عصر خودرو

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

هیچ‌کسی نمی‌تواند به قرارداد خرید بوئینگ خلل وارد کند

عصر بازار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ بر اساس مجوز اوفک انجام شده و از نظر قانونی هیچ‌کس نمی‌تواند در آینده خللی به آن وارد کند.

هیچ‌کسی نمی‌تواند به قرارداد خرید بوئینگ خلل وارد کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اصغر فخریه کاشان اظهار کرد: طبق توافق وزارت راه و شهرسازی با شرکت بوئینگ، شش فروند هواپیما در سال 2018 وارد ایران می‌شود که اولین فروند در آوریل 2018 می‌آید. در سال 2019 نیز شش فروند، سال 2020 سه فروند و مابقی به تدریج تا سال 2026 وارد ایران می‌شود.

    وی درباره‌ این‌که آیا کنگره آمریکا می‌تواند در مسیر این قرارداد مانع‌تراشی کند؟ گفت: توافق با بوئینگ بر اساس روح برجام و مجوز اوفک انجام شده است، بنابراین بر اساس قانون نمی‌تواند مشمول توافقات یا مانع‌تراشی‌های آتی شود. ضمن این‌که رای کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران هنوز به قانون تبدیل نشده است.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرارداد خرید هواپیمای بوئینگ به صورت بین‌المللی ثبت شده و کشورهای اروپایی هم عضو آن هستند، لذا یک کشور نمی‌تواند به صورت یکطرفه آن را لغو کند. در برجام نیز تاکید شده که فروش هواپیما به ایران مجاز است.

    فخریه کاشان هم‌چنین با بیان این‌که ایرباس قبل از بوئینگ وارد ایران می‌شود گفت: در سال 2017 اولین فروند هواپیمای ایرباس از نوع 321 وارد ایران خواهد شد، لذا فضا برای خرید هواپیما در آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است.

    وی، امضای قرارداد با بوئینگ را در شرایط دشوار کنونی که ترامپ به عنوان رییس جمهور آینده آمریکا انتخاب شده و کنگره آمریکا موضع‌گیری‌هایی علیه ایران اتخاذ کرده اقدامی مهم ارزیابی کرد و گفت:  توانستیم با یک شرکت آمریکایی پای میز مذاکره بنشینیم که قرارداد خوبی امضا شد. البته همه قراردادهای این‌چنینی باید به تصویب مقامات داخلی برسد و به همین دلیل از بوئینگ مهلت 30 روزه گرفته‌ایم تا تایید نهایی را از مقامات بگیریم.

    برچسب ها