عصر خودرو

دست کم۱۰مزایده تا پایان سال;

۲۵ جایگاه سوخت در مزایده سازمان خصوصی سازی به فروش رفت

عصر بازار- مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی از فروش ۲۵ جایگاه از مجموع ۴۰ جایگاه سوخت در نظر گرفته شده در مزایده دیروز (دوشنبه) سازمان خصوصی سازی در ۱۱ استان کشور خبر داد.

۲۵ جایگاه سوخت در مزایده سازمان خصوصی سازی به فروش رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  سیدجعفر سبحانی  امروز (سه شنبه) با اشاره به تجربه موفق برگزاری مزایده حدود 100 جایگاه سوخت در 15 شهریورماه گذشته، گفت: در دومین مزایده بزرگ جایگاه های سوخت کشور در سال جاری از مجموع 40 جایگاه در نظر گرفته شده در 14 استان، 25 جایگاه در 11 استان به فروش رفت.
    به گفته این مقام مسوول، در مزایده دیروز شاهد رقابت بسیار فشرده بخش خصوصی واقعی بودیم، به طوری که 262 پاکت پیشنهاد قیمت (10.5 برابر تعداد جایگاه ها) رسید و برای برخی جایگاه ها نیز تا 47 پاکت دریافت شد. این در حالی است که برای نخستین مزایده جایگاه های سوخت که شهریورماه امسال برگزار شد، بطور میانگین تا هفت برابر تعداد جایگاه ها پاکت پیشنهاد قیمت دریافت شده بود.
    وی با اشاره به آغاز مزایده در ساعت 14 روز گذشته که تا ساعت 19 به طول انجامید، خاطرنشان کرد: ارزش ریالی پایه این 25 جایگاه سوخت هزار و 400 میلیارد ریال بود که در مجموع 30 درصد بالاتر از قیمت پایه و یک هزار و 800 میلیارد ریال به فروش رفتند. حصه نقدی این جایگاه ها 30 درصد بوده و مابقی ارزش آنها در دو تا چهار سال تقسیط می شود.
    حصه نقدی مبلغی است که برندگان مزایده باید در ابتدا و پیش از انعقاد قرارداد پرداخت کنند.
    مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با اشاره به برگزاری احتمالی سومین مزایده جایگاه های سوخت سال جاری در اواخر دی یا اوایل بهمن امسال، دلیل استقبال از مزایده جایگاه های سوخت را قیمت به نسبت پایین آنها (میانگین50 تا 60میلیارد ریال)، چگونگی پرداخت اقساط و وجود دایمی مشتری برای سوخت برشمرد.
    به گفته سبحانی، از آنجایی که جایگاه داران می توانند در کنار این فعالیت، مجوز ساخت کارواش، مکانیکی، تعویض روغنی و ... دریافت کنند، همواره چنین مزایده هایی از جذابیت بالایی برای بخش خصوصی واقعی برخوردار است.
    وی همچنین با بیان اینکه برای قیمتگذاری جایگاه ها، فقط قیمت کارشناسی در نظر گرفته نشد، تصریح کرد: میانگینی از قیمت کارشناسی و شاخص (T/E) جایگاه ها (دوره انتظار بازگشت سرمایه) در این مزایده در نظر گرفته شد که این شیوه به نفع عموم متقاضیان بود.
    سبحانی یادآور شد: در این مزایده جایگاه های سوخت استان های اصفهان، مازندران و لرستان و تعدادی از جایگاه های استان آذربایجان غربی به فروش نرفتند.
    وی تاکید کرد: این مزایده به دلیل تعداد پاکت پیشنهادی رسیده در یک روز و همچنین استقبال 100 درصدی بخش خصوصی واقعی، یکی از بهترین مزایده های برگزار شده چند سال اخیر سازمان خصوصی سازی به شمار می رود.
    در بزرگترین واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال جاری در پانزدهم شهریورماه، مزایده 100 جایگاه سوخت به انجام رسید و در مجموع 333 پاکت پیشنهاد قیمت رسید.
    ارزش واگذاری ها در این مزایده تاریخی نزدیک به 3500 میلیارد ریال (350 میلیارد تومان) بود.

