدود ساعت 3 بعدازظهر با قیمت هزار و 87 تومان به کار خود پایان داد. برخی از فعالان اعتقاد داشتند، با قیمت درهم در نقطه یاد شده، ارزش دلار در بازار داخلی بالای 3هزار و 950 تومان خواهد بود. این دسته انتظار داشتند، قیمت دلار در بازار داخلی به تبعیت از درهم حرکت افزایشی خود را آغاز کند و به سوی سطح بالاتر گام بردارد. این دیدگاه در میان برخی معامله‌گران چنان قوی بود که در مقاطعی از روز به دیگر بازیگران بازار هشدار می‌دادند که در موقعیت فروش قرار نگیرند. درواقع، در مقاطعی که قیمت دلار در بازار داخلی تحت تاثیر افزایش عرضه در مسیر کاهشی قرار می‌گرفت، این معامله‌گران عنوان می‌کردند که این افت موقتی است و قیمت به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. قدرت این تحلیل در بازار چندان کم نبود، ولی میزان عرضه به اندازه‌ای بود که اثر دیدگاه‌های افزایشی را تاحدی خنثی می‌کرد. افزایشی‌های بازار روز سه‌شنبه به‌طور مداوم جمله‌ای با این مضمون را تکرار می‌کردند که «با این قیمت حواله درهم، ریسک فروش بسیار بالاست».

    با این وجود به گفته فعالان، هر چقدر دیدگاه‌های افزایشی در بازار بالاتر رفت، میزان حجم ارز موجود در پاساژ افشار نیز افزون‌تر شد. به اعتقاد شماری از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که برخی معامله‌گران قصد داشتند با افزایش خرید و ایجاد جو هیجانی پیرامون نرخ حواله درهم، بهای دلار در بازار داخلی را بالا ببرند، تعدادی از حاضران در بازار میزان فروش ارز اعلامی خود را به بالای 500 هزار دلار رساندند. زمانی که یک معامله‌گر به تنهایی میزان عرضه خود را 500 هزار دلار عنوان می‌کرد، جو افزایشی موجود در بازار تا حدی آرام می‌گرفت.با این حال، به‌نظر می‌رسد برای مدیریت نوسان قیمت در روز چهارشنبه نیاز است که نرخ حواله درهم کمی از محدوده هزار و 90 تومان فاصله بگیرد. عرضه حواله درهم یکی از راه‌هایی است که می‌توان برای مدیریت انتظارات معامله‌گران داخلی از آن استفاده کرد.

    برچسب ها