عصر خودرو

نفت ۵۷ دلاری، بی‌سابقه در یک سال و نیم اخیر

عصر بازار- قیمت نفت خام روز گذشته سوار بر مدار صعودی از ۵۷ دلار برای هر بشکه هم عبور کرد و به مرز ۵۸ دلار رسید.

نفت ۵۷ دلاری، بی‌سابقه در یک سال و نیم اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران، اتفاقی بی‌سابقه در یک سال و نیم اخیر که در پی تعهد اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت خام خود در سال 2017 کلید خورد. اوپک مخفف سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام است. تحلیلگران بازار نفت می‌گویند در صورتی که تولیدکنندگان این کالا همراهی کاملی با طرح کاهش تولید داشته باشند، 6 دلار دیگر قیمت نفت بالاتر می‌رود. به این ترتیب قیمت نفت خام به رقمی فراتر از 60 دلار خواهد رسید. بر اساس ادعای وزرای انرژی کشورهای تولید کننده نفت خام، قیمت 55 تا 60 دلار در هر بشکه، یک قیمت قابل قبول است چرا که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در تعادل نگه می‌دارد.

    چندی پیش، یعنی روز قبل از برگزاری اجلاس 171 اوپک قیمت هر بشکه نفت خام 46 دلار بود. اما با اجماع 13 عضو اوپک بر سر کاهش سقف تولید سازمان به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز این قیمت روند صعودی در پیش گرفت و در دهم آذرماه به بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه رسید. اما قد کشیدن قیمت نفت خام در همین جا متوقف نشد.  روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی تولید کنندگانی هستند که در اوپک عضویت ندارند اما برای آنکه قیمت نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد، از اقدام اوپک استقبال و حمایت کردند. آن‌ها در نشست مشترکی که 20آذرماه با اعضای اوپک در وین برگزار شد، قول دادند که عرضه نفت خام را روزانه به میزان 560 هزار بشکه دیگر کاهش دهند؛ توافقی تاریخی که از سال 2001 تاکنون نمونه نداشته و قرار است از ژانویه 2017 اجرایی شود. در روز توافق اوپک و غیر اوپک قیمت نفت خام باز هم افزایش یافت. به طوری که از 54 دلار برای هر بشکه در روز نیز عبور کرد و روز گذشته این رقم به 57 دلار و 89 سنت برای هر بشکه رسید. به این ترتیب در کمتر از 13 روز قیمت نفت خام بیش از 12 دلار رشد کرد.

    گفتنی است مجموع تولید نفت جهان با توافق یادشده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان، یک میلیون و 760 تا یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش می‎یابد. تولید نفت خام اوپک با کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای به 32میلیون و 500 هزار بشکه در روز و تولید نفت خام روسیه با 300 هزار بشکه کاهش به 10میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    بودجه سال 95 محقق شد

    بودجه سال 1395 با احتساب قیمت 40 دلار  برای هر بشکه نفت و همچنین پیش‌بینی صادرات روزانه 2 میلیون و 360 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در زمان تصویب این بودجه صادرات نفت خام و میعانات گازی حدود یک میلیون و 700هزار بشکه در روز بود. چراکه کشور به تازگی از فشار تحریم‌ها رها شده بود و در ابتدای مسیر افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی قرار داشت. اما در کمتر از یک ماه حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در سایه برجام به 2 میلیون و 350 هزار بشکه ذکر شده در بودجه رسید و امروز هم به گفته وزیر نفت روزانه نزدیک به 3 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران نیز از ابتدای سال 2016 تا هفته منتهی به دوم دسامبر (12 آذر) بشکه‌ای 40 دلار و 12 سنت بوده است. البته با توجه به توافق اوپک و غیر اوپک بر سر کاهش تولید نفت خام میانگین قیمت نفت ایران در سال جاری به مرور بیشتر نیز می‌شود. معنای این جملات نه تنها تحقق بودجه سال 95 بلکه مثبت شدن تراز درآمدهای محقق شده نفتی نسبت به بودجه مصوب است.

    اکنون قیمت هر بشکه نفت خام ایران با افزایش‌های اخیر قیمت نفت در بازار جهانی، به بیش از 46 دلار برای هر بشکه رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آتی به بیش از 50 دلار برای هر بشکه نیز برسد. این موضوع در کنار اجازه اوپک به ایران برای افزایش 90هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام خود از رشد درآمدهای نفتی خبر می‌دهد. هر یک دلار افزایش قیمت نفت خام برای ایران به مفهوم افزایش درآمد ارزی کشور به میزان 2 میلیون و 400 هزار دلار در هر روز و بیش از 72میلیون دلار در هر ماه است.

    خطر در کمین است

    اکنون تنها عاملی که قیمت نفت خام را تهدید می‌کند میزان پایبندی اوپک و غیر اوپک به تصمیم اخیر کاهش سطح تولید و همچنین افزایش تولید نفت شیل امریکا است. کارشناسان معتقدند که نفت 60 دلاری تشویقی برای نفت شیل امریکا خواهد بود و شمار دکل‌های نفتی این کشور را افزایش خواهد داد. اگرچه بعید است که تولید نفت شیل امریکا آنقدر افزایش یابد که کاهش روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه از بازار جهانی را جبران کند.

    روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام امریکا (WTI) به 54 دلار و45 سنت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 57 دلار و 89 سنت رسید. قیمت سبد نفتی اوپک نیز 50 دلار و 4 سنت برای هر بشکه بود.

    برچسب ها