    ** برگزاری 10 تا 12 مزایده تا پایان سال
    سبحانی در ادامه یادآور شد: در ماه های باقی مانده از سال جاری باید شرکت های دیگری در فرآیند واگذاری قرار گیرند و بر این اساس انتظار می رود دستکم بین 10 تا 12 نوبت مزایده برای بنگاه ها و شرکت ها در نظر گرفته شود.
    وی اضافه کرد: در تاریخ 29 آذرماه مزایده مجتمع صنعتی اسفراین (با قیمت پایه 8700 میلیارد ریالی، 10 درصد حصه نقدی و مابقی در اقساط هشت ساله)، شرکت لوله گستر اسفراین (با قیمت پایه 2350 میلیارد ریالی و حصه نقدی 10 درصدی)، چهار شرکت غله و خدمات بازرگانی در مناطق 7، 9، 12 و 13 کشور به ترتیب واقع در دشت مغان، کرمانشاه، لرستان و همدان به مجموع ارزش ریالی 140 میلیارد ریالی و تعدادی سیلوهای مرتبط با آنها به ارزش مجموع 550 میلیارد ریال برگزار خواهد شد.
    مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: سیلوی دشت مغان به ارزش پایه 20 میلیارد ریال، حصه نقدی 30 درصدی و باقی مانده در اقساط سه ساله، سیلوهای قدیم کرمانشاه و سیلوی کنگاور به ارزش مجموع 220 میلیارد ریال، حصه نقدی 30 درصدی و باقی مانده در اقساط سه ساله، سیلوهای شهرهای خرم آباد و بروجرد در لرستان به ارزش 120 میلیارد ریالی، حصه نقدی 30 درصدی و باقی مانده در اقساط سه ساله و سیلوهای نهاوند و همدان به ارزش مجموع 180 میلیارد ریالی، با حصه نقدی 30 درصدی و باقی مانده در اقساط سه ساله، در این روز برای واگذاری به بخش خصوصی عرضه خواهند شد.
    وی بیان داشت: 13 دی ماه آینده نیز در مزایده دیگری، سه بنگاه اقتصادی با مجموع قیمت پایه 2300 میلیارد ریالی شامل کشتارگاه یاسوج و کشتارگاه صنعتی ایلام هر دو با قیمت پایه 100 میلیارد ریالی، حصه نقدی پنج درصدی و باقی مانده در اقساط هشت ساله، همچنین عرضه 61 درصد سهام«هپکو» از طریق فرابورس با قیمت پایه 2100 میلیارد ریالی، حصه نقدی 30 درصدی و باقی مانده در اقساط سه ساله به انجام خواهد رسید.
    به گفته سبحانی، سهام هپکو پیشتر عرضه و واگذار شده بود، اما به دلیل عمل نکردن خریدار به تعهدات، باردیگر از سوی سازمان خصوصی سازی به وکالت عرضه می شود.
    وی یادآور شد: برای امسال خصوصی سازی 200 شرکت از ابتدای سال برنامه ریزی شده بود، اما از آنجایی که شرکت های توزیع برق و گاز با مشکلات ساختاری مواجه اند، در عمل نزدیک به 100 شرکت از لیست واگذاری خارج شده اند.
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به دریافت یارانه ای خدمات برق و گاز از سوی مردم، تاکید کرد: پیش از واگذاری سهام این شرکت ها، ابتدا باید شیوه قیمتگذاری و آزادسازی قیمت در دولت تعیین تکلیف شود و بر این اساس غیرقابل واگذاری اند.
    پیشتر «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور اعلام کرده بود، واگذاری های انجام شده در طول 15سال گذشته در این سازمان در مجموع به ارزش 1420 میلیارد ریال بوده که از جمله در قالب واگذاری به عموم مردم، رد دیون و سهام عدالت صورت گرفت.

    برچسب ها