عصر خودرو

مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا عنوان کرد؛

استقبال نهادهای مالی و سرمایه گذاران از آپشن سهام

عصر بازار- راه اندازی بازار مشتقه همیشه از آرزوهای بازار سرمایه بوده اما با وجود تجربه معاملات آتی سکه، در بورس های سهامی این معاملات به دلیل برخی مشکلات تا کنون عملیاتی نشده است.

استقبال نهادهای مالی و سرمایه گذاران از آپشن سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شهریار شهمیری مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا با بیان مطلب فوق درباره معاملات آپشن سهام گفت: متاسفانه یکی از دلایل عدم موفقیت معاملات آپشن سهام علی رغم تلاش های زیادی که تا کنون انجام شده به بحث های نرم افزاری و زیر ساختی برمی گردد البته این کل مشکل نبوده اما یکی از مسائل اصلی عملیاتی نشدن این بازار است.

    وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در معاملات آپشن سهام اظهار داشت: خیلی از بورس های دنیا که هم اکنون بازار مشتقه توسعه یافته دارند در گام اول با فیوچرز شروع کردند و بعد بازار آپشن را راه اندازی کردند.

    وی با اشاره به تجربه موفق بورس کالا در معاملات آتی سکه گفت: با توجه به اینکه هم اکنون مقرر شده در بورس های سهامی و بورس کالا معاملات آپشن اجرا شود با یک ساختار نرم افزاری مناسب می توان انتظار یک بازار موفق را داشت.

    وی با بیان اینکه دستورالعمل های آپشن سال های بسیار پیش تصویب شده است، گفت: کمیته فقهی در سال 1387 قراردادهای آپشن را از نظر فقهی مورد تایید قرار داد اما دستورالعمل تدوین شده در آن زمان هم اکنون به روز شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأکیدات ریاست سازمان بورس برای راه اندازی ابزارهای نوین مالی خاطر نشان کرد: مسلماً همه فعالین بازار سرمایه از کارگزاران تا سرمایه گذاران و نهادهای مالی از آپشن به عنوان یک بیزینس جدید استقبال خواهند کرد.

    شهمیری در خصوص آسیب شناسی اجرای این بازار جدید گفت: نفس عمل بسیار فوق العاده است اما لازم است با استفاده از تجربیات گذشته شرایط به گونه ای پیش برود که امکان استفاده از کل ظرفیت این بازار به درستی و بدون مشکل فراهم شود.

    وی در بخش پایانی به معامله اوراق اختیار فروش تبعی اشاره کرد و گفت: اختیار فروش تبعی تجربه خوبی بود اما حجم آن به دلیل محدودیت هایی که برای هر کد سهامداری برای اختیار خرید و فروش تبعی وجود داشت، پایین بود در نتیجه خیلی برای کل بازار جذابیت ایجاد نمی کرد به خصوص برای سهامدارانی که می خواستند رقم های بالاتر خرید کنند اما آپشن این فرصت را در اختیار سهامداران قرار می دهد که این بازار عمق بهتری داشته باشد.

    برچسب ها