عصر خودرو

عضو انجمن باد ایران خبر داد;

ایران به تکنولوژی اینولاکس برای تولید انرژی از باد دست یافت

عصر بازار-عضو انجمن باد ایران گفت: در صورتی که تکنولوژی اینولاکس مورد حمایت و مورد شناخت مسئولان قرار گیرد، می توانیم از هر نقطه کشور حتی در میانه شهر تهران، از انرژی باد برق تولید کنیم.

ایران به تکنولوژی اینولاکس برای تولید انرژی از باد دست یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مسعود سه دهی عضو انجمن باد ایران در نشستی خبری اظهار داشت: تکنولوژی اینولاکس که امکان بهره برداری از انرژی باد را برای تولید انرژی در سرعت های پایین باد برابر با یک متر بر ثانیه فراهم می کند، اختراعی از یک دانشمند ایرانی است.

    وی افزود: با وجود اینکه این تکنولوژی اختراع یک ایرانی است، در امریکا به عنوان نخستین کشور جهان، این تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفت و حتی در ایالت‌هایی که بادی بسیار کم دارند، با نصب آن به تولید برق از انرژی باد پرداخته اند.

    این عضو انجمن باد ایران در تشریح مشخصات این تکنولوژی گفت: اینولاکس با بهره گیری از سیستمی شبیه به بادگیرهای یزد با حذف معضلات توربین های بادی رایج مانند پره های بزرگ و ستون های غول پیکر، مزایای تازه ای را وارد بازار تولید انرژی می کند و با استفاده از تکنیکی عملی، باد را جمع آوری کرده و سرعت آنرا افزایش می دهد و در نهایت برق ارزان و مقرون به صرفه ای تولید می کند.

    سه دهی با بیان اینکه "اینولاکس جایگزین مناسبی برای توربین های بادی رایج و گاز طبیعی است"، گفت: ایران به عنوان دومین کشور جهان به استفاده از این تکنولوژی با انتقال دانش آن به داخل کشور پرداخت و نمونه ای 10 کیلوواتی به عنوان پایلوت توسعه این دانش جدید، در منجیل ساخته شد که در سال 94 مورد بهره برداری قرار گرفت.

    وی ادامه داد: در حالی که مذاکرات متعدد ما با مسئولان مربوطه برای توسعه این دانش به نتیجه قابل قبولی نرسید، کشور چین از ایران پیشی گرفت و نمونه های بزرگ تر در شمال چین نصب شده و هم اکنون با استفاده از این تکنولوژی، به تولید انرژی از باد مشغولند.

    عضو انجمن باد ایران با تأکید بر اینکه "توربین های رایج بادی بدون سوبسید های دولتی توجیه اقتصادی برای فعالیت ندارند"، گفت: بیشتر سازندگان تجهیزات توربین های بادی اقدام به سرمایه گذاری در این بخش کرده اند و در کشور ما نیز این امر مستثنی نیست چرا که با وجود تعرفه های مناسب خرید تضمینی برق، سازندگان تجهیزات می توانند با سرمایه گذاری در این بخش اقدام به فروش تجهیزات تولیدی خود کنند.

    وی افزود: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با توسعه این تکنولوژی، رفته رفته توربین های قدیمی و رایج بادی کنار گذاشته شوند، چرا که توجیه اقتصادی تولید انرژی برق در تکنولوژی اینولاکس با توربین های رایج بادی قابل مقایسه نیست.

    وی ادامه داد: با توربین های رایج بادی، انرژی باد تنها به عنوان یک انرژی ذخیره و یدکی مطرح است اما با استفاده از تکنولوژی اینولاکس، انرژی باد به عنوان یک منبع مطمئن انرژی مطرح خواهد شد چرا که ضریب ظرفیت توربین های رایج بادی در بهترین حالت از 40 درصد بیشتر نیست و در ایران حدود 25 درصد برآورد می شود اما ضریب ظرفیت تکنولوژی اینولاکس بین 60 تا 90 درصد است و به راحتی می توان در ایران ضریب ظرفیت 70 درصدی را از آن انتظار داشت.

    سه دهی در مقایسه وضعیت مالی احداث نیروگاههای رایج بادی در ایران در مقایسه با تکنولوژی اینولاکس گفت: هزینه اولیه احداث نیروگاههای بادی رایج در ایران که در حال حاضر توسط شرکت مپنا احداث می شود هر کیلووات توان برابر 1800 تا 2100 دلار است، که ضریب ظرفیتی 25 درصدی دارند و IRR آن حدود 11 درصد است؛ توربین های بادی رایج ساخت چین هر کیلووات 1100 تا 1500 دلار هزینه تمام شده ساخت و نصب دارند که ضریب ظرفیت آنها نیز 25 درصد و IRR آنها 19 درصد است اما تکنولوژی اینولاکس با ضریب ظرفیت 60 درصد و IRR بالای 63 درصد، در هر کیلووات 750 دلار تا 1500 دلار هزینه ساخت و نصب دارند.

    وی افزود: نمونه 2.2 مگاواتی را برای شهر یزد که به عنوان شهری بی باد و با متوسط باد 3 متر بر ثانیه است، در حال طراحی و ساخت داریم و در صورتی که این تکنولوژی مورد حمایت و مورد شناخت مسئولان قرار گیرد، می توانیم از هر نقطه کشور حتی در میانه شهر تهران، از انرژی باد برق تولید کنیم.

    برچسب ها