عصر خودرو

رویترز تحلیل کرد

دو مانع اصلی پیش روی توافق اوپک

عصر بازار- خبرگزاری رویترز در تحلیلی اعلام کرد که پایبند نبودن به تصمیم اخیر کاهش سطح تولید و همچنین افزایش تولید نفت شیل آمریکا از عواملی است که می تواند اجرای توافق اوپک را با مشکل روبه‎رو کند.

دو مانع اصلی پیش روی توافق اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در این تحلیل آمده است: بازار جهانی نفت شبیه به بازی شطرنج شده که با حرکت اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آغاز خوبی داشته است اما با کیش و مات فاصله زیادی دارد.

    تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان شنبه (20 آذرماه) تصمیم گرفتند روزانه 560 تا 600 هزار بشکه‎ از تولید نفت خود کم کنند.

    مجموع تولید نفت جهان با توافق یادشده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان، یک میلیون و 760 تا یک میلیون و800 هزار بشکه در روز کاهش می‎یابد.

    در پی این تصمیم، قیمت نفت در معاملات آغازین امروز (دوشنبه، ٢٢ آذرماه) در بازارهای جهانی با ٦,٦ درصد افزایش به ٥٧ دلار و ٨٩ سنت برای هر بشکه رسید.

    روسیه در این توافق بیشترین کاهش سطح تولید نفت را میان کشورهای غیرعضو اوپک برعهده دارد. بر اساس توافق حاصل شده، این کشور قرار است روزانه 300 هزار بشکه در نیمه نخست سال 2017 میلادی از تولید خود کاهش دهد و افزون بر آن، دیگر کشورهای غیرعضو از جمله، مکزیک، عمان، قزاقستان و غیره روزانه 280 هزار بشکه از تولید خود می‌کاهند.

    تا کنون همه چیز برای تولیدکنندگان نفت بسیار مثبت به نظر می‌رسد؛ آنها به توافق عظیم و تاریخی دست یافته‌اند.

    اعضای اوپک، به‎ویژه ایران و عربستان، با وجود داشتن جناح‌های مخالف در این تصمیم، توانستند بر تنش‌های سیاسی غلبه کنند.

    بنابراین مشکل این توافق ممکن است در کجا باشد؟

    در حقیقت دو موضوع وجود دارد که موفقیت این برنامه تاریخی را ممکن است زیر سوال ببرد.

    نخست این که، همانطور که علی النعیمی، وزیر پیشین نفت عربستان پیش‌تر درباره توافق اوپک گفت: متاسفانه ما اوپکی‌ها تقلب می‌کنیم.

    برای اجرایی شدن این تصمیم، نیاز است که دو عنصر اصلی این رویداد، روسیه و عربستان، که نزدیک به نیمی از کاهش توافق شده را برعهده دارند، به تعهد خود پایبند باشند.

    به طور قطع مشتریان آمریکایی، اروپایی و آسیایی عربستان با کاهش عرضه روبه‌رو خواهند شد، اما این امکان وجود دارد که عربستان بخواهد سهم خود را در بازار نفت آسیا، که حدود دو سوم صادرات نفت این کشور را در بر می‌گیرد، حفظ کند.

    این کشور سال جاری میلادی در عرضه نفت به دو خریدار اصلی این منطقه، چین و هند، در رقابت شدید با روسیه، ایران و عراق بوده است.

    اگرچه عربستان حجم تولید خود را افزایش داده است، اما به اندازه رشد عرضه رقیبان این کشور نبوده و این به معنای از دست دادن سهم بازار است، به طوری که روسیه امسال جایگاه عربستان را در عرضه نفت به چین گرفت.

    سه منبع آگاه اعلام کردند که عراق در ماه ژانویه 2017 میلادی قرار است حجم کامل قراردادهای نفتی خود را به مشتریان آسیایی عرضه کند.

    از سوی دیگر، ایران نیز قیمت رسمی فروش محموله‌های نفت خام سبک تحویل ژانویه را، برای خریداران آسیایی خود به کمترین میزان در چهار ماه گذشته رسانده است.

    با توجه به این که روسیه قصد دارد کاهش تولید نفت را در سال آینده میلادی به طور تدریجی اعمال کند، انتظار می‌رود که این کشور بتواند نیازهای بازار نفت آسیا را در ماه‌های نخست 2017 میلادی به خوبی تأمین کند.

    خطر دیگر این است که نفت 60 دلاری تشویقی برای نفت شیل آمریکا خواهد بود و شمار دکل‌های نفتی این کشور را افزایش خواهد داد.

    از سوی دیگر، لغو تحریم‌های صادرات نفت خام آمریکا سبب افزایش تولید در این کشور و باز شدن راه آن به پالایشگاه‌های آسیا شده است.

    رویترز هفته گذشته گزارش کرد که شرکت بی پی در حال حمل نزدیک به سه میلیون بشکه نفت آمریکا به بازارهای آسیاست و افزون بر این شرکت، دیگر معامله‌گران نیز علاقه‎مند به گسترش مسیرهای تازه هستند؛ این موضوع سبب کاهش کارآمدی توافق مشترک اوپک و غیراوپک می‌شود.

    اگرچه بعید است که تولید نفت شیل آمریکا آنقدر افزایش یابد که کاهش روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه از بازار جهانی را جبران کند.

    احتمال دیگر این است که تولیدکنندگان بزرگی از جمله کانادا، برزیل و نروژ از افزایش قیمت‌های نفت سو استفاده کنند.

    هماهنگ بودن حرف و عمل اعضای اوپک و واکنش دیگر تولیدکنندگان نفت به توافق اخیر، تعیین می‌کند که آیا قیمت این کالا سرانجام در نیمه نخست سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت یا خیر؟

    برچسب ها