عصر خودرو

مدیر مرکز سیاست های نفتی عربستان:

قیمت نفت به ۶۰ دلار می رسد

عصر بازار- مدیر مرکز سیاست های نفتی و استراتژیک عربستان روز دوشنبه گفت:‌توافق اخیر سازمان اوپک تاثیرات زیادی را بر بازارهای نفتی خواهد داشت به گونه ای که قیمت این ماده نفتی در پایان سال جاری به ۶۰ دلار خواهد رسید.

قیمت نفت به ۶۰ دلار می رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، به نوشته روزنامه الریاض عربستان،‌ «راشد ابانمی» به این روزنامه گفته است که وی پیش بینی می کند که توافق دهم آذرماه اوپک با کشورهای تولید کننده نفت خارج از این سازمان، تاثیر زیادی بر بازار نفت خواهد داشت و سبب می شودکه قیمت این ماده سوختی در روزهای اخیر به 60 دلار برسد.
    «خالد فالح» وزیر انرژی،‌ صنعت و منابع زیر زمینی عربستان در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ نشست اخیر اوپک (20 آذرماه) در وین با تولیدکنندگان خارج از این سازمان، توافق ارزنده ای را به ارمغان آورد که همکاری برای توازن بازار نفت را گسترش داد.
    الفالح در گفت وگو با شبکه راشا تودی روز یکشنبه ضمن تقدیر از نقش روسیه در دستیابی به این توافق، افزود، نشست شنبه اعضای اوپک با 12 کشور صادر کننده نفت غیر عضو اوپک در وین، از این جهت که بسیاری از کشورها را برای اولین بار به دور هم گرد آورد، حائز اهمیت است.
    الفالح گفت که نشست شنبه وین این فرصت را پیش آورد تا به این مساله پی ببریم که همه با هم هستیم. تلاش برای امتیاز گرفتن از یکدیگر در نهایت به بازار نفت ضربه می زند اما، این همکاری و با هم بودن به نفع همه ماست. توافق حاصله در نشست وین نشان داد که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک قادر به اعتماد سازی هستند.
    وی ضمن تاکید بر تلاش طرف های این توافق بر ایجاد اعتماد متقابل از طریق پایبندی به این توافق تاکید کرد.
    الفالح با ابراز امیدواری نسبت به ایفای نقش موثر روسیه در این روند، گفت: مطمئنا مسکو به مفاد این توافق عمل خواهد کرد.
    به عقیده وزیر نفت عربستان ، اگر روسیه و عربستان پیش قدم شوند، دیگر اعضا نیز از آنها پیروی خواهند کرد.
    12 کشور صادر کننده نفتی غیر عضو اوپک از جمله آذربایجان، عمان، مکزیک، سودان، سودان جنوبی، بحرین، روسیه و ...، در نشست 20 آذرماه وین با اعضای اوپک موافقت کردند که روزانه 558 هزار بشکه از نفت خود را کاهش دهند.
    اعضای اوپک نیز تعهد کردند تا به برنامه کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت خود پایبند خواهد بود.
    بر اساس توافق اوپک ، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که روزانه حدود سه میلیون و ٧۰٧ هزار بشکه نفت تولید می کند، می تواند 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.
    همچنین قرار شده است کشورهای غیراوپک حدود 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند که 300 هزار بشکه از این کاهش تولید به روسیه تعلق خواهد داشت.

    برچسب ها