عصر خودرو

توضیحات وزیر راه درباره جزییات قرارداد با بوئینگ

بوئینگ تامین مالی خرید ۶ فروند هواپیما را بر عهده دارد

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه با اجرای خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ نزدیک به ۸ هزار شغل جدید در کشور ایجاد می‌شود گفت: پس از تحویل ۸۰ فروند هواپیما طی ۱۰ سال آینده صنعت هوانوردی کشور به حدود ۵۰ هزار صندلی مجهز خواهد شد.

بوئینگ تامین مالی خرید ۶ فروند هواپیما را بر عهده دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایکاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص تشریح قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ اعلام کرد: خوشبختانه این قرارداد همانند قرارداد ایرباس براساس سیستم تأمین مالی اجاره به شرط تملیک بوده که خود شرکت بوئینگ تأمین مالی 6 فروند هواپیما را به طور مستقیم برعهده گرفته‌ است.

    آخوندی در ادامه درخصوص نحوه انتقال پول در این قرارداد نیز بیان کرد: درحال حاضر تمام مسائل فنی انتقال پول نیز انجام شده و مشکل خاصی در این بخش وجود نخواهد داشت.

    وی در این‌باره افزود: شرکت بوئینگ در خارج از آمریکا حساب‌هایی دارد که امکان انتقال پول از طریق این حساب‌ها وجود خواهد داشت.

    وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی شدن این قرارداد خاطرنشان کرد: این قرارداد نشان می‌دهد در هر صورت منطق تجارت می‌تواند بر سایر منطق‌ها غلبه داشته باشد. از آنجایی که این قرارداد یک قرارداد رسمی بین‌المللی بوده و نظام داوری بین‌المللی دارد، پس طرف قرارداد نسبت به تمام مفاد امضا شده متعهد بوده و من فکر نمی‌کنم ما با کوچکترین مشکلی روبه‌رو شویم.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این مطلب که در صورت بروز مشکل در روند قرارداد قطعا نظام حقوقی وارد عمل خواهد شد گفت: ما در قرارداد 1975 الجزایر که با آمریکا مشکلاتی داشتیم نسبت به مواردی اقدام کرده و در برخی که موفق شدیم در دادگاه پیروز شویم حکم محکومیت به نفع ایران گرفتیم و کار را انجام دادیم. این قرارداد نیز یک قرارداد بین‌المللی بوده و سیستم تضامین خود و داوری بین‌المللی دارد.

    آخوندی با تأکید براینکه قطعا تا وقتی که ما به قرارداد پایبند باشیم می‌توانیم از منافع ایران در دادگاه‌های بین‌المللی دفاع کنیم گفت: براساس قرارداد منعقد شده اولین فروند هواپیماها در سال 97 وارد کشور می‌شود که با توجه به نوع قراردادهای خرید هواپیما (که پس از اعلام سفارش عملیات ساخت شروع می‌شود) زمان زیادی نخواهد بود.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این نکته که 80 فروند هواپیما ظرف مدت 10 سال (هر سال 8 تا 10 فروند) وارد کشور می‌شود گفت: موارد آموزش، تأمین قطعات، سیستم تعمیر، نگهداری و اورهال کردن هواپیما به طور کامل در متن قرارداد مورد توجه قرار گرفته است. از سویی دیگر مباحث پشتیبانی از عملکرد و پرواز دادن هواپیماها نیز کاملا در قرارداد پیش بینی شده و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین درخصوص امکان انتقال دانش و تکنولوژی هواپیما در حین خرید آن‌ها نیز بیان کرد: عمدتا تمام کشورهایی که در صنعت هواپیمایی فعال هستند فعالیت خود را از تعمیر، نگهداری و اورهال هواپیماها شروع کردند. در حقیقت این مسئله، بحث اصلی است که باید آن را در کشور ترغیب کنیم. کشوری که بتواند به این دانش دسترسی پیدا کند قطعا در زمان آتی نیز می‌تواند روی پای خود بایستد که خوشبختانه ما هم‌اکنون از این دانش برخوردار هستیم.

    وی اضافه کرد: ما در دوران تحریم علی‌رغم تمامی کارشکنی‌های موجود علیه کشور موفق شدیم این صنعت را سرپا نگه داریم، من اینجا وظیفه خود می‌دانم که از تمام صنعت هوانوردی صمیمانه سپاسگزاری کرده و بگویم بدون شک این اقدام را در شرایط بسیار سختی به انجام رساندند.

    آخوندی اظهار کرد: هم‌اکنون شرایط بسیار مناسبی است که ما از این فرصت استفاده کرده و ناوگان هوایی ایران را که دچار فرسودگی بسیار زیادی شده است نوسازی کنیم. درحال حاضر سن ناوگان ما حدود 23 سال است و حدود 24 هزار و 500 صندلی فعال در کشور وجود دارد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در زمان فعلی حدود 12 هواپیمای بالای سال 2000 در کشور وجود دارد در در گفت‌وگوی خبری ساعت 21 گفت: عملا طی 10 سال آینده تمام این ناوگان‌ بازنشسته خواهد شد، بنابراین نوسازی ناوگان امری بسیار مهم به شمار می‌رود.

    عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید براین مطلب که با اجرای این قرارداد 50 هزار صندلی در صنعت هوانوردی ایجاد می‌شود گفت: این قرارداد در ایران از بیش از یکصد هزار شغل پشتیبانی کرده و باعث ایجاد 8 هزار شغل اعم از سیستم توریستی، گردشگری، مسافرتی و خدماتی وابسته به صنعت هوانوردی خواهد شد.

    برچسب ها