عصر خودرو

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر راهکار پیشگیری از بحران انرژی

عصر بازار- منابع فسیلی با مصرف بی رویه انرژی های تجدید ناپذیر دیر یا زود به پایان خواهد رسید و این اتفاق ناخوشایند زنگ خطری برای آینده بشریت خواهد بود و در این میان استفاده از انرژی تجدیدپذیر تنها راهکار اجتناب ناپذیر برای پیشگیری از بحران انرژی خواهد بود.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر راهکار پیشگیری از بحران انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا،  بحران انرژی در سال های گذشته، سیاستمداران و عمده کشوهای جهان را بر آن داشته که با مسائل مربوط به انرژی، برخوردی متفاوت با گذشته داشته باشند و جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر، از آن جمله انرژی خورشیدی و بادی به منظور کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل عرضه و تقاضای انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده با استقبال فراوان مواجه شده است.
    مسائل محیط زیستی ناشی از مصرف و استخراج سوخت های فسیلی از یک سو، گرانی و اتمام این دسته از انرژی ها از سوی دیگر از مهم ترین مشکلات امروز و آینده بشر است.
    عمده دخالت ها و جنگ ها در کشورهای صاحب نفت و در اطراف آنها نشانه مهمی از بروز این مشکلات در سال های گذشته بوده و در آینده نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت.
    دانشیار گروه فیزیک دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه سرزمین ایران با گستردگی جغرافیایی و با واقع شدن در عرض های جغرافیای 25 تا 40 درجه شمالی کره زمین دارای شارش انرژی خورشیدی بالایی است گفت: این شرایط موجب شارش قابل ملاحظه ای از انرژی خوشیدی در ایران شده است.
    حسین صفری افزود: مجموع شارش انرژی های خورشید درتمامی طول موج ها در فاصله زمین از خورشید، در حدود یک هزارو 360 وات بر مترمربع است و بخش مهمی از این توان فوق العاده در ایران قابل استفاده است.
    وی یادآوری کرد: این انرژی می تواند در بسیاری از مناطق ایران به تولید بادهای دائمی و پرسرعت منجر شود و در واقع می توان گفت، قرار گرفتن ایران در عرض های میانی کره زمین که آب و هوای خشک را ایجاد کرده و مهم ترین تهدید برای آینده خواهد بود، با تدابیر عالمانه می تواند تبدیل به فرصت های امروز و آینده شود.
    این عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: این در حالی است که متولیان امر وزارت نیرو در ایران نیز طی سال های گذشته برنامه هایی را برای سرمایه گذاری و راه اندازی انرژی خورشیدی و بادی در مناطق مختلف ایران آغاز کرده اند و هر چند گام هایی نوید بخش برداشته شده، اما تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

    *** زنجان در زمره استان های متعدد در استفاده از انرژی خورشیدی و بادی
    صفری با اشاره به اینکه زنجان در زمره استان های مستعد و با پتاسیل بالا برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی به شمار می رود ادامه داد: به اذعان کارشناسان امر در صورت توجه و برنامه ریزی مدون در این بخش می توان این انرژی پاک و سازگار با محیط زیست را برای نسل های آتی به یادگار گذاشت.
    وی با بیان اهمیت روز افزون گسترش انرژی خورشیدی خاطرنشان کرد: سوخت های فسیلی از نظر آلایندگی، خطری برای سلامت مردم و به احتمال زیاد تهدیدی برای کره ی زمین از جهت افزایش گازهای گلخانه ای و ایجاد گرمای بیش از حد محسوب می شوند.
    صفری ابراز کرد: از آنجایی که اغلب مناطق ایران از آن جمله مناطق مختلف استان زنجان دارای روزهای آفتابی خوب و کم ابر هستند، در صورت فراهم بودن بسترهای تبدیل انرژی خورشیدی به صورت های قابل استفاده و انجام سرمایه گذاری های جدی می توان از این نعمت سال ها بهره برد.
    وی بیان کرد: هم اکنون در سطح دانشگاهی، فقط دانشگاه زنجان در بخش سازمان مرکزی و دانشگاه تحصیلات تکمیلی نیز از سلول های خورشیدی استفاده می کنند و با توجه به اینکه در روزهای زمستان ساعات آفتابی در کل شبانه روز کاهش می یابد شاید استفاده ی بهینه از انرژی خورشیدی نیز کاهش یابد.
    این دانشیار گروه فیزیک دانشگاه زنجان ادامه داد: در هر حالت، استفاده از این نوع انرژی ها به طور کلی در کاهش هزینه ها و آلایندگی های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی موثر است.
    وی اظهار کرد: به تازگی روش های بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی باد با عنوان 'سامانه ی اینولاکس' با توربین های کوچک و برگرفته از بادگیرهای سنتی ایران، در رقابت با انرژی های فسیلی ایجاد شده اند.
    عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ابراز کرد: سامانه اینولاکس، سامانه ای برای تولید انرژی الکتریکی از باد در مناطقی که سرعت باد کم و در حدود یک متر بر ثانیه در ارتفاع های 20 متر از سطح زمین دارند که به سرعت چند برابر در سطح زمین افزایش می یابند به کار گرفته می شود.
    وی هزینه راه اندازی این سامانه در ایران را در حدود 600 دلار (20 میلیون ریال) به هر کیلو وات ساعت بر آورد کرد و گفت که به لحاظ اقتصادی در مقایسه با انرژی فسیلی مقرون به صرفه است.
    صفری خاطرنشان کرد: تا کنون اولین نوع از این سامانه در یکی از مناطق ایران نصب شده است که نتایج خوبی به دنبال داشته و در این میان استقبال سرمایه گذاران از این فرصت نیز می تواند به لحاظ اقتصادی سود زیادی را نصیب آنان کند.
    وی تاکید کرد: بستر سازی های لازم برای گسترش انرژی خورشیدی در کشور مستلزم فرهنگ سازی های مناسب و جذاب برای عموم مردم است.
    به گفته وی، در ابتدا باید مسئولان از هر جهت برای همکاری های لازم در اجرای این برنامه توجیه شده باشند تا با همکاری مردم برای انجام اقدامات مربوطه در این حوزه یک دل و یک صدا شوند.
    وی خاطرنشان کرد: دولتمردان باید بعد از برنامه ریزی های درست (چه از لحاظ فکری و چه برداشت از کشورهای خارج) با بودجه کافی و آماده سازی بستر وارد میدان شوند و در این میان تغییر دیدگاه استفاده از انرژی های نو مهم ترین اولویت در ایران است.

