عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مطرح کرد;

ایران و روسیه به دنبال بازار مشترک صادرات گاز

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تشکیل کمیته مشترک ایران و روسیه در زمینه گاز خبر داد و گفت: ایران و روسیه می‌توانند ضمن اینکه با یکدیگر بازار مشترک داشته باشند، پروژه‌های مشترک در داخل و خارج از کشور نیز اجرا کنند.

ایران و روسیه به دنبال بازار مشترک صادرات گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ایران و روسیه بزرگترین مخازن گاز جهان را در اختیار دارند و می‌توانند با یکدیگر کمیته مشترک داشته باشند، افزود: در این راستا 5 کمیته تشکیل داده ایم که شامل  کمیته فنی، کمیته بین المللی، کمیته بازرگانی و... می شود و روی این کمیته‌ها بحث هایی انجام شد و قرار است طی یک ماه و نیم تا دو ماه آینده این کمیته‌ها به قراردادها و پروژه‌ها تبدیل شوند.

    وی با بیان اینکه ایران و روسیه می‌توانند بازار مشترک داشته باشند، اظهار کرد: ایران و روسیه می‌توانند ضمن اینکه با یکدیگر بازار مشترک داشته باشند، پروژه‌های مشترک در داخل و خارج از کشور نیز اجرا کنند. نمی‌توان گفت صادرات گاز به چه کشوری خواهد بود، به طور کلی صادرات مشترک می‌تواند از طریق سوآپ انجام شود، همچنین این دو کشور می‌توانند بازار مشترک داشته باشند.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به ذخیره سازی گاز در کشور گفت: در حال حاضر 700 میلیارد متر گاز وارد کشور می‌شود و با توجه به اینکه از سال آینده این میزان به یک میلیارد متر مکعب گاز افزایش پیدا می‌کند، ما احتیاج به ذخیره سازی زیادی داریم که گاز پایدار را در زمستان، تابستان و پاییز داشته باشیم. هنگامی که قصد داریم گاز صادر کنیم، به صنایع دهیم یا گاز به منازل دهیم باید به اندازه‌ای که بتواند پایداری را ایجاد کند، ذخیره سازی هم داشته باشیم.

    عراقی ادامه داد:در حال حاضر خطوط لوله زیادی داریم که به یکدیگر وصل هستند، پایداری ما نسبتا خیلی خوب است اما روسیه در زمینه ذخیره سازی گاز از مخازن هیدروکربور، آبی و... از ما جلوتر است و می توانیم از این تکنولوژی ها استفاده کنیم و نیورهای ما آموزش های لازم را را در ارتباط با تکنولوژی و ارتقای تکنولوژی بگیرند.

    وی با تاکید بر اینکه ایران و روسیه  می‌خواهند زیرساخت های گاز ایران مشترک داشته باشند، گفت: ایران از نظر مخازن گاز جهانی در رتبه نخست قرار دارد و 34TCF یعنی 34 تریلیون فوت مکعب مخزن گاز دارد. ایران و روسیه دارای بزرگ‌ترین مخازن گاز جهانی هستند می‌توانند باهم منافع مشترک داشته باشند. ارزش قرادادی هم بعدا مشخص می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: ایران و روسیه دو کشوری هستند که بزرگترین مخازن گاز جهان را در اختیار دارند و از این رو می توانند همکاری و منافعی مشترکی در بازار گاز جهان داشته باشند.

    وی اظهار کرد: ایران و روسیه می توانند سرزمین‌های مشترکی باشند که در شمالی ترین و جنوبی ترین مناطق آن مخازن بزرگ گازی وجود دارد.

    عراقی عنوان کرد: حجم گاز تولیدی ایران بیش از تامین گاز مورد نیاز داخل است بنابراین باید نگاه خود را از کمیت به کیفیت بیشتر تغییر دهیم.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای فناوری‌ها می توانیم گاز را به طور مناسب مصرف کنیم و سبب افزایش ظرفیت صادرات شویم.

    معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: در فناوری‌های پیشرفته امکان ارتقا در ایران وجود دارد و باید از توان گازپروم بهره گیریم.

    عراقی اظهار کرد: بازارهای مشترک ایران و روسیه شرایطی ایجاد کرد که احساس کنیم می توانیم با شرکت گازپروم منافع مشترک داشته باشیم.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: تشکیل چند کمیته در حوزه های مختلف میان شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه و برگزاری جلسه های مشترک زمینه ساز امضای تفاهمنامه شد.

    وی یادآور شد: تا دوماه آینده به طور مجدد جلسه های کارشناسی میان کارگروه‌های تعریف شده برگزار و امیدواریم این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شود.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز به عراق گفت: همه زیرساخت‌های لازم برای آغاز صادرات گاز ایجاد شده است.

    عراقی ادامه داد: پس از پایان مذاکرات درباره نحوه پرداخت گازبهای ارسالی به عراق و بازگشایی ال سی، صادرات آغاز می شود.

    معاون وزیر نفت درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه سوآپ گاز گفت: ایران هم اکنون با همکاری بخش خصوصی گاز را از ترکمنستان دریافت و به آذربایجان تحویل می دهد.

    وی اعلام کرد: از سوی دیگر، سوآپ گاز و برق نیز هم اکنون در جریان است.

    برچسب ها