عصر خودرو

از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون؛

میانگین قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران بیش از ۴۰ دلار شد

عصر بازار- میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا هفته منتهی به دوم دسامبر (۱۲ آذر) بشکه ای ۴۰ دلار و ۱۲ سنت بوده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران بیش از ۴۰ دلار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، قیمت نفت صادراتی ایران همراه با سایر نفت های شاخص در بازارهای جهانی، بلافاصله پس از توافق اوپک برای کاهش تولید، روندی افزایشی یافت به طوری که بهای نفت سبک ایران بشکه ای یک دلار و 84 سنت و نفت سنگین یک دلار و 81 سنت بالا رفت.

    یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهم آذرماه در وین برگزار شد که دستور کار مهم آن بررسی طرح فریز نفتی (تثبیت تولید) بود. در این نشست، قرار شد اعضای این سازمان میزان تولید نفت خود را در مجموع حدود 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
    بر این اساس، مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داد: قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در هفته منتهی به دوم دسامبر (12 آذر) با یک دلار و 84 سنت افزایش، 46 دلار و 60 سنت به فروش رفت. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای سال 2016 تا هفته مورد نظر، بشکه ای 40 دلار و 12 سنت بوده است.
    نرخ نفت خام سنگین ایران نیز با یک دلار و 81 سنت، بشکه ای45 دلار و 37 سنت در بازارهای جهانی داد و ستد شد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز در سال 2016 به بشکه ای 38 دلار و 14 سنت افزایش یافته است.
    در هفته منتهی به دوم دسامبر، قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد 2 دلار و 40 سنتی به بشکه ای 49 دلار و 44 سنت رسید.
    قیمت نفت دبلیو تی آی WTI آمریکا نیز با 2 دلار و 25 سنت رشد به بشکه ای 48 دلار و 90 سنت افزایش یافت.
    قیمت سبد نفتی اوپک نیز در دوره مورد بررسی بشکه ای یک دلار و 46 سنت بالا رفت و به 46 د لار و 47 سنت رسید.
    بر اساس این گزارش، در اجلاس 171 اوپک ، برای ایران تصمیمی ویژه اتخاد شد. با وجودی که عربستان و متحدانش در ابتدا تلاش داشتند ایران را وادار به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی کشورمان ، نه تنها کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش 90 هزار بشکه ای تولید نفت ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.
    بر اساس توافق اوپک ، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که براساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) روزانه سه میلیون و ٧۰٧ هزار بشکه نفت تولید می کند، می تواند 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.
    همچنین قرار شده است کشورهای غیراوپک حدود 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند که 300 هزار بشکه از این کاهش تولید به روسیه تعلق خواهد داشت.
    کارشناسان بازار نفت پیش بینی می کنند قیمت نفت پس از توافق اوپک، در کانال قیمتی 50 تا 60 دلار ماندگار شود.

    برچسب ها