    *** توسعه انرژی پاک در گرو مشارکت مسئولان
    مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان با اشاره به اهمیت تولید انرژی پاک نیز افزود: شرط موفقیت در این مسیر همت و تلاش همه جانبه مسئولان اعم از ملی و منطقه ای است.
    بهمن قاضی زاده اظهار کرد: بر اساس کنوانسیون پاریس در خصوص حفظ محیط زیست و کاهش تولید گاز co2و آلاینده های زیست محیطی، هر کشور باید سهم و نقش خود را در تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر به موقع ایفاد کند.
    وی بیان کرد: بر این اساس کشورمان در این زمینه و با تکیه بر دانش بومی و توانمندی های داخلی اقدامات خوبی را انجام داده که نمونه بارز آن، ' طراحی و ساخت توربین های بادی 2 مگاواتی گروه مپنا ' است که اقدامی ارزشمند و افتخاری بزرگ به شمار می رود.
    مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری ها و تلاش مضاعف شاهد گسترش این نوع سرمایه گذاری ها در منطقه و سطح کشور باشیم.
    کارشناس ارشد انرژی شرکت برق منطقه ای استان زنجان نیز با بیان ویژگی ها و مزایای انرژی خورشیدی ادامه داد: در مجموع نیروگاه های خورشیدی بر اساس 'پنجره خورشیدی' که از ساعت 9 تا سه بعداز ظهر که نور خورشید موثرترین و حداکثرترین توان تابشی را دارند، طراحی می شوند.
    وی یادآوری کرد: این نیروگاه ها در شکل و جهتی قرار می گیرند که تابش نور را به خوبی دریافت می کنند و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
    مجید رهروی افزود: موضوع دیگری نیز که باید به آن اشاره کرد این است که راندمان پنل های خورشیدی در مناطق گرمسیر پایین است در حالی که این راندمان در مناطق سردسیر مانند استان زنجان بسیار بالاست.
    وی ابراز کرد: به ازای هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی که در یک نیروگاه سوخت فسیلی تولید می شود در حدود 600 تا 700 گرم گاز co2 (دی اکسید کربن ) تولید می شود که این وضعیت در انرژی خورشیدی وجود ندارد.
    این کارشناس ارشد بابیان اینکه نیروگاه های خورشیدی میانگین 25 سال عمر می کنند ادامه داد: کشورهای جهان به سوی تولید انرژی های نو حرکت کرده اند و در این میان شرکت برق منطقه ای زنجان طی ساال های گذشته 15میلیارد ریال برای ایجاد نیروگاه 100 کیلوواتی هزینه کرده است.
    رهروی طول عمر نیروگاه های خورشیدی را به طور میانگین 25 سال عنوان و اظهار کرد: این نوع نیروگاه ها به طور کامل با محیط زیست سازگار هستند و اغلب کشورهای پیشرفته سهم انرژی خود را در این بخش افزایش داده اند.
    وی، عمده مشکل ایجاد نیروگاه های انرژی خورشیدی در کشور و این استان را هزینه سرمایه گذاری اولیه بیان و خاطر نشان کرد: ایجاد این نوع نیروگاه ها نسبت به سایر نیروگاه های متداول هزینه بیشتری را می طلبد و حمایت دولت تدبیر و امید در این حوزه چشم انداز روشنی را ترسیم کرده است.

    برچسب ها