عصر خودرو

تصمیم امروز فدرال‌رزرو با نرخ برابری دلار چه می‌کند؟

عصر بازار: استیون سیول، رئیس بخش استراتژی ارزی بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بحث درباره تصمیم احتمالی فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره، قدرت‌گرفتن بیشتر دلار آمریکا و تأثیر آن بر نرخ برابری دلار استرالیا و یوآن پرداخت.

تصمیم امروز فدرال‌رزرو با نرخ برابری دلار چه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» اقتصادنیوز، استیون سیول در گفت‌وگو با بلومبرگ درباره تصمیم فدرال‌رزرو و قدرت‌گرفتن بیشتر دلار گفت: در وهله اول ما بعید می‌دانیم فدرال‌رزرو نرخ بهره را افزایش دهد. به عقیده ما برای این کار خیلی زود است. اگرچه احتمال نمی‌دهیم امروز (پنج‌شنبه 17 سپتامبر) اتفاقی بیفتد، اما پیش‌‌‌بینی می‌شود در ماه دسامبر این اتفاق بیفتد.

    وی در رابطه با احتمال تغییر ارزش دلار پس از افزایش نرخ بهره افزود: احتمال دارد برای مدت کوتاهی با کاهش قدرت دلار مواجه شویم، اما ارزش برابری دلار تا پایان سال دوباره افزایش می‌یابد و فکر می‌کنم سال 2016 نیز به همین روند ادامه یابد. نظر ما این است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را در سال جاری افزایش خواهد داد و این اقدام از دلار حمایت خواهد کرد.

    مجری‌ »بلومبرگ» خاطرنشان کرد که دلار استرالیا برای مدت زیادی از پایین بودن نرخ بهره در آمریکا نفع برده است، اما در حال حاضر با پرقدرت شدن دلار، ارزش برابری دلار استرالیا-دلار آمریکا کاهش یافته است.

    استیون سیول تصریح کرد: نکته کلیدی در قیاس بین دلار استرالیا و آمریکا، پرقدرتی دلار آمریکا است و نه ضعف دلار استرالیا. پیش‌‌بینی من این است که ریسک دلار استرالیا رو به پایین است. اما یک عامل مهم خارجی دیگر، وضعیت چین است. چراکه ارزش یوآن کاهش یافته و انتظار می‌رود که بیش از این نیز کاهش یابد.

    وی ادامه داد: مقامات دولتی چین نمی‌خواهند ارزش یوآن در برابر سایر پول‌های آسیایی افزایش زیادی پیدا کند و فکر می‌کنم کاهش ارزش یوآن نیز برای جلوگیری از چنین اتفاقی بوده است. نتیجه‌گیری طبیعی این است که اگر دلار به پرقدرت شدن ادامه دهد، ارزش آن در برابر یوآن نیز بالا خواهد رفت.

    مجری «بلومبرگ» گفت: با توجه به بالا و پایین رفتن‌های ارز و نوسانات بازار سرمایه و اینکه بانک مرکزی استرالیا که اعلام کرده از دلیل اقدام چین برای فروش کلی ارز خارجی سر در نمی‌آورد، این رفتار از جانب آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر ارزش دارایی‌های بازار بگذارد؟

    رئیس بخش استراتژی ارزی بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» در پاسخ تصریح کرد: ریسک اصلی برای ما یعنی اقتصادهای گروه 10 (جی-10) این است که ماجرا تا بازار‌ آمریکا تسری پیدا کند. دو هفته پیش که ارزان‌فروشی بزرگی در بازار چین رخ داد، موضوع به بازار سهام آمریکا نیز کشیده شد و آثار آن در شاخص S&P500 مشخص بود.

    به گفته سیول، مشکل تنها نوسانات بازار چین نیست، بلکه احتمال بسط یافتن آن به سایر بازارها نیز مهم است.

    مجری‌ «بلومبرگ» با اشاره به داده محور بودن فدرال‌رزرو گفت: بانک مرکزی‌آمریکا تنها به دو نکته توجه داشته است: یکی تورم و یکی بازار اشتغال. پریشانی و نوسانات بازار چین را تا چه میزان در تأخیر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره مؤثر می‌دانید؟

    سیول تصریح کرد: فدرال‌رزرو برای مدت طولانی نرخ نزدیک به صفر داشته و بعید است زمانی‌که هنوز آشفتگی در بازار وجود دارد، بخواهد برنامه انقباض پولی را آغاز کند. نرخ بیکاری دقیقاً در جایی قرار دارد که فدرال‌رزرو می‌خواهد؛ اما به جز آن، بازار سرمایه و وضعیت رشد اقتصادی نیز مورد توجه فدرال‌رزرو است.

    برچسب ها