عصر خودرو

بررسی روند هفتگی معاملات بازار سهام

بورس وارد فاز زیان شد

عصر بازار- دور جدید افت قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران موجب شده تا زیان این بازار در هفته گذشته به حدود ۲ درصد برسد.

بورس وارد فاز زیان شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، دور جدید افت قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران موجب شده تا زیان این بازار در هفته گذشته به حدود 2 درصد برسد. در هفته معاملاتی منتهی به 25 شهریور ماه، تنها روزهای مثبت بازار سهام مربوط به شنبه و دوشنبه با رشد بسیار ضعیف 14.8 و 34.8 واحدی شاخص کل است که این ارقام مثبت نیز البته توان اثرگذاری بر کلیت بازار و جلوگیری از زیان هفتگی را نداشت.

    بازار سهام که خود از قبل به واسطه رکود اقتصادی، تشدید بی‌رونقی و تجربه مازاد عرضه در اغلب صنایع کالا محور و از طرفی سقوط قیمت‌ها در بازارهای جهانی کالایی روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را سپری می‌کرد، با اعلام خبر نرخ خوراک 13 سنتی و بازگشایی 8 نماد اثر‌گذار و بزرگ در بورس، با شکنندگی بیشتری نسبت به قبل روبه‌رو شد. از این رو طی هفته گذشته تحت تاثیر ریسک‌پذیری معامله‌گران به ویژه سهامداران خُرد، معاملات این بازار به عرصه صف‌های فروش سنگین به خصوص در صنایع بزرگ تبدیل شد و روز به روز بازدهی آن کاهش یافت.

    در این میان برخی کارشناسان انتظار برای اعلام گزارش‌های 6 ماهه و پیش‌بینی کاهش سود در بسیاری از شرکت‌ها را در کنار آخرین روزهای مهلت تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، بی اثر در تشدید روند نزولی این بازار نمی‌دانند.

    در حال حاضر عمده صنایع بزرگ مرتبط به بازارهای جهانی نظیر پالایشی‌ها، فلزات و معدنی‌ها با افت قیمت‌های سهام روبه‌رو هستند و صنایع کوچکی نظیر قندی‌ها، تقاضای قابل ملاحظه‌ای را در بازار متاثر از برخی فعالیت‌های سفته بازانه تجربه می‌کنند.

    هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم در بورس به رقم 3284 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته ماقبل افت 26.3درصدی را نشان می‌‌دهد. در مقیاس هفتگی از 37 صنعت بورسی نیز تنها 7 صنعت با افزایش رقم شاخص تا حداکثر 2.9 درصد روبه‌رو شدند و در شرایط عدم تغییر شاخص 5 گروه، 25 صنعت دیگر افت شاخص تا سطح 7 درصد را تجربه کردند.

    گروه خودرو و ساخت قطعات در حالی با بیشترین میزان افت شاخص به میزان 7.33 درصد در این هفته همراه شد که کماکان اعتراضات به قیمت و کیفیت خودورهای ساخت داخل تحت عنوان کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» ادامه داشته و این مساله روز به روز بر فشارها بر شرکت‌های تولید کننده نظیر ایران خودرو و سایپا افزوده است.

    طی هفته گذشته گروه قند و شکر نیز بالاترین رشد شاخص را به میزان 2.88 درصد تجربه کرد. سهام شرکت‌های فعال در این صنعت بورسی در حالی طی یک ماه گذشته با رشد قیمتی قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند که به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها و شایعات منتشر شده در خصوص افزایش قیمت شکر و تأثیر مثبت آن بر وضعیت سودآوری شرکت‌های فعال در این گروه عامل اصلی افزایش قیمت و ارزش سهام شرکت‌های قندی در هفته‌های اخیر باشد.

    هفته قبل مدیرعامل شرکت قند توسعه صنایع بهشهر به عنوان سهامدار عمده شرکت های قند نیشابور و قند شاهرود عنوان کرد: رشد قیمتی سهام شرکت‌های قندی در چند وقت اخیر تنها به دلیل سفته‌بازی برخی سهامداران اتفاق افتاده، چرا که به طور معمول در شرایطی که اوضاع بازار سرمایه مناسب نباشد برخی سفته بازان با ورود به سهام شرکت‌های با سرمایه پایین موجب رشد قابل توجه قیمت سهام آنها می‌شوند و در نهایت در فرصتی مناسب با فروش سهام بازدهی مناسبی کسب می‌کنند.

    برچسب ها