عصر خودرو

یک مقام مسئول در بورس کالا خبر داد:

راه اندازی نخستین قرارداد اختیار خرید سکه طلا از روز چهارشنبه

عصر بازار- یک مدیر بورس کالا از راه اندازی نخستین قراردادهای اختیار معامله خرید سکه طلا در هفته جاری خبر داد و گفت: سبک اعمال در سررسید این قرار دادها اروپایی و از هر گونه مالیات معاف خواهند بود.

راه اندازی نخستین قرارداد اختیار خرید سکه طلا از روز چهارشنبه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رییس اداره توسعه ابزارهای نوین مالی بورس کالا  گفت: نخستین قرارداد اختیار معامله خرید سکه طلا (call option) روز چهارشنبه این هفته بر روی قرارداد تحویل سکه در سررسید دی ماه 95 با اهرم 10 درصدی راه اندازی می‌شود.

    علیرضا ناصر پور با بیان اینکه سبک اعمال در موعد سررسید این قرارداد ها مطابق با سبک اروپایی خواهد بود، گفت: بر ایان اساس اشخاص تنها می توانند در موعد سررسید ، قرارداد اختیار خرید را اعمال کنند، اما فرایند معامله در بازار ثانویه مجاز خواهد بود.

    وی با بیان اینکه پس از فرهنگ سازی و برآورد استقبال از معاملات اختیار خرید بزودی معاملات اختیار فروش سکه (put option) نیز در تالار نقره ای راه اندازی خواهد شد ، عنوان کرد: پس از راه اندازی این ابزار در بازار سکه ، برای سایر کالاهای کشاورزی و پتروشیمی نیز این ابزارها طراحی و راه اندازی خواهد شد.

    این مقام مسئول از مجوز شرعی این قرارداد ها بر اساس مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس نیز سخن گفت و افزود: بر اساس معاملات اختیار خرید ، شخص از این اختیار برخوردار است که یک دارایی را بر اساس موعد سررسید در آینده به قیمتی که امروز تعیین شده خریداری یا منصرف شود. به طور مثال فردی می تواند از اختیار خرید یک سکه طلا برای تحویل در دی ماه به قیمت یک میلیون و 150 هزار تومان برخوردار شود و یا اینکه از خرید آن در موعد سررسید منصرف شود.

    وی در برابر این پرسش که قراداد های اختیار خرید معامله چه تفاوتی با قرارداد های آتی سکه طلا در بورس کالا دارند ، پاسخ داد: در بازار آتی هر دو طرف خریدار و فروشنده متعهد به انجام معامله در موعد سررسید هستند، اما در اختیار خرید چنانچه قیمت ها در بازار نقدی سکه بالاتر از نرخ قرارداد اختیار خرید بود اقدام به خریداری و در غیر این صورت از این اختیار استفاده نمی شود. بر این اساس منفعت یا سود سرمایه گذار در سررسید قرارداد اختیار معامله محقق می شود.

    ناصر پور با بیان اینکه وجه تضمین و اهرم مالی در قرارداد های اختیار معامله مشابه قرارداد های آتی سکه خواهد بود ، عنوان کرد: فروشنده این قرارداد ها موظف به سپردن تضامین خواهد بود و اهرم مالی یا وجه تضمین نیز 10 درصد از کل قرارداد می باشد.

    این مقام مسئول با بیان تاریخ سررسید نخستین قرارداد اختیار خرید سکه 22 دی ماه امسال است ، گفت: این قرارداد ها از مالیات بر عملکرد و یا ارزش افزوده برخوردار هستند.

    برچسب